De skindiver-stijl uit de sixties is mogelijk mijn favoriete horlogestijl. Ik heb er inmiddels een aantal vintage in verschillende configuraties.
Het meest hou ik van een zwarte plaat met even Arabische cijfers en streepjes op de oneven uren, geen datum, met een centrale secondewijzer, een minuten- of uurwijzer met een pijl en een zwarte duikbezel die gevat is in metaal en dus niet geheel van plastic is.
Naar precies die configuratie moet je goed zoeken en heb ik nog niet gevonden in een betaalbaar vintage horloge. Daar komt bij dat veel vintage skindivers met 34-36 mm vaak net te klein zijn voor mijn smaak. Ze zijn er wel in 38-40 mm, maar die zijn een stuk zeldzamer dan de kleinere exemplaren, in de maat die destijds gebruikelijk was. Seventies skindivers zijn vaak groter, maar hebben dan wel meestal een kast om die me niet aanspreekt.
De vintage skindivers kosten vaak niet veel, als je voor de vele onbekende Franse en Duitse merken gaat, maar hebben dan eigenlijk wel een beurt nodig, die gewoonlijk meer kost dan ik voor het horloge heb betaald.
Op een gegeven moment ontdekte ik via het forum de zustermerken Wolbrook en Douglas. Daar kon ik mijn gewenste specificatie kiezen, ze hadden de wat mij betreft ideale maat van 40mm en waren nauwelijks duurder dan de aanschaf van een vintage exemplaar plus een goede beurt.
Daar komt bij dat ik heb gemerkt dat veel horlogemaker voor oorspronkelijk waterdichte horloges die ouder dan 10 jaar zijn geen waterdichtheid na een beurt willen garanderen. Een nieuwe Wolbrook/Douglas heeft die garantie wel.
Dus heb ik het volgende horloge besteld en gisteren binnengekregen:
Hoewel ik geen problemen heb met handopwinders, vind ik het wel een pluspunt dat er een automaat in zit. Ik zou overigens niet voor een quartz-versie hebben gekozen. Ik kan het niet logisch beredeneren, maar een mechanisch uurwerk is voor mij een deel van de lol. Dat het uurwerk een als lawaaiig bekend staande Miyota is heeft me nog niet geïrriteerd.
Ik draag skindivers het liefst op een tropic-style bandje. Op de foto op de website stond hij op een natogroen bandje. Ik vond de combinatie wel leuk, maar omdat er een aanbieding voor was heb ik er ook een zwarte bijbesteld. Ze hebben van die quick-change pushpins, dus als het groen een keer zou vloeken met mijn gekozen kleding, kan ik hem snel wisselen voor zwart.
Ik weet dat er mensen van walgen, maar ik kan de faux patina op de cijfers en wijzers erg waarderen.
Wat ik bij het bestellen niet gezien had en pas na ontvangst merkt, is dat er niet de gebruikelijke duikbezel op zit, maar een countdown versie. Ik gebruik duikbezels best vaak om iets van korter dan een uur te timen en dan zou zo’n countdown bezel wel eens heel handig en bruikbaar kunnen blijken. Dan zou dat een geluk bij een ongeluk kunnen zijn. We gaan het zien.
Deze horloges hebben de pijl soms op de uur- en soms op de minuutwijzer. Zou die hier op de minuutwijzer zitten vanwege de combinatie met de countdown bezel, om de resterende tijd aan te duiden? Wat denken jullie?
Ik heb het idee dat dit wel eens zo’n ‘definitief’ horloge zou kunnen zijn dat ik als enig horloge de rest van mijn leven zou kunnen dragen, maar omdat ik geen afscheid kan nemen van mijn andere horloges zal hij toch zo nu en dan in de doos moeten blijven. Ik ben er wel héél blij mee.