NA: Wat is beter dan een PloProf?

Twee PloProffen.

Dit is voor de kleurrijke jaren ‘70 Omega toolwatch liefhebbers.

Eind jaren 60 begin jaren 70 was Omega revolutionair bezig. Denk aan modellen als de Speedmaster Mark II, Mark III met de vulkaan kast, 1969 Flightmaster, natuurlijk de PloProf en de PloProf 1000 (le grand). De Seamaster line had nog een paar andere kleurrijke exemplaren denk aan de Big Blue 120, de Soccer Timer of bv de (flat) Jedi.

Voor Sjiel moest het er een keer van komen, na jaren met veel plezier een moderne PloProf gerockt te hebben op mesh en op rubber, heb ik de sprong naar vintage gemaakt.

Vintage, vind-ut maar is.

Iets als dit moet je tegen het lijf lopen. Als je gaat zoeken kom je van alles tegen. Sommige PloProfs zijn nog in originele staat maar vrij sterk gepatineerd. Dials die opgebubbeld en opgeborreld zijn, kasten die flink gepolijst of afgeragd zijn, etc. Er zijn ook volledig imitatie PloProfs die voor grof geld worden aangeboden.

Service onderdelen.

Je komt ook PloProfs tegen in vrij goede staat. Ze lijken zelfs beter, scherper, minder gedragen. Bij nadere inspectie kunnen dit soms “volledig gerestaureerde” exemplaren zijn met service parts. Ik heb aanbiedingen gezien van PPs bestaande uit alleen maar service onderdelen. Service kast, dial, wijzers, bezel, rode pusher, crown, glas, service mesh bracelet of isofrane strap en waarschijnlijk meer wat je niet direct ziet. Ze zien er uit als nieuw. In principe zijn dit de “WatchCo’s”.

Het punt is, de service onderdelen zijn niet hetzelfde als de originele.
De rode pusher heeft in de service kast een andere positie (net wat meer op de rand), waardoor er zowat geen vlees meer naast de pusher zit (de kast is dus anders).
De service dial heeft super luminova. Snel te herkennen aan de lume die tegen het datum raam aan zit ipv een kleine ruimte ertussen. De bezel heeft een andere font, een andere lume en andere indicatoren zijn voorzien van lume. De wijzers hebben een andere oranje kleur. Het glas is niet mineraal maar saffier, dit heeft een ander gewicht en een andere reflectie. De mesh bracelet heeft een andere glans en een andere clasp, de service isofrane strap heeft een ander design. Er zal een 1002 uurwerk in zitten, dit kan een donor uurwerk zijn van bv een constellation. Omega heeft in die periode rond de 370.000 cal1002 uurwerken geproduceerd, waar er rond de 2500 van in PloProfs terecht zijn gekomen.

Wat heb je dan? Het zijn Omega OEM componenten. Is het een originele 70s PloProf? Nee. Is het een WatchCo? Zoiets. Of is het in de categorie hommage watch, als een Helson, een Steeldive of andere PloProf look-a-like. Voor het ongetrainde oog lijkt het op een PloProf, maar is het dat?

“WatchCo” service PloProf met service dial, hands, bezel en vermoedelijk zelfs de kast. Foto van Chrono24 waar deze te koop staat voor 11,500 euro.

Waar moet je dan naar opzoek?
Smaken verschillen en iedereen is anders, maar Sjiel vindt de meeste charme in vintage PloProfs toch bij diegene in originele staat. Super luminova hoort er wat mij betreft niet op; dus de service bezel en service dial zijn niet naar mijn smaak. Deze zijn snel te herkennen en veranderen de look en feel te sterk naar mijn mening. Er is 1 jaren 70/80 service dial met tritium. Te herkennen aan de 3-uurs lumeplot die tegen het datumraam aan zit, maar deze dial heeft verder wel een vintage uitstraling. Hele frisse schone witte wijzers en een oranje wijzer die niet zacht oranje is veranderen ook het gevoel. Een rode pusher kan wel eens vervangen zijn, ze zijn immers van plastic, maar een gloednieuwe glimmende uit de doos staat ook niet; hij moet op z’n minst een beetje verkleurd of afgekloven zijn, zoals de drukknop achterop een BIC-pen. Originele ISOFRANE rubber straps van 50+ jaar oud zijn bijna niet meer te vinden. Onder verzamelaars worden ze wel verkocht voor rond de 1000 euro. De service-strap van Omega is wat je het meeste ziet. Deze is verschillend van het origineel, maar staat goed.

