NA: Vintage ZentRa, jaren 40/50, mijn eerste vergulde horloge

Gisteren mijn Ebay vondst binnengekregen. Het waren de opgelegde indexen die het deden, deze moest ik hebben. Sterk geweest en er nog een dagje over gedacht, daarna zwak geweest en gekocht :slight_smile:

Gisteravond meteen opgewonden en gelijk gezet en hij loopt prima. Nog niet precies gecontroleerd, maar hij is precies genoeg om vandaag te dragen.

Hij moet nog wel een beurt krijgen, voor de zekerheid en voor de lume. Aangezien dit geen investeringsstuk is en omdat de lume zo grappig in de zijkanten van de indexen zit, wil ik er weer nieuwe lume in.
Overigens bleek vanochtend in het donker dat de overgebleven lume in de uurwijzer het nog een beetje doet. Nooit gedacht.

Voor zover ik kan vaststellen moet dit horloge eind jaren 40, begin jaren 50 zijn. Uitgaande van foto’s van andere, grof gedateerde, ZentRa horloges lijkt het erop dat het logo midden jaren 50 is veranderd naar een moderner lettertype. Dat klopt ook met de verhuizing en herstart van ZentRa na de oorlog.

Verder tikt hij lekker hard, wat ik persoonlijk leuk vind bij een vintage horloge. De vergulding ziet er nog behoorlijk goed uit, alleen op de lug links onder (die de meeste slijtage krijgt) en op de kroon is hij afgesleten.

Al met al heel blij met deze aanwinst.

14 likes

Goudkleurig horloge want verguld, 20 microns.

Mooi oud geworden :ok_hand:t4:, veel plezier ermee!

1 like

Die bruine vlekken op de plaat zou ik persoonlijk echt niet overheen kunnen stappen, maar jij blijkbaar wel. :sweat_smile:

Veel plezier met de aanwinst. :+1:

1 like

Leuk ding hoor. Maar een servicebeurtje en nieuwe lumen klinkt als een behoorlijke investering.

1 like

Voor deze prijs en bij dit horloge wel. Hangt ook van de lichtval af trouwens.

1 like

Moet ik eens navragen. Ga ik trouwens ook nog niet meteen doen, eerst even kijken of de liefde bestendig is :smile:

1 like

Dat bedoelde ik. Ik was nooit zo van goud in horloges, maar in dit geval past het.

1 like

Eigenlijk ook wel een aardig projectje om zelf die relume te doen, heeft er iemand ervaring mee? Welke lume raden jullie aan? Componenten of kant en klaar?

Als het horloge inderdaad uit de jaren 40/50 komt zit er waarschijnlijk radium lume op en dat wil nog wel eens een beetje uit elkaar vallen. Kijk daarmee uit als je zelf aan de gang gaat, die rommel wil je niet in je longen hebben. :face_with_raised_eyebrow:

Ik heb zelf een lumesetje (om zelf te mixen) van deze gasten liggen:
https://www.ebay.nl/str/watchlumecom
Maar ik vind het vrij lastig spul om mee te werken. Een wijzertje relumen lukt me inmiddels, maar lumedots maken is me nog niet fatsoenlijk gelukt. Kwestie van veel oefenen denk ik. :sweat_smile:

1 like

Hmmm, dat is iets om over na te denken. Een stofmasker en handschoenen dus, alleen: waar laat je de oude radium?

Voor zover ik kan zien zit de lume in gaatjes, in dat geval moet het wel lukken denk ik.

1 like

Mijn beste,

VINTAGE in Hoofdletters!!
Ziet er grandioos uit!!
Véél draag-plezier dan ook met deze “Gouwe Ouwe”.

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooi, die uurmarkingen :ok_hand:

1 like

Leuke aanwinst, de “sproeten” op de wijzerplaat vind ik niet storend.
Veel plezier er mee :+1:

1 like

Gaaf!
Heel veel draagplezier.

1 like

Heel mooi, ik vraag me af of die vlekken komen door aantasting van de plaat door los gelaten radium uit de minuten wijzer?
Ik heb deze twee uit de jaren 50.
Deze heeft een Felsa automaat en is flink aangetast, door de radium misschien?

En deze heeft een Durowe automaat, ook uit de jaren 50 met flink wat radium.

Deze is uit de jaren 60 of 70 denk ik met een ander letter type. PUW automaat geloof ik.

1 like

Mooi horloge, alleen jammer van de wijzerplaat en dat de kast gold plated is iov volledig goud.

1 like

Titel ff gefikst :wink:

1 like

Ik zou niet zelf aan de gang gaan met radium horloges als je niet exact weet wat je aan het doen bent.

Lekker dicht laten en het relumen aan iemand met ervaring overlaten.

Ik zou het horloge overigens helemaal niet laten relumen en servicen, je bent zo een paar honderd euro verder.

1 like

Leuke aanwinst!

Vooral het ‘kunstwerk’ op de plaat is mooi.
Ik zie er luchtafweer in maar je kunt er ook
een vreemde planeet of maan in zien.
Gegarandeerd voor uren kijkplezier :+1:

1 like