Op zoek naar een daily die zowel op kantoor als naar klanten op de pols kan was ik het internet aan het napluizen. Bambinos, Seiko’s en hier en daar een mooie klassiek gestijlde Chrono kwamen op de shortlist.
Ik stuite op een horloge concern Festina met voor mij louter onbekende merken. Het meerendeel werd ik niet warm van want te veel in de catergorie Mall watch. Tot ik Kronaby bezocht.
Mooie, beetje minimal design horloges uit Zweden en ze hebben wat smart watch functionaliteiten, iets wat ik in eerste instantie niet eens had opgemerkt.
Kronaby is in 2015 opgericht door 4 ex Sony Mobile medewerkers in Malmo Zweden. Samen met een behoorlijke investeering (10 mln) van het Chinese Goertek.
In 2019 ging Kronaby alweer tits-up toen de investeerder de stekker eruit trok. De Spaanse Festina groep redde de Zweedse startup.
Maar wat mag je nu verwachten van deze grote onbekende in de sub 500 euro categorie? Met een scherp oog naar retourvoorwaarden, besteld…
De Kronaby Seeker 41mm die ik binnen heb gekregen was een aangename verassing!
De kast en band voelen solide aan met mooie geborstolde afwerking en de kast heeft hier en daar ook een mooi gepolijst randje. De band heeft een dubelle vouwsluiting en 2 halflinks om het op maat te krijgen. De endlinks zijn solide en niet gevouwen wat je wel zou zeggen van de foto’s.
De wijzerplaat heeft een mooie sunburst blauw die van donkerblauw naar lekker fellle sunbusrt gaat in de volle zon. De indices zijn opgelegd en spelen mooi met het licht. Er is lume maar die is zwak.
So far so good. Dan de App, dat zal dan wel het afvoerputje van de het geheel zijn? Je doet er alles mee, qua functionaliteit toewijzen aan de wijzerplaat en pushers. Maar ook die is snel, intuitief en duidelijk in gebruik. Ik ben digibeet en heb nog nooit een smartwatch gehad dus alles is nieuw voor mij.
Ik kende Kronaby al wel. Het zal weinig mensen enorm tegen de haren instrijken, zoals dit eruit ziet. Het blijft toch een horloge dat je vooral zal kopen omdat je tenminste enkele smartwatch functionaliteiten zoekt. Ik heb bij voorkeur al geen batterij in mijn horloge. Er loopt al teveel op batterijen (en via applicaties) tegenwoordig. Maar binnen de (semi?)smartwatches is er tenminste wat moeite in gestoken. Heb er plezier van!
Ik vond het al opmerkelijk dat je je verhaal niet begon met ‘dit is een ‘hybride’ horloge’ oid. Ik wist ook neit dat het deel was van Festina. Ik kwam het recentelijk tegen als Scandinavisch merk voor digitally enhanced horloges.
Bizar verhaal.
Dat je met een start kapitaal van 10.000.000 euro/dollar geen horlogemerk kan behouden.
Anyway. weer een horlogemerk die volledig aan me voorbij zou gaan zonder HF.
En ze hebben prachtige modellen voor onzweedse prijzen.
Gefeliciteerd.
Ik denk niet dat die 10 miljoen op dag 1 beloofd was. Wat ik zo tussen de regels doorlees op de Zweedse startup sites, was de Chinese investeerder midway dat bedrag van gedachten veranderd.
Het lijkt erop dat ze het uurwerk zelf hebben ontwikkeld en de aanstuur app. Dat geheel werkt best feilloos, horloge loopt gewoon door en veel functies werken gewoon solo, als ik de iphone thuis laat bijv. Daar gaat meer geld in zitten dan een micro brand die de kast en wijzerplaat laat maken in china en een myota van het schap pakt.
Waar ze echt geld aan verbrast hebben is zinloze marketing filmpjes en dure fotomodellen. Hun insta staat we er van. Dat zie ik bij de meeste horlogemerken niet eens doen.
Dat klinkt idd het redelijkst en het meest logisch.
Maarja. Ga maar eens effe uniek zijn tussen de 100den nieuwe horlogemerken die er de afgelopen 10 jaar zijn bij gekomen.
Ja. Plus het risico dat je door beide markten niet gezien wordt.
De smartwatch markt vond het een dure propositie 500 plus euri vaak. En minder features dan een apple watch.
En de horloge markt moet over het algemeen weinig hebben van smart watches. De enige die met features weg komt is Casio en zelfs die beginnen nu pas zaken als stappen tellers ed aan te bieden.