Waar moet je beginnen?

Afstuderen. Er zijn een aantal websites met gedetailleerde informatie over de correctheid van de vintage 600. Natuurlijk is er ook veel info te vinden op de fora. (horlogeforum, omegaforums.net, watchuseek.com). Verder veel advertenties bekijken op de gebruikelijke sites en bij de bekende vintage dealers zelf en de objecten beoordelen aan de hand van de opgedane kennis.

Stuart Tentoni’s (@t_solo_t) collectors guide onder de verzameling Omega Passion is te vinden op https://www.omegaploprof.com/
Dit is een goede basis en een goed begin om inzicht te krijgen in de verschillende dials, bezels etc. Zo leer je de verschillen kennen en herkennen.

Voor wie verder wilt duiken in de vintage PloProf en tot in het uiterste detail wilt treden kan ik Alberto Isnardi’s boek Omega Seamaster Vintage aanraden. Dit boek heeft een heel hoofdstuk gewijd aan de Seamaster 600. Dit is zowat een boek in een boek met rond de 35/40 pagina’s over de PloProf. Hier lees en zie je hoe je service kasten herkent, service shark-mesh bracelets onderscheid van de originele vintage bracelets, de movements, crown, mineraal glas etc etc. In mijn ogen de beste en meest volledige bron van gedetailleerde informatie.

Om te kijken hoe de 600 werd geadverteerd in oude catalogi, kijk op http://www.old-omegas.com

Een paar mooie blogs van andere gepassioneerde collectors:

Het boek Omega PloProf van Jon Wallis (2008) is ook een mooi naslagwerk, maar niet volledig correct. Informatie in het boek is achterhaald. Prachtige foto’s en uitleg, maar met de bovenstaande kennis merk je wel de fouten op. In 2008 het meest uitgebreide werk.

PloProf animation:

Note: Service dial, service bezel, service hands, service case, service pusher, etc…

En op de YouTubes is nog wel het een en ander te vinden; niet zozeer van de reguliere populaire kanalen, maar wanneer het algoritme je het meeste heeft voorgeschoteld komen de Italiaanse video’s naar boven.

Het was een mooie weg door het konijnenhol, met deze NA als afstudeerproject. Bedankt voor het lezen!

97 likes

Proficiat, ik denk dat ik een PP eens in het echt moet zien om hem te begrijpen.
Voor mijn polsje is ie vast te groot.

De kleur van de plaat is wel errug sexy bij die oranje wijzer.

1 like

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie van een markant horloge!!
Gefeliciteerd!!

Ik wens je er een uitmuntende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Proficiat met je nieuwe aanwinst, mooie PloProf.

1 like

Mooi om te zien dat je echt “the real deal” wilde hebben, en niet “gewoon” de opgepimpte bling-bling modern-day Omega PP koopt die (nou ja, dat zal ook bepaald niet meteen overal) nieuw in de etalages ligt. Mooi verhaal, mooie aanwinst!

1 like

Goed voorwerk geeft een mooi resultaat :ok_hand:

1 like

:boom: bam :boom: gefeliciteerd met deze klatsert :facepunch:t2:

1 like

Mooie Omega. Veel plezier ermee.

1 like

Wat een onderzoek, heel leuk om mee te lezen :+1: Veel plezier met je NA!

1 like

Mooi hoe ver je bent gegaan, dank voor bijeenbrengen van belangrijke kennis en bronnen rondom de ploprof!

1 like

Wow, wat een geweldige NA. Als je er zo diep ingedoken bent is de uiteindelijke vondst extra prachtig! :star_struck: :ok_hand:

1 like

Jij bent met succes afgestudeerd. Gefeliciteerd. Bijzonder mooie NA

1 like

Prachtige aanwinst👌 veel draagplezier!

1 like

Mooie intro in de wereld van de PloProf. Begin hem steeds meer en meer te waarderen. Wat een uniek horloge. En dan nog period-correct vintage ook. Geweldig man. Prachtige aanwinst! :clap:

1 like

Heel mooie aanwinst, gefeliciteerd!

1 like

Mooie NA-post, voor mij als introductie in deze onbekende wereld.
Maar waar en hoe heb je deze nou gevonden?

1 like

Bedankt ook voor het info-verhaal el veel plezier met het mooie duo!!

1 like

Wel ja joh, waarom ook niet!
Super

1 like

Heel cool! Gefeliciteerd met deze bijzondere knaller!

1 like

Poe :star_struck::smiling_face_with_three_hearts:

1 like