NA: Wéér een GS? Nee, up we GO!

Er zit een gedachte achter! Mooi om te zien.

Nu moet ik zeggen dat ik bij bovenstaande plaatjes wel het idee heb dat je gulden snede overlay zo’n beetje overal overheen kunt zetten. Want wat zegt het nou?

Als de diameter van de uren/minutenplaat nu bv 1,6xsecondenplaat was, dan snap ik het. Maar die groene kringel linksom? Anything goes.

Wat niets afdoet aan dat ik de wijzerplaat wel een zekere balans vind hebben, dus er zit vast iets in.

4 likes

Eens, ik ga nog even verder zoeken.

Maar inderdaad, de gedachte erachter is leuk om te weten.

Eens kijken of ik ontwerptekeningen kan vinden. :thinking: ik gok van niet.:joy:

Mooi, mooi, veel draagplezier, prachthorloge en leuk verhaal, geniet er van !!!

1 like

Phoa!!! WAT een kanon, prachtig ding, en een keer de bandjes omdraaien kan vast geen kwaad :stuck_out_tongue:
Geniet ervan !!

1 like

De verhouding tussen secondecirkel, uren/minutencirkel en de totale diameter zou best eens steeds die 1,6 kunnen zijn. Heb je dat al eens gemeten?

1 like

Wat een kletser zeg, erg mooi en stijlvol en deze zal je altijd bij blijven. geniet ervan cheers!

1 like

Tsja, ik ben nu even grofweg met een lineaal bezig en het lijkt er wel op. Van groot naar klein pakweg 35 naar 21 en een beetje naar 13 en een beetje mm…

Als ik Pi er op loslaat kom ik achter de komma uit…

Oef, ik ga vanavond even op de computer aan de slag met de verhoudingen.

Het lijkt erop dat je gelijk hebt!

Dat vindt ik wel heel bijzonder eigenlijk.

1 like

Als ik de seconde naar de uren/minuten meet komt dat op minder dan 1,6 uit. Maar van uren/minuten naar de totale
Wijzerplaat komt wel mooi overeen met de factor 1,6.

2 likes

Maar even in fotobewerkingsprogramma gegooid. Uiteraard nog niet helemaal betrouwbaar, zeker niet als ik dat doe. :wink: Voor het oog zijn de verhoudingen dan aardig gelijk.

Al metend met pixel verspringing en zo, kom ik 2/10 mm te kort voor de verhouding plaat en uren/minuten (21,7 vs 21,9mm voor de urencirkel na berekening. Dat zal aan mijn niet niet zuivere meetgedrag liggen.

Voor de uren/minuten tegen seconde verhouding kom ik bijna 1/10mm te kort voor de verhouding. 12,4mm tegen pakweg 13,3mm volgens de berekening.

Dat verschil in verhouding is dan overigens ook wel weer soort van consequent.

Tsja… je kunt je er maar druk over maken, want waar gáát het over. :thinking:

Wellicht, met de juiste meetapparatuur weten we het.
Het is niet heel belangrijk maar “overall” is er op zijn minst over nagedacht.

Dat vind ik dan wel weer leuk.

3 likes

Prachtig horloge kan wel melden geniet ervan, maar ik weet zeker dat dat gebeurd. Binnenkort even in real live bekijken.

1 like

Gaan we doen Bram. :+1:

Het gaat er niet om waarom hij mooi is, het gaat er om dat hij mooi is :wink:

Zelf was ik aan het begin vooral onder de indruk van de maan. Lijkt wel een bolle spiegel. Komt dat op een grijze ondergrond ook zo goed uit?

1 like

Klopt, het is ook een bolle spiegel. De achtergrond van de maan is meer crème/gebroken wit met wat zilverstofachtig iets en soort reliëf.

Het is allemaal wel dermate klein dat het bijna niet op de foto te krijgen is. :sweat_smile:

Slechte foto, maar een LEGOmodel Volkswagen T1 bus is gelukt om “op de maan te krijgen”. :smile:

4 likes

Heel bijzonder! Veel plezier ervan.

1 like

Leuk om zo de gouden ratio terug te zien. Hoewel ik op eerdere afbeelding het inderdaad moeilijk terug zie. Ik ben toch benieuwd naar het verhaal hierachter en wat " GO" dan zelf heeft bevestigd? :thinking: Dat de golden ratio gebruikt is voor ontwerp, maar verder niet waar?

Leuk stukje om uit te zoeken! Ik ben benieuwd waar het op uitkomt :seedling:

2 likes

Ik heb telefonisch contact gehad en gevraagd of er een bepaalde filosofie achter de indeling van de wijzerplaat zit. Het antwoord was bevestigend: dat de gouden regel voor zover binnen het technisch vermogen ligt, is toegepast.

Ik heb geen transcriptie van het telefoongesprek…

Overigens gaat de gouden regel over verhoudingen en niet, zoals ik in eerste instantie dacht, om precies op Pi (1,618… etc.) uit te komen, maar zo dicht als wenselijk is voor de rust voor het menselijk oog.

Overigens is het wel grappig dat op die foto van het webz eigenlijk het schema op de afbeeldingen “op zijn kop” wordt gebruikt.

1 like