NA: Volgens mijn vrouw is het een kermishorloge 🤨

De Seiko SKX009 (J) behoeft eigenlijk geen introductie, wie kent deze niet?

Toch wil ik er iets over zeggen! Het is namelijk de enigszins esthetisch gewijzigde versie van de beroemde Seiko SKX007.

De Seiko SKX 007 en 009, kwam voor het eerst uit in 1996 en was Seiko’s kans om een ​​betrouwbaar duikhorloge voor echte duikers te maken die men ook kon betalen. Achteraf kan gezegd worden dat ze daarin zijn geslaagd en hoe! Gewoon een icoon.

De Seiko SKX009 is een donkerblauwe variant op de originele SKX007, met een blauwe en rode ‘Pepsi stijl’ bezel. Dat zijn de enige verschillen tussen de horloges, al het andere zoals het uurwerk (de 7S26) is hetzelfde. Ik ben zelf geen duiker, mocht ik willen duiken dan heeft deze Seiko SKX009 niet alleen een 200 meter waterbestendigheidswaarde die geschikt is voor duiken, maar is ook een ISO-gecertificeerd duikhorloge. De ISO 6425-norm wordt alleen toegekend aan de meest robuuste en betrouwbare duikhorloges op de markt.

Ik heb ‘bijna’ niets negatiefs te zeggen over het horloge. Het is naar mijn mening een alledaags, casual horloge en daarnaast een gewaardeerd duikhorloge.

De Band
Persoonlijk vind ik de rubberen band die standaard bij het horloge wordt geleverd echt verschrikkelijk. Omdat ik dit wist heb ik een Retro Razor band van Strapcode aangeschaft. De rubberen band is vervangen door de Retro Razor.

De bezel en kast

De Bezel van de SKX009 draait één richting op en heeft 120 klikken. Het draait vrij soepel maar zit niet te los en geeft tijdens het draaien een gevoel van precisie.

De kast van de SKX009 is zeer stevig en robuust. De zijkanten zijn gepolijst en de bovenkant is geborsteld (bij de J versie is dit naar mijn mening iets duidelijker, vandaar ook voor de J versie gekozen). De achterkant van de kast heeft een Seiko tsunami medaillon, die vaak op hun duikhorloges te zien is. Het is ook gemarkeerd als ‘Scuba Diver’s’, dit mag omdat het voldoet aan de eerder genoemde ISO 6425-norm.

Ik heb altijd wel moeite gehad met de kroon op 4 uur. Ik moet zeggen dat het me minder stoort dan verwacht omdat het netjes weggestopt oogt. Daarnaast moet ik bekennen dat de kroon zich totaal niet in de pols graaft en eigenlijk best comfortabel zit. Ben ik nu fan van de kroon op 4 uur, mhh :thinking:. Nee nog steeds niet!

Het glas is Seiko Hardlex kristal, Seiko’s verbeterde versie van het eigen mineraal glas. Het schijnt bestendiger te zijn tegen verbrijzeling dan saffier, daarentegen wel weer meer vatbaar voor krassen. Het is wel extra behandeld om het krasbestendiger te maken

De SKX009 wordt aangedreven door een werkpaard van Seiko, de 7S26 automaat.
Ik vind het niet echt een nauwkeurig uurwerk met zijn +/ -15 seconden per dag, het is echter wel een robuust en duurzaam uurwerkje.

Het leukst aan dit horloge vind ik de kleuren (mijn vrouw vindt het daarom wellicht een kermishorloge), de eenvoud en robuustheid.

Pluspunten: veel horloge voor relatief weinig geld, duurzaam, eenvoudig maar kleurrijk, extreem robuust, werkpaard 7S26
Minpunten: geen hand opwind functie en de nauwkeurigheid is niet geweldig

Dank voor het lezen!

Genoeg gezeur op naar de foto’s! Een hoop foto’s :joy::joy:

66 likes

Soms moet je een vrouw gelijk kunnen geven :slight_smile:

13 likes

Compliment voor de foto’s. Mooi!

1 like

Vwb de banden…mss nog ff verder kijken :see_no_evil:

15 likes

Mooie combi :wink:

1 like

Is de band die ik er graag op wil, ben er heel blij mee :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

2 likes

:joy::joy::ok_hand::+1::+1:

1 like

Heerlijk horloge, de band is euh… persoonlijke smaak! Zou zelf ook nog een 009 willen, maar dan modden met een volledig blauwe bezel. Veel plezier gewenst!

2 likes

Thanks

Het is zéker een tof horloge!
Ben er dol op! :sunglasses:

Die band…mmmm…ik zou nog eens een passende rood-blauwe nato proberen… :shushing_face:

2 likes

leuke band … is weer eens wat anders

1 like

Proficiat met je vrouw.

3 likes

Nope! Anti Nato, ik hou het lekker bij de Retro Razor :stuck_out_tongue_winking_eye::+1::+1:

2 likes

Hahaha doe je ding en geniet ervan! :smiley:

1 like

Mooi horloge hoor! Maar ben zelf ook niet zo koor van beide handen. Nato of iets rustigere stalen.

Het is ook wel een beetje een kermishorloge :sweat_smile:

5 likes

Op een paar foto’s lijkt het horloge nogal strak te zitten…?
Is dat niet zo? Of vind je dat prettig…? :sunglasses:

:+1::+1::+1::ok_hand:

1 like

Is dat nou een SKX? Al veel over gehoord, mooi! :+1:
Fijn ook dat de puzzelstukjes in elkaar vallen wat de band betreft. :wink:

1 like

Mijn vrouw zei exact hetzelfde bij mijn SKX009.
Zij had het fout… maar jouw vrouw met deze band… :rofl:.

1 like