NA, wel vier stuks de afgelopen 3 weken

Bureau opruimen
Toen ik vandaag mijn bureau weer eens probeerde op te ruimen… nou ja zeg maar ordenen, lagen daar behalve diverse nieuwe en stokoude vulpennen, een paar inktpotten, diverse slordige stapeltjes papieren, horlogebandjes en allerlei prutsgereedschap waar ik de afgelopen twee weken mee heb zitten stoeien, ook vier horloges, die in de laatste 3 weken in huize Lexaf binnen zijn komen waaien. D.w.z. 3 op het bureau en 1 om de pols.
Nogal verschillend van achtergrond en model, maar dat is over het algemeen precies dat wat mijn hele collectie kenmerkt. Van alles en nog wat, precies wat ik op zeker moment leuk en mooi vind en morgen weer wat anders.


Deze dus. 4 Horloges, van links naar rechts hieronder besproken.

Ouwe Rus
Een stokoude Pobeda…waarschijnlijk nog van vóór 1950. Cadeau gekregen van HF lid Ruben @KaiseRRuby, als dank voor wat horlogebandklusjes en wat poetswerk.
Het horloge liep nog redelijk netjes. (- 4min.p/d). Het kan misschien nog wel afgeregeld worden en mogelijk een service, hoewel ik er niet te veel in zal investeren. Ik draag zo’n horloge slechts incidenteel, maar ik ben er heel gelukkig mee als onderdeel van de collectie. Allemaal voor de heb…

Hij zag er niet best uit toen ie binnenkwam.

Maar dat was voor mij wel een uitdaging om te proberen 'm weer een beetje toonbaar te maken.
Het uurwerkje liep regelmatig en zag er schoon uit, dus daar ging ik niks aan doen. Het glaasje was op, dus daar kwam een nieuwe voor. De kast was zo geconstrueerd dat middels een losse bezel het werkje er aan de voorkant uit kon. Die bezel had vrijwel geen chroom meer, dus die heb ik doorgepolijst tot op het messing. De rest van het kastje toch nog zoveel mogelijk glans meegegeven door wat polijst en poetswerk. Aan de gepatineerde wijzerplaat doe ik principieel niks. Jammer van die roestvlek bij de subsecond, dat is de tand des tijds.

Werkje er weer in, stift met kroontje weer terug, nieuw glas er op. Nu nog een bandje. Lastig, want het kastje heeft een vaste verbinding tussen de lugs. Dus is een ‘open end’ bandje nodig en ook nog 16mm… Ik had geluk, er lag in mijn voorraaddoosje nog een mooi vrijwel nieuw ongedragen vintage bruin leren open end bandje (met van die ijzeren stripjes die je om moet vouwen aan de achterkant). Dat zat er dus ook zo op.
Et voila: Een toonbare kleine ouwe Rus, bijna een Russinnetje, met zijn (haar?) 29,5 mm kastmaat goed door een vrouw te dragen.

DDR kindjes
De volgende aanwinst kwam vorige week binnen. Het zijn gelijk no. 2 èn 3, want ze zijn een Tweeling.
Twee kleine dames / boys / kinder? horloges van Ruhla. Kastmaat 28mm, lugmaat 12mm.
Deze aanwinst is eigenlijk te danken aan @Scudo die een lotje van 10 new old stock Ruhla’s op HF liet zien. Hij had ze gekocht voor de onderdelen om andere Ruhla’s te kunnen repareren. Hij verklapte mij de herkomst en zo kocht ik bij een e-Bay verkoper uit Griekenland twee van die zelfde Ruhlatjes, een rode en een blauwe. Dames of kinder maatje, misschien vindt mijn dochter ze leuk, anders gaan ze gewoon in de collectie.

