NA: x 2 en (kort) de reis tot nu

De eerste
Ik ben een paar jaar geleden (2020) begonnen met mijn eerste ‘echte’ horloge. Na veel lezen en filmpjes kijken was ik eruit, het moest de BB58 worden. Dat was voor mij een echte knaller en mijn ‘eerste liefde’.

Tweede Tudor
Kort daarna had ik het goed te pakken. De BB58 beviel super goed, maar ik wilde toch wel een tweede horloge erbij. De Prince Date+Day had de voor mij magische verschijning zoals de Datejust, maar dan binnen mijn budget. Voor dat moment was de Prince daarom echt perfect tegen de ‘jeuk’. Dus die kwam er snel bij.

Het enige minpunt van de Prince vond ik na een tijdje dragen toch wel de band. Die is iets te dun maar mijn smaak. Voor sommigen is dat misschien wel de charme van een dergelijke band, maar ik vind een stevigere en dikkere band toch fijner.

Mooi duo
De BB58 en de Prince heb ik afwisselend met heel veel plezier gedragen en ik was daar langere tijd heel tevreden mee. Voor mij was het een top duo.

Naar de maan
In 2022 werd het mogelijk om een volgende stap te zetten en ik was altijd al zeer gecharmeerd van de Speedmaster. De Prince had ik intussen verkocht om de weg vrij te maken. De 3861 versie met de vernieuwde band was een schot in de roos. Ook op mijn bescheiden pols (zo’n ~17cm maar meer rond dan plat) kon deze Speedmaster gewoon! Dankzij die prachtige band.

Mooie set
Beide horloges heb ik ook met heel veel plezier gedragen en ik was ook (voor een tijdje) echt helemaal tevreden. Samen met de BB58 vond ik het een perfecte set!

Toch kwam al vrij snel de klad erin. Ik miste namelijk de draagbaarheid van de 36mm Prince en vond de Speedmaster doordat hij zoveel dial heeft, toch te groot lijken op mijn pols. Ondanks de band en de prima lug to lug van de Speedmaster (ik meen zelfs korter dan de BB58). Met de BB58 had ik 2 knallers maar geen compacte horloges meer. Uiteindelijk dus de Speedmaster verkocht, wat ik eigenlijk helemaal niet had verwacht. Ik dacht echt dat de Speedmaster zou blijven.

Daarna heb ik een tijdje niets gekocht en er kwam van alles (andere verplichtingen) tussendoor. Ik was wel content met de BB58 en die heb ik een tijd lang als enige horloge gehad. Maar ik wilde toch iets anders of meer. Daarom toch de BB58 verkocht (lastig afscheid nemen) en daarna rustig rondgekeken wat ik nu écht wilde.

De NA!
Het moest een compacter horloge worden. Een Cartier Santos was mijn eerste gedachte. En ook de Rolex Explorer 36mm was wel heel gaaf. Maar eigenlijk wist ik al wel wat ik écht wilde, een Rolex Datejust 36mm. Toen ik de Prince kocht wilde ik die eigenlijk al. Maar ja, dat was toen buiten budget. Enkele jaren later kan het toch allemaal anders zijn. En daarom nu de knoop doorgehakt en ter gelegenheid van mijn verjaardag de langgekoesterde wens in vervulling laten gaan:

Wat een fantastisch horloge. Dit is alles wat ik zoek in een horloge. Perfecte afmetingen (qua diameter en lug to lug) voor mijn pols en een super fijne, maar ook stevige band. De jubilee is alles wat ik miste aan van de band van de Prince.

Gave dial
De meningen over deze dial zijn wellicht verdeeld, maar de Wimbledon dial is het helemaal voor mij. Ik vind Romeinse cijfers sinds ik mij kan heugen al geweldig. Op de dial zijn de Romeinse cijfers perfect aangebracht, met een subtiele maar opvallende groene omlijning. Onder een macro ziet het er allemaal super strak uit. De Romeinse cijfers vind ik ook erg mooi in contrast met de donker grijze dial met sunburst.

Al met al ben ik echt super blij en tevreden met de Datejust. Ik was al helemaal blij met de vorige horloges die ik, maar het gevoel dat ik van dit horloge krijg heb ik niet eerder meegemaakt :star_struck:

NA 2
Maar op mijn verjaardag kreeg ik nóg een pakje met nog een horloge, de Casio A168:

Super gaaf ding, weegt bijna niets en draagt daardoor echt prettig. Hij is natuurlijk niet van staal, maar lijkt wel zo. Ook een hele fijne maat. De band is ook dun maar wel super makkelijk te verstellen. En nog het belangrijkste is de prijs, echt veel horloge voor je geld. Deze ga ik zeker ook met heel veel plezier dragen. Echt leuk om te hebben naast de Datejust.

Weer wat geleerd
Zo zie je maar weer, op voorhand denk je het allemaal zeker te weten bij een nieuwe aankoop, maar na verloop van tijd kom je toch tot nieuwe inzichten. Ik ben er nu wel uit dat kleinere horloges het beste bij mij passen en dat rond de 36mm mijn sweet spot is.

Ik kan verder wel zeggen dat ik nu klaar ben en het spel binnen mijn budget heb ‘uitgespeeld’ maar inmiddels weet ik wel beter. Op naar de volgende! Zo’n leuke hobby dit :joy:

Bedankt voor het lezen!

83 likes

Ik dacht ik wacht nog even met reageren, want het eerste bericht was weg, voordat ik klaar was met reageren.

Zeker als je hem voor je verjaardag hebt gekregen, is het heel veel waar voor geen geld!

Mooie horlogereis en mooie NA’s. Geniet ervan!

2 likes

Gefeliciteerd met je verjaardag en met je twee NA’s :partying_face:

1 like

Ik zie dat er een duidelijke overlap is wat betreft onze smaak en (de in mijn geval bescheiden) collectie. Gefeliciteