Van @Dao een mooie gemodde Vostok Amphibia 24h overgenomen. De cleane bezel en zwarte datumschijf, in combinatie met een vrij “military” wijzerplaat maken het een mooie tool watch, maar voor de verandering eens geen duiker-look.
Het is m’n tweede Rus (de eerste was een mooie Raketa World Time, ondertussen in gebruik genomen door m’n vrouw :)). Na een handvol Seiko’s is het even wennen aan de datum-instelling, maar hij loopt als een zonnetje.
Op het internet staat mooi beschreven hoe de Russen volkomen andere technieken gebruiken dan de Zwitsers en Amerikanen om dezelfde technische problemen (waterdichtheid, hoge druk) op te lossen. Zo gebruiken ze in de Amphibia het “compressor” mechanisme om de druk te kunnen weerstaan: een taps toelopende deksel en een glas van uitzettend materiaal waardoor meer druk van buitenaf zorgt voor een betere waterdichtheid. Heel slim, deed me denken aan dat verhaal over dat de USA in het kader van ruimtevaart miljoenen uitgaf aan de ontwikkeling van een balpen die zonder zwaartekracht toch met inkt kan schrijven, terwijl de Russen gewoon… een potlood gebruikten. Ook leuk is de “losbungelende” kroon, die voorkomt dat het loopwerk schade oploopt als de kroon een stoot krijgt.
Het is wel een dikkertje, wat de toolwatch look ten goede komt wat mij betreft. Niet echt iets voor onder een overhemd, maar daar heb ik de Sarb voor
Foto’s in de sneeuw (die ondertussen weer weggesmolten is :))