NA - Vintage Onix skin diver met patina

Al naar gehint in het Vintage Incoming topic en stiekem al een paar dagen binnen, maar bij dezen toch een echt voorsteltopic :slight_smile:

Normaliter ben ik een passief zoeker van horloges: omdat er zo belachelijk veel keus is in vintage en het aanbod ervan onvoorspelbaar is, vind ik het vaak zonde om me te beperken tot specifieke merken en modellen. Part of the game is dan rustig afwachten wat er langskomt wat je aanspreekt en snel toeslaan als de omstandigheden (en bankrekening) het toelaten.

En soms moet je toch echt iets meer op jacht gaan en een beetje geluk hebben.

Dit horloge zag ik ergens op Reddit langskomen, alweer een jaar geleden. Was er niet per se naar op, maar voldeed volledig aan mijn arbitraire eisen: mechanische duiker, stalen kast, prima maat (36mm) en schitterende patina. Bovendien was ‘ie
ook te koop voor een redelijke prijs, dus ik stuurde een berichtje. En nog een. En nog een. Maar geen reactie.

Het horloge spookte nog flink door mijn hoofd, dus ik heb daarna nog zitten zoeken op andere fora en platformen, maar kreeg het horloge niet meer gevonden. Jammer, maar genoeg andere keus.

Tot enkele weken terug. Ik klikte willekeurig door op Instagram door naar een profiel van iemand die ik niet kende… en daar was ‘ie weer. Ik dacht eerst dat het een ander horloge was, maar het was exact dezelfde die ik een jaar eerder was.

Ook nu weer een bericht gestuurd… en het horloge bleek nog steeds te koop. Na wat prettige communicatie over en weer en een eerste transatlantische transactie voor ons beiden is ‘ie binnen.

Wat is het? Een toffe skindiver van het lang vergane merk Onix. Belangrijkste is de waanzinnige wijzerplaat met bijna oranje patina op zowel plaat als wijzers. Kast is verder staal (geen chromen kasten voor mij, aub), met frictiebezel en een maat van 36mm. Binnen tikt een handgewonden uurwerk, niet optimaal of echt des duikershorloge, maar het zorgt er wel voor dat de kast mooi dun is.

Horloge is in goede staat, op de achterkant zit zelfs nog een beschermsticker! De vorige eigenaar had hem van een horlogemaker die het horloge na jaren uit een la trok. Waarom het horloge daar al zo lang lag zonder weinig gebruikt te lijken zijn, is een mysterie. Maar zoals de snackbar hier in de buurt adverteert: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

En dan nu de foto’s :grimacing:


Op oorspronkelijke nato

Op iets beter passende nato. Nu nog op zoek naar een stalen band voor de 19-20mm lugs.


Patina!


Achterkant met sticker en superwaterproof aanduiding (jaja)


Foto met leeftijdsgenoten en vergelijkbare ouderdomssporen.

37 likes

Mooie skindiver en heel tof die wijzerplaat en verkleuring. Geniet van je nieuwe aanwinst!

1 like

Erg mooi die gepatineerde dikke plakken lume. Van harte! :grinning_face_with_smiling_eyes: :+1:

1 like

Mooi zeg!

1 like

Dank! Hoe meer vergeeld lume hoe beter. Als m’n pols niet rood wordt van de radiumstraling hoeft het van mij niet :grin:

2 likes

Mooi exemplaar en zo met z`n drieen een pracht set :+1:

1 like

Radium zendt voornamelijk alpha straling uit, wat niet door je huid heen kan. Echter vervalt Radium naar Radon, wat een gas is. Dat gas kan ontsnappen, zeker in vintage horloges die niet hermetisch gesloten zijn. Als je dat inademt kan het schade aanrichten. Maar dan moet je een flinke collectie hebben in een kleine slecht geventileerde ruimte. Dan kan Radon ophopen. Rode polsen zal je er in ieder geval niet van krijgen! :wink:

3 likes

Leuke duiker man!

1 like

Zo, je zou haast denken dat je volgende week je natuurkunde eindexamen hebt met zoveel parate kennis :stuck_out_tongue:

2 likes

Als ik iets interessant vind, dan absorbeer ik kennis als een spons. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Snap trouwens dat ze niet meer bestaan met zo’n merknaam:

“Welk merk horloge wilt u kopen, meneer?”

“Onix”

“Oh, niks? Geen probleem, excuses dat ik het vroeg”

1 like

En dan komt er ineens nog eentje langs. Dan maar een dubbelsetje. Weliswaar eentje zonder bezel, helaas.

En familiefoto met de andere duikers

5 likes

Mooie collectie hoor!

1 like