NA Vintage - poor man's? - Grand Seiko

Graag mag ik kijken in het Grand Seiko draadje hier op het forum; je komt hier zoveel mooie exemplaren en, terecht trotse eigenaren tegen. Stiekem denk je bij jezelf “dat wil ik ook” want laten we toegeven horloges zijn eigenlijk een hebberigmakende hobby :wink:

Met name de champagne-kleurige wijzerplaten en de high end quarz uurwerken van GS spreken mij aan. Maar aan al dit moois hangt natuurlijk een prijskaartje. Omdat ik best een zwak heb voor vintage en young timers maar even Google-en naar oudere pre-owned modellen om te kijken wat er op dit vlak te halen valt. En toen kwam ik dit model tegen: de 95GS. Een model dat alweer uit 1988 stamt en tevens het horloge dat de Grand Seiko lijn weer nieuw leven inblies. Wow, da’s een leuk ding dacht ik. Met die prachtige champagne plaat, fraaie kast vorm, super plat ook nog met een quartz uurwerk dat met een nauwkeurigheid van +/- 10 seconden per jaar in praktisch opzicht niet veel onderdoet voor hedendaagse modellen.

Het liefst heb ik een horloge dat ik ook op leer kan zetten en deze heeft een vaste aanzet en daarom heb ik ook nog de SBGX005 gekeken maar toch bleef de vorm van de 95GS mij meer aanspreken en omdat mijn eerste instinctieve reactie vaak de beste keus blijkt moest dit 'm maar worden.
De 95GS wordt binnen Europa wel af en toe verkocht maar op dat moment zag ik niets te koop dus heb ik deze maar even geparkeerd totdat ik een paar maanden later dit exemplaar tegenkwam. In gebruikte maar nette staat en ik kon 'm voor een hele leuke prijs overnemen mede omdat de kast achterop initialen heeft gegraveerd.

Maar wat draagt hij heerlijk! Omdat het horloge zo plat is; ik meet 6,8 mm, heeft de band een bijpassende dikte wat bijdraagt aan het draagcomfort. Ik heb geen timegrapher maar hij blijft tot nu toe keurig in de pas lopen :-). Enige echte nadeel? De beperkte waterbestendigheid. Maar ondanks dat snapt u dat ik er erg blij mee ben en die 9F? Die komt er ooit nog wel.

P.S. en de initialen? Die staan vanaf nu voor Top Seiko :wink:

47 likes

Een pracht !

1 like

Heel mooi, gefeliciteerd man :ok_hand:

1 like

Het is niet te vergelijken met een moderne GS maar deze modellen hebben ook een bepaalde charme. Leuke aanwinst!

1 like

Dat klopt zeker als je naar de kast en polijstwerk kijkt van de hedendaagse GS-en maar voor z’n leeftijd is de nauwkeurigheid van het uurwerk echt een topprestatie.

Bedenk ook dat deze vele malen goedkoper in aanschaf is geweest :wink:

Nice! Erg leuke aanwinst. :ok_hand:

1 like

Hij oogt zo in het kistje wel wat flets, dus maar even buiten om de pols een foto gemaakt

19 likes

Mooie aanwinst! Geniet ervan :+1:

1 like

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee!

1 like

Prachtig! Geniet ervan

1 like

Wat voor uurwerk zit hier in?

1 like

9581 HAQ. Prachtig quartz caliber !
Gefeliciteerd met deze iconische NA.
Goeie keuze !

1 like

U bent me voor, ik wist dat ik nog iets vergeten was in mijn verhaal :blush:

1 like

Mijn beste,

Een degelijke en chique verworvenheid!!
Ik wens je er een formidabele tijd mee. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

En nu wil ik dat bij deze.:crazy_face:

Leuk gedaan man! Een mooi horloge met een bepaald karakter , om de boel een beetje te ‘benaderen’:slight_smile:

Dat wristshot hierboven niet mis.:+1:t2:

Ik zelf al jaren verliefd op dit model :

Maar naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet in dit leven…:clown_face::wink:

1 like

Prachtige aanwinst! Gefeliciteerd!

1 like

Ik snap wat je bedoelt maar zeg nooit nooit. Het is maar wat je er voor over hebt en hoe je dit wilt aanpakken.

Voor mij persoonlijk is het “maar” een hobby en als ik zou willen dan zou ik best een moderne GS, Rolex of dure Omega of wat ook kunnen bewerkstelligen maar dat zou betekenen dat ik afscheid moet nemen van een (groot?) deel van de collectie waar ik nu juist zoveel plezier aan beleef.

Ik doe het liever op mijn manier :wink:

1 like