Er zitten afschuwelijke DDR kwaliteit bandjes op, ook nog eens half vergaan door de lange opslag tijd, maar de horloges zijn echt nog in nieuwstaat en de UMF24 penanker kalibertjes tikken er beiden lustig en luidruchtig op los. En op tijd! D.w.z. minus 2 minuten per dag. Het is ze vergeven. Die bandjes zijn hilarisch. Een soort geperst karton met een zwart laklaagje. Van dat spul wat je wel eens als tussenlaagje in goedkope schoenen of portemonneetjes vind. Ik plak ze weer in elkaar en laat ze zo. Origineler kan niet, Helemaal DDR jaren '70. Nog een Practika. camera erbij en een Trabant autootje en ik ben weer helemaal in Berlijn van voor de val van de Muur…

Kijk en huiver.

Een Duikert? Jawel, een Duikert
De laatste NA, nummer 4 van het stel.
Iets totaal anders. Ook voor mij wat betreft mijn collectie iets totaal anders. Ik roep al jaren dat ik niks heb met duikerts en dat is ook zo. Ik kan nauwelijks zwemmen en doe dat ook niet graag, dus wat moet ik met zo’n zwemklok? De laatste keer dat ik met een horloge om ging zwemmen was bijna 50 jaar geleden (sic!) toen het horlogevirus nog niet bestond en ik, wetend van niets met mijn mooie blauwe superdunne vintage Enicar dresser om ging zwemmen. In zee. Die Enicar is er dus niet meer, laat ik het daar maar bij laten. Duikhorloges? waarom. Maar stiekem vind ik die klassieke duikers wel mooi. Stoer. Nooit een gekocht.

Tot ruim een week geleden forumlid @Jeff een zo goed als nieuwe Orient Ray II aanbood in het blauwe gedeelte. Voor een lief prijsje want zonder de stalen bracelet. Dat vond ik niet erg want ik draag zelden of nooit staal. Vind ik niet fijn aan mijn dunne polsje en ook niet mooi (mijn smaak). Jeff kwam 'm de volgende dag zelf brengen. Ik had nog wel een mooi, nieuw 22mm nylon ‘safety belt style’ tweedelige Nato liggen, met quick release springbars. Dus daar zat ik met Jeff, in de tuin over horloges te kletsen met een kopje koffie erbij en plotseling zat ik met een echt duikhorloge om de watervrezende pols! Niet eens een bandentooltje nodig. 200m waterdicht (lekker voor onder de kraan), schroefkroon, automaat, 120- click unidirectional bezel en een heleboel lume op wijzers en markers. Tada! Hij is de afgelopen week nauwelijks nog af geweest, behalve in bed, ik slaap niet met dat ding om hoor. Maar wel leuk die groene lichtjes naast mijn kussen op het nachtkastje.
Ik denk niet dat deze mutant van het virus (de Duik-mutant) veel vat op mij zal krijgen, maar met dit ene exemplaar in die categorie ben ik oprecht blij en ik zal 'm veel dragen.
Stoere jongen toch?


Oh ja, ik vind die gescheiden dag- en datum vakjes echt een mooi detail.

Het leven gaat door, de aanwinsten ook
Verder zal het wel weer niet bij deze aanwinsten blijven. Er zijn ook nog vier ouwe Russen uit de Oekraïne onderweg. Geen idee wanneer die binnenkomen, ze schijnen ergens bij een of ander douanekantoor te liggen, maar of dat in de Oekraïne is of hier in Nederland, daar kan ik geen wijs uit worden. De ‘fantastische’ track & Trace service van POSTNL zal me daar zeker niet bij helpen en de Oekraïense post heeft alleen mededelingen in onbegrijpelijk cyrillisch; ook als je het met Google translate vertaalt is er nog steeds geen touw aan vast te knopen. Afwachten dan maar. De door e-Bay opgegeven lange afleveringstermijn is nog niet verstreken en daarna gaan we wel eens zien of ik een refund actie moet gaan starten. Als ze ooit nog binnenkomen en het is iets echt aardigs, zal ik er wel weer een verhaaltje over plegen.

Zoals altijd: dank weer voor het lezen en kijken.
Lex

18 likes

Die is idd mooi opgeknapt :ok_hand::ok_hand::ok_hand: