NA vintage Omega dress watch 3mm Ulthra Thin

Ben al een tijdje op zoek naar een horloge met een blauwe wijzerplaat omdat ik géén enkele ‘blauwe’ heb. Maar welke?
Een vintage diende het te worden, dat stond rap vast. Merk: voorkeur voor Tissot maar nog sterker voor Omega, mijn lievelingsmerk. Model: maakte niet echt uit - een Genéve vintage en meer recente Seamaster Bond heb ik - doch geen blauwe.

Toevallig kwam ik uit op een vintage Connie: superdun, simpel maar elegant én met blauwe wijzerplaat, een zeldzame 157.0002. een NA dus :slight_smile:

De vintage Omega database lijst niet alle moddellen op. Het identificatie proces is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk heb je het modelnummer op de binnenkant van de case, maar niet iedereen - in dit geval de verkoper - kan de horloge openen. Bij de aanschaf heb ik mij ondermeer gebaseerd op de leerrijke site van Desmond - http://omega-constellation-collectors.blogspot.com/ a celebration of Omega 's famous marques of the nineteen-fifties and sixties. Op deze blogstite is een heel hoofdstuk gewijd aan Omega Constellation Calibre 700 - 712 Ulthra-Thins.

Eind jaren '60 begin jaren '70 bracht Omega deze Constellation met caliber 712 uit, dun zonder seconden wijzer en sommige met een blauwe wijzerplaat.
De automatische caliber 712 24 jewel movement is slechts 3mm dik en is de dunste automaat ooit gemaakt door Omega. Het uurwerk is gecertifieerd als chronometer door de C.O.S.C.
De 34 mm stainless steel case is geïntegreerd in een stainless steel Omega armband. Deze werd destijds gemaakt als dress watch met een eenvoudig ontwerp: minimalistisch met een zeer sereen uiterlijk.
De wijzerplaat is textured en verandert mooi mee met de lichtinval.

Het exemplaar dat ik kocht is voor mij althans in degelijke toestand gezien de leeftijd van 50 jaar of ouder: de wijzeplaat bevat wat plekjes rond 12, 15 en 18u.
De kroon met blauwe steen is vermoedelijk een originele Omega crown maar van een ander model met caliber 712 (o.a. Watch Head ref 8310 filigree dial -> Desmonds blog).

De Connie loopt momenteel perfect. Voorlopig is deze eentje voor ‘wat draag ik vandaag’. Later laat ik de case eens openen om het modelnummer te verifiëren en een kroon zonder steen te laten plaatsen, part nummer 42060, niet zo eenvoudig te vinden.
De blauwe steen lijkt mij iets te vrouwelijk, maar werd blijkbaar regelmatig gebruikt in deze dress watches. Wat vinden jullie?

Hier wat foto 's

Omega Constellation UltraThins of the Sixties and Seventies_June2013.pdf (2,1 MB)

15 likes

Fantastische plaat. Mooie kast en geïntegreerde band. Die kroon past er alleen echt niet bij. Mooie missie om een betere te scoren.

Veel plezier met je aankoop!

1 like

Dank!
Vind ik ook: zoektocht naar kroon start asap :slight_smile: .

1 like

Merkwaardige keuze als de originele kroon was. Volkomen misplaatst bij dit verder zo fraaie horloge. :+1:

Dat is een heel bijzonder horloge! Prachtig!

Mooie vangst! :ok_hand: als de kroon is gevonden en vervangen zeker een 10/10!

Heerlijk die cal 712 modellen :ok_hand:

Inmiddels juiste kroon gevonden :joy:, alleen zijn de verzendingskosten hoog i.v.m. de aankoopprijs. Maar ja … bij toekomen kijken waar ergens te laten vervangen …

1 like

Gaaf horloge, dat platte profiel voor een automaat is vrij uniek. Kort geleden had ik een Seamaster Deville met uit dezelfde familie een caliber 711, deze was ook heel plat. Een feest om aan te werken die Omega uurwerken, liep na een service mega nauwkeurig!