NA voor de misses, maar hoe zit het met dat Ecodrive?

Voor kerst heb ik mijn lieve vrouw een Citizen duiker gegeven; deze kan ze gebruiken als daily beater (ik gruwel er altijd van als ze met haar Datejust aan het tuinieren is)…

Wat me opvalt is dat hij nog niet lekker loopt. Het is een Ecodrive, die schijnen even op gang te moeten komen. Maar hij is gister uitgepakt en meteen om de pols gegaan. Nu, een dag later, loopt hij nog steeds niet goed. Zo loopt de secondenwijzer erg ‘stroperig’; slaat een paar seconden over en gaat dan weer.

Hoe zit dat met Ecodrive? Hoe lang duurt het voordat het uurwerk goed op gang komt? Horloge is nieuw aangeschaft, maar weet natuurlijk niet hoe lang hij daar in een dichte verpakking zat (en of dat uitmaakt)?

2 likes

Geeft het even de tijd. Het is momenteel redelijk donker, dus zal hij wat langer nodig hebben om te laden.

Niet gevraagd, maar toch: 't is toch geen weer om je vrouw met de feestdagen de tuin in de sturen?

2 likes

Op het moment dat de batterij van een eco-drive bijna leeg is gaat de seconde wijzer onregelmatig lopen. Blootstellen aan daglicht (hoeft geen zonlicht te zijn) gedurende een minuut of 5 zou voldoende moeten zijn om hem goed te laten lopen, om de batterij volledig op te laden moet hij 11 uur in het licht geweest zijn waarna hij maandenlang geen licht meer nodig heeft.
Het opladen zou inderdaad wat langer kunnen duren in deze donkere dagen.
Ik vind Citizen Eco-drives echt super.

1 like

Ik wil verder geen showstopper zijn maar is dat geen heren horloge? :roll_eyes:

Ik heb een Eco-Drive gehad, die liep meteen en perfect. Misschien inderdaad wat lang in het magazijn gelegen. Leg hem anders even een nachtje onder een lamp. Wie weet.

In die maat? Is < 40mm hè … prima maatje voor dames. :wink:

1 like

Excuseer m’n taalgebruik.

Tof wijf!
Horloge gebruiken waar het voor bedoeld is. Om de pols dus in plaats van liefkozend op een donzen dekentje vertroetelen.

7 likes

Dit is het 34mm damesmodel

2 likes

ik kan me geen betere horloge indenken dan zo’n eco-drive :ok_hand:
bij mij liggen ze allemaal in een verlichte kast met een zee van led verlichting :smiley:
dus deze staan steeds 100% geladen :ok_hand:
maar zoals @AB64 al aangaf:

:+1: :smiley:

Oh wist niet dat die varianten er ook waren. My bad, top horloge voor een stoere dame :+1:

1 like

Een tijdje onder een bureaulampje leggen.
Het liefste met led.
Dan kan het horloge ook niet te warm worden.

Mijn vrouw draagt m regelmatig, mooi formaatje. Ik zou ook wat lichttherapie adviseren, komt vast goed.

Ik heb zelf een Citizen eco-drive en die heeft altijd goed gelopen. Pas toen het bandje kapot ging en deze een paar jaar in de kast heeft gelegen m er weer uit gehaald.
Op de vensterbank om op te laden, maar heeft nooit meer goed gelopen.
Het schijnt dat als de accu stuk is, deze onregelmatig blijft lopen.
Dit klinkt niet als goed nieuws, maar na 15 minuten daglicht zou hij goed moeten lopen.

1 like

https://www.citizenwatch.com/us/en/setting-instructions.html

Caliber-nummer invoeren en handleiding downloaden. Dan weet je exact hoe dat zit.

De meeste Eco-drive uurwerken hebben een maximale gangreserve van 180 dagen. Ook zit er vaak ergens een knopje of een functie op de kroon die de wijzer naar een specifieke plek op de wijzerplaat beweegt om die gangreserve aan te geven.

Onder een gangreserve van een zeker aantal dagen (heb de handleiding even niet voor me) gaat ie aangeven dat hij opgeladen moet worden. Dat kan ook door 'm een nacht onder een erg felle lamp te leggen.

Stroperig tikken is de gangreserve-indicator: De wijzer tikt eens per twee seconden.

Ook staat in de handleiding exact wat de laadtijd is bij welk aantal lumen. Zonlicht is, het zal je niet verbazen, het snelste.

https://www.citizenwatch.com/us/en/recharging-guide.html

1 like

Het uurwerk wordt altijd van stroom voorzien via de condensator/accu. Als de accu vol is tikt het horloge zoals het hoort, als de spanning onder een bepaald niveau is tikt het horloge om de seconde bij wijze van gangreserve-indicator (wat @Fate_Amenable_To_Change zegt). Het klopt dat het best even kan duren voor de accu genoeg is opgeladen in deze donkere dagen. Ik merk bijvoorbeeld dat de accu in mijn solar GShock bij normaal gebruik in december meer spanning verliest dan er wordt bijgeladen
Wat @cdg zegt klopt ook, als het horloge in deze stand blijft lopen is waarschijnlijk de accu stuk/houdt deze onvoldoende spanning vast. Ik zou het een paar dagen aankijken, waarbij het horloge veel zon krijgt.

1 like

Ik had met mijn eco drive in het begin hetzelfde… Ik had m binnen uitgepakt en dat ding wilde maar niet normaal gaan tikken. Even een led zaklamp erop en hij liep met 2 minuten als een zonnetje :ok_hand:

Maar leuk cadeau voor je vrouw. Goed bezig. Ik heb juist een snoei- en takkenschaar gekregen. Ik vermoed dat ze mij juist meer de tuin in willen sturen :sweat_smile:

5 likes

@Climholland Nominatie voor woordkoning van de maand!

1 like

Thanx voor de tips allen. Na een goed dagje onder de LED-lamp loopt hij nu als een zonnetje. Een dieseltje zullen we maar zeggen. Duurt even voordat hij op stoom is maar loopt nu als een jekko.

6 likes

Beter hoor! Ik leg regelmatig mijn Eco-drive’s even in de vensterbank :ok_hand:t2: …Veel plezier ermee :+1:t2::smiley:

1 like

:point_up_2:

1 like