NA: Wat is beter dan twee PloProffen?

TL;DR @myfriendscallmeKC is bezig met een heuse PloProf campagne nadat ik hem heb voorgedragen bij ClubPloProf. De boomerang komt echter net zo hard weer terug; door zijn enthousiasme heb ik een tweede vintage PP aangeschaft. Ondertussen vraag ik me af wat ik mezelf heb aangedaan en wat mij bezielt…

The PloProf, a journey.
In de zomer van 2021 liep Sjiel nietsvermoedend door de stad langs een terrasje. Aangezien ik er meestal flink de pas in heb, was ik al voorbij gevlogen toen het een seconde later tot mij doordrong: een PloProf. Zat daar nou een man met een PloProf?
Ik ben gelijk omgedraaid en terug gelopen. Meneer mag ik u wat vragen, is dat een PloProf?
Een grote glimlach. Jazeker! Zelfs zijn vrouw die naast hem zat keek vol trots. Later vertelde zij dat ze hem samen hadden uitgezocht bij de juwelier.
Mag ik hem eens van dichtbij bekijken?
Tuurlijk, als je niet hard wegrent mag je hem wel even passen. De man deed z’n PloProf af en gaf hem zo aan me. Uit beleefdheid en om vertrouwen te tonen gaf ik hem mijn Omega Seamaster en pakte ik de PloProf aan.
Maar deze is heel licht, is dit soms de titanium? Ik deed hem om mijn pols en klikte de clasp dicht. Als gegoten! Alle vooroordelen verdwenen als sneeuw voor de zon. Dit zat gewoon prima en stond nog goed ook. Toen wist ik: ik kan hem hebben, dit gaat mijn volgende klok worden. Naast de Speedmaster heb ik de PloProf altijd een icoon gevonden, een echt uniek horloge. De hunt kon beginnen en de catch volgde niet veel later. Ik ben uiteindelijk na lang delibereren voor de stalen zwarte PloProf gegaan uit 2009. Ik heb deze nadat hij al discontinued was nog nieuw kunnen kopen in de boutique. Het zijn nooit fast-sellers geweest. De eerste PloProf was een feit.

De PloProf upgrade.
Twee jaar later speelde Sjiel na de introductie van de 2023 Summer Blue PloProf met het idee van een upgrade. De Summer Blue collectie kwam uit om 75 jaar Seamaster te vieren. Alle actuele Seamasters kregen een blauwe wijzerplaat. Dit behelsde de Aqua Terra, de 300M, de Planet Ocean, de Ultra Deep etc. Standaard modellen met een blauwe plaat, wijzers en bezel. Maar er was 1 uitzondering; de PloProf. Speciaal voor de Summer Blue reeks kwam Omega met een nieuwe generatie PloProf. Niet zomaar een andere plaat in een bestaand model, maar een nieuw ontwikkeld model. Een aantal aspecten van de nieuwe generatie PloProf zijn veelbelovend: Monobloc case, een front-loader; kast in 45mm, kast in 15,5mm dikte, kast in zo goed als dezelfde vorm en proporties als de vintage, kroon met hetzelfde mechanisme als de vintage. Verhoogde bezel (of verzonken glas) zoals de vintage. Een true-to-the-original Isofrane strap. Geen datum (niet zoals de vintage, maar zonder datum meer symetrie; voor Sjiel ook prima).

Een paar minpunten: Helium escape valve. Als het een monobloc case is, waarom dan nu nog steeds een helium escape valve? Het verhaal schijnt te zijn dat dit iets met de ISO 6425 duikersstandaard te maken heeft, maar snijdt geen hout. Had niet gehoeven. Volledig in blauw tinten. Wijzerplaat heeft een donkerblauwe sunburst. Wijzers en numerals op de bezel zijn in lichtblauw/baby blauw, het thema van de Summer Blue collectie. De medallion op de caseback. De grote zwaard minutenwijzer is WIT! De urenwijzer is donkerblauw. Ho Ho Ho! Een PloProf hoort een grote ORANJE minutenwijzer te hebben. Het werd duidelijk dat de blauwe voor mij niet de juiste opvolger zou worden. De moderne zwarte PloProf op staal was nog steeds de best money can buy.

Foto van uhrforum.de

Waiting mode.
Alle modellen van de Summer Blue collectie lagen zomer 2023 in de boutique, behalve de PloProf. Deze zou pas in November 2023 in de winkels liggen. Uiteindelijk doken de eerste PloProfs pas ergens in het voorjaar van 2024 op. Productieproblemen, certificeringsproblemen. Het gerucht deed de ronde dat 50% van de geproduceerde PloProf kasten in de vuilnisbak belandden want de 1200 meter depth-rating werd niet gehaald. En toch; Omega zou toch niet een hele nieuwe generatie PloProf uitbrengen alleen voor de 2023 Seamaster marketingmachine? Dit moest toch de voorbode zijn voor een PloProf op het nieuwe platform in de originele kleurstelling? Misschien nog wel mooier dan de 2009 moderne uitgave? Een zwarte bezel met een blauwe wijzerplaat, zoals de vintage? Een barbeque grill op de caseback, en verder niks? Geen inscriptie, geen see-through caseback of marketing promotiemateriaal? Het wachten was begonnen.

Weer twee jaar later. Het eerste jaar was het wachten tot de Summer Blue in de schappen lag. Het tweede jaar gebeurde er niks. Geen nieuwe PloProf. Geen geruchten. Had dit met de productieproblemen te maken? Was er toch veel te weinig animo voor zo’n buitenbeetje als de PloProf? Was het met z’n 15.800 euro introductieprijs niet veels te duur? Was de horlogewereld in een recessie geraakt? De nieuwe releases zijn de laatste tijd wat magertjes. Maar waar blijft die geanticipeerde PloProf nou?

Als ik terugkijk op mijn wachten en op mijn verwachtingen van de nog uit te komen PloProf, dan blijkt dat in al mijn wensen voor de nieuwe PloProf er een sterke hang is naar de vintage aspecten. Het liefst zie ik een zo dicht mogelijke re-issue van de vintage. Hoe kun je verlangen naar een horloge wat nog niet uitgebracht is waarvan je niet zeker bent of die gaat komen? Wat er niet is is er niet. Tegelijkertijd is mijn mindset over vintage, re-editions en WatchCo horloges veranderd. Ik neig steeds meer naar het origineel. En als je dan een PloProf wilt hebben die qua ontwerp, kleurstelling, proporties en functionaliteit dicht bij de vintage komt, dan rest er eigenlijk maar één vraag. Waarom niet de originele? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Eén PloProf is geen PloProf. Twee is een paar.

Vintage, een mindset shift.
Sjiel heeft altijd een grote voorliefde gehad voor de vintage Omega modellen. Maar zoals bij zovelen; ik had ook wel een aantal bezwaren. Hoef ik jullie niet uit te leggen, de standaard bezwaren; te weinig kennis, te fragile, niet zeker van de service historie, authenticiteit van de onderdelen, gammele bracelets, onjuiste informatie, rommelaars, scammers, valse informatie etc etc. Om echt van een vintage horloge te kunnen gaan genieten moet je daar dus doorheen. Gelukkig wordt hier in de Speedmaster community niet angstvallig gedaan over vintage en komen er regelmatig prachtige vintage exemplaren langs in het Speedmaster Only topic en vliegen de NA’s je om de oren. Een aantal houden het bij neo-vintage: de 80s en 90s Speedies, maar soms komt er ook een mooie 70s of zelfs 60s Speedy voorbij. Door de invloed van deze ‘enablers’ is Sjiel dus aangestoken richting vintage, waarvoor dank.

In de jaren '90 en '00 was er nog een hoop onbekend en doken er regelmatig “mods” op die als zeldzaam werden bestempeld. Denk bijvoorbeeld aan de OmegaMania veiling van Antiquorum in 2007. Als je de catalogus nu bekijkt sta je versteld van wat een bouwpakketten er daar afgehamerd werden. Met de “consensus” die we anno nu hebben bereikt kijken we met verbazing terug op stukken die toentertijd voor grof geld geveild werden. Velen worden nu afgedaan als Frankensteins. Let wel: het veilinghuis en de heritage afdeling van Omega zelf hebben voor de veiling alle stukken geauthenticiteerd.
Tegenwoordig hebben we in de community wel een algemene “consensus” bereikt met bijvoorbeeld boeken als MoonWatch Only. Voor de PloProf is deze consensus er ook, zie mijn research en bronnen in mijn vorige NA topic: NA: Wat is beter dan een PloProf? Daarmee kun je tegenwoordig op zoek gaan naar een eerlijke authentieke vintage PloProf voor dezelfde prijs als een moderne. Het vergt wel een kleine studie.

Kort na mijn eerste vintage aankoop kwam ik @myfriendscallmeKC tegen op de Speedmaster get-together. Naast Speedmasters had ik ook wat PloProffen meegenomen. En opeens was hij lyrisch enthousiast over de moderne. In eerste instantie dacht ik nog dat hij een geintje maakte, zo uitbundig had ik immers nog nooit iemand gezien over een PloProf en het ging maar door. Een half uur later was de bijeenkomst afgelopen en had ik alles al ingepakt, maar het PloProfje hing nog vrolijk om zijn pols. Ik haalde nog maar een drankje en nadat ik die ook op had heb ik hem toch maar teruggevraagd, ik stond tenslotte al op het punt van weggaan. Een week of twee á drie later had KC de PloProf bemachtigd. Was ik nu een watch-influencer geworden? Nee hoor, als er iemand een watch-influencer is dan is het KC wel. En wat een momentum heeft de PloProf hier op het forum gekregen. Heel erg leuk om te zien dat KC na 12 jaar met een schuin oog naar de PP te hebben gekeken hij nu eindelijk, na eerst andere classics te hebben bemachtigd, op de grote rode knop heeft gedrukt!

De PloProf had altijd al een cult-following, maar sinds kort is hier op het forum een ware hype ontstaan. Met leuzen als “This is the way” en begrippen als het “PloProf loopje” en “Club PloProf” en “PloProf Wars” is de manie compleet. Naar verluid wordt er aankomende zomer een PloProfPoolParty georganiseerd. De interesse van mede-forumleden is enorm gestegen en enkele individuen proberen zelfs hun heil te vinden in ‘hommages’ om toch een indruk te kunnen krijgen. Maar een ieder weet twee dingen: 1) een hommage draagt en voelt niet hetzelfde als de real deal, en 2) het is toch een gateway-drug naar de OG.

Voor de ongeïnitieerden de definitie van het PloProf loopje, en ik quote:
Het “PloProf loopje” (of simpelweg “ploprofloopje”) verwijst naar een manier van lopen die stoutmoedig, zelfverzekerd en stijlvol is. Kenmerkend is dat hierbij dominant één kant op wordt geleund. In bijna alle gevallen naar links, daar de PloProf significant vaak op de linker pols wordt gedragen. Het is geen formele woordenboekterm, maar slang afkomstig uit de horloge cultuur.

Dit enthousiasme heeft bijgedragen aan mijn nieuwste aanwinst: de volgende vintage PloProf!

Links: de 1972 ‘drop 600’ met mintgroene lume. Rechts: de 1976 ‘meters & feet’ met karamel gele lume.

Drie is een collectie.
Ik moest er gewoon nog eentje hebben om de vintage PloProf beter te begrijpen. Ik kwam deze tegen en ik wilde hem gelijk meenemen. Ik had sterk het gevoel dat ik meer onderzoek moest doen naar dit artefact en dat kon maar op 1 manier; door het te ervaren. De vroege jaren 70 PloProf heeft de drop 600 dial, mint groene lume, de C-shape case, de eerste bezel. De late jaren 70 PloProf heeft de meters and feet dial, prachtige karamel lume, de U-shape case en de flat top 3 bezel. De U-shape kast is een beetje dikker waardoor hij een klein beetje anders draagt. Genoeg verschillen om er nog eentje bij te nemen zou je zeggen. De komende maanden ga ik ze om beurten geruime tijd dragen om voor mezelf uit te vinden welke ik het mooist vind. Ze hebben allebei unieke eigenschappen en bijzonderheden. Ik merk nu al dat wanneer ik de ene een paar weken draag, ik de andere daarna weer mooier vind en andersom. Dus daar ben ik nog lang niet uit. Wat ik wel weet is dat ik de vintage voor nu mooier vind dan de moderne. Misschien moet er nog een vierde komen.

97 likes

Machtig :star_struck:.

2 likes

Waynes World Excellent GIFs - Find & Share on GIPHY
Haha, nice! Jij hebt de smaak te pakken! Gefeliciteerd en geniet ervan!

2 likes

mooie set… beetje jaloers :wink:

1 like

Super mooi geweldig.
Moet er ooit ook maar komen.
Veel plezier ermee.

1 like

jadadde, 2x proficiat!

1 like

Mooie set zo. Gefeliciteerd😀

1 like

Mijn beste,

Mijn complimenten!!
Een amoureus stel!!

Dank voor het delen.
Ook van je uitvoerige en enthousiaste verhaal.
Heel leuk!!

Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Interessante niche. Gefeliciteerd met deze aanwinst(en)! Het was voor Fate even wennen om iemand constant aan zichzelf te zien refereren in de derde persoon, maar desalniettemin een leuk verhaal met herkenbare bespiegelingen.

Fate herkent de tic om meerdere varianten van één model te verzamelen, ook al onderdrukt hij 'm meestal wel. Zo zit hij zich in te houden om niet op jacht te gaan naar drie stuks SBGX horloges van GS, de zwarte, witte, en snowflake.

Tof! De Ploprof is een super cool ontwerp. Ik vind 'm goed in dezelfde filosofie passen als bijvoorbeeld een Seiko Emperor Tuna en dat hele grote vierkante ding van Citizen met die opstaande hoeken… eh… deze… (ook al is het geen extreme duiker)

Ik moet ze zelf niet willen dragen, dat past niet bij mij, maar vind dat soort evidente beukers wel tof. Dit zijn de Landcruisers, G-wagons en Defenders van de horlogewereld.

C-shape vs U-shape refereert aan het kroon-assemblage, neem ik aan?

3 likes

Wat een schitterend geschreven verslag van de iconische Ploprof.
Ook ik nijg steeds meer naar de vintage Ploprof modellen en, zoals opgemerkt, is dit een hele studie om een correcte en in onverprutste staat te vinden.
Met een schuin oogje kijk ik ook naar de titanium versie, al was het alleen al vanwege de “clean” dial zonder datum venster.
Dank voor je bijdrage en ik hoop binnenkort ook weer lid te zijn van de ClubPloprof :sunglasses::blush:

4 likes

Graag gedaan :laughing: Mooi stuk en wat zijn het toch een lekkere blokken karakter! Mocht 600 op links ooit weggaan, je weet me te vinden.

2 likes

Held.

Mooi leesvoer meteen.

Gefeliciteerd

1 like

Prachtig verhaal met dito foto’s van een icoon!
Geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd Sjiel

Hullie vind het een bijzonder mooie collectie :star_struck:

1 like

En Sjiel heeft een collectie PloProfs :ok_hand:
Machtig. Cool. Waanzinnig. Vet. En meer van dat soort terminologie. Gefeliciteerd :diving_mask::+1:

1 like

Erg tof horloge, geniet ervan!

1 like

Mooie collectie zo.

En leuk geschreven :grin:

1 like

Chapo!

1 like

3!

1 like

fedaia vindt dit een leuk topic en wenst je veel draagplezier! :ok_hand:

1 like