Gisteren binnengekregen, de “Boktor” (zoals m’n vrouw 'm noemt), 'n Vostok Amphibia 710 SE, gekocht bij Meranom in Chistapol, Rusland.
Meranom is (zeg maar) de huisdealer van Vostok, en heeft daarom ook de speciale SE versies, de iets duurdere maar wat luxer uitgevoerde versies van ‘gewone’ Vostoks. Meestal zijn deze SE modellen vrij slecht leverbaar, maar mijn oog viel precies op een 710 ‘Ministry case’ met blauwe datumloze wijzerplaat die momenteel op voorraad was. Gezien Russische post en douane politiek-logistiek gedoe rekening gehouden met een levertijd tot 3 maanden, maar tegen verwachting in had ik 't horloge met 3 weken keurig verpakt in huis.
Aanvankelijk was mijn oog gevallen op vintage Vostok, maar gezien de hoeveelheid huisvreugd knutselwerk en het geringe prijsverschil kwam ik toch uit bij de nieuwe modellen. Prijzen zijn niet meer zo laag als ooit, maar zeker voor de SE modellen nog alleszins redelijk.
Het blijft natuurlijk leuk dat je voor zo’n 120 euro toch een ‘echt manufactuur’ uurwerk kan kopen, met alle dingen waar horloge liefhebbers veelal van houden; gebold glaasje met vintage uitstraling, signed crown, gegraveerde caseback, mesh band met signed clasp etc. En natuurlijk de bijbehorende historie van het merk Vostok (sinds 1942) en het verhaal achter de Amphibia duikersmodellen (sinds 1967).
Het blijft natuurlijk altijd afwachten hoe zoiets dan in de praktijk uitvalt, zeker als je ook moderne Westerse horloges gewend bent.
Vergeleken met m’n “ouwe Poljot” zie ik toch een behoorlijke vooruitgang in afwerking. Maar ook vergeleken met de eenvoudige Seiko’s (5) valt het zeker niet tegen. Duurdere Seiko en Zwitsers duikers spul blijft natuurlijk van een andere orde, maar de Amphibia heeft echt een eigen charme - het is zeker geen 13-uit een-dozijn klokje met z’n aparte 710 case, het bolle perspex glaasje en zelfs de vreemd werkende kroon. En door z’n unieke constructie hoef je je ook weinig zorgen te maken over de waterdichtheid. Echt de Kalashnikov onder de horloges!
Wat valt op als ‘minpunten’? Het uurwerkje zelf (31 juwelen, apart genoeg) blijft behoorlijk simpel - 'n laag tikgetal, (af fabriek) niet ongelofelijk nauwkeurig afgesteld en zelfs niet ‘hackend’. En ook de lume op de wijzerplaat doet maar weinig. De (speciale SE) bezel is netjes, maar blijft niet echt top voor duikwerk (bidirectioneel, weinig frictie, geen lume).
Genoeg gekletst, gelukkig hebben we de foto’s nog!
Leuke klok En niet veel duurder dan de classic Amphibia aangezien die blikke banden toch vervangen moeten worden. 'T is alleen zoals je al zegt geluk hebben met de affabriek afstelling. Hopelijk loopt de jouwe een beetje op tijd.
Veel plezier ermee.
Dank je. Origineel zat het ding op 'n blauw siliconenbandje, die is er al gauw 3 minuten op gebleven…
Het meshbandje kostte toch alweer $12 extra, maar heb het breed laten hangen. De kwaliteit valt me daarbij trouwens alles mee, zeker gezien de horror verhalen over de ‘gewone’ Vostok metalen banden.
Bij elkaar bleef het gelukkig onder de magische 120 Euro grens, immers voor je het weet beland je natuurlijk weer in een heel andere prijsklasse.
Afgelopen dagen steeds omgehad (overdag) en vooralsnog lijkt hij behoorlijk goed op tijd te lopen, ietsje langzaam - in totaal binnen de 5 sec over 5 dagen. Het niet-hacking uurwerkje en ietsje speling bij gelijkzetten helpt even goed niet bij precies timen, maar ja.
Zal het es in de gaten houden of-ie nog ‘stabiliseert’ zoals gezegd.
Echt mooi…band klopt bij dit horloge.soortgelijke band heb ik op mn Amfibia gezet.
Gewoon apart merk…leuk en voor mij een " must have" in mijn (kleine) collectie.