Onverwachts, maar zeker niet ongewenst, deze Vulcain. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een duiker in de categorie Oris Divers Sixty Five, Doxa 200t enz. Zo kwam ook deze op de radar. Hij stond al een tijdje in het blauw, maar ging eerst wat langs mij heen. Tot ineens de klik er was en ik er enorm enthousiast over werd! Leuk hoe dat soms gaat
Aangezien er volgens mij nog niet heel veel over dit leuke horloge (en merk) is getypt op dit forum pen (lees: typ) ik hier mijn eerste indrukken neer.
Eerst een klein beetje over Vulcain. Vulcain bestaat/bestond al een tijdje. Sinds 1858 actief, hoewel het pas sinds 1898 voor het eerst de naam Vulcain voert. Het merk is vooral bekend van de Cricket, een horloge met alarmfunctie dat is gedragen door een paar presidenten. Dat doet Vulcain slim. Wat ik heb begrepen is dat ze aan de president een horloge uitreiken. Dat is een beetje valsspelen natuurlijk. Ik vond dat in ieder geval Lydon Johnson er echt zelf een heeft gekocht. We kunnen dus in ieder geval stellen dat er iemand fan was
Ondertussen werd in 1961 de Nautique uitgebracht, waar mijn horloge op is gebaseerd. In de jaren 70 ging het net als met zoveel merken helaas allemaal wat minder soepel en verdween het merk in een sluimerstand. In 2002 werden de werkzaamheden weer wat opgestart, maar eigenlijk is het merk pas sinds 2022 weer druk met het op de markt brengen van allerhande nieuwe modellen, nadat het merk is overgenomen door Fuillame Laidet, die bijvoorbeeld ook Nivada Grenchen weer leven heeft ingeblazen.
Tot zover Vulcain, nu mijn nieuwe aanwinst:
Dit leuke horloge dus, de Vulcain Skindiver Nautique. Een moderne versie van een horloge dat in de jaren 60 op de markt was.
Wat informatie op een rijtje:
Diameter: 38 mm
Lug-to-lug: 44,5 mm
dikte: ca. 12,2 mm (met safier)
Glas: safier
Lunette: keramisch
Het horloge valt perfect op mijn kleine (16,5 cm) polsjes. De bijgeleverde tropic-band is erg fijn en soepel, hoewel ik hem redelijk snel op een nato-bandje heb gezet.
Qua afwerking ben ik ook zeer in mijn nopjes. De kast is fijn geborsteld en op de randjes van de lugs zit een strak gepolijste rand. Het zijn details waar ik erg blij van word. Ik had nog enige vrees over de afwerking van de wijzers. Wat boze tongen op het internet klaagden over een rafelige rand. Ik zie daar op mijn model niets van terug. Het oogt allemaal strak genoeg, voor mij in ieder geval. De lume heeft een faux-patina kleurtje. Er is ook een versie met witte lume, maar ik vind deze kleur eigenlijk mooier staan. Het geeft het horloge een wat meer vintage uitstraling en dat is precies wat ik aan dit model tof vind.
De lunette en het glas spiegelen wel enorm. Het maakt het horloge lastig om fatsoenlijk op de foto te zetten, maar ik word er eigenlijk wel vrolijk van. Het geeft het horloge wat levendigs ![]()
Ik zit nog te twijfelen of ik de stalen band erbij wil kopen. Het geeft het horloge wel een volledig eigen uitstraling! Ik ga daar nog even op broeden. Nu in de zomer is tropic/nato toch net wat fijner. Fotootje van de Vulcain website van horloge met de stalen band:
Tijd voor foto’s!
Kortom, erf tof ding! Vulcain heeft mijn kudo’s verdiend ![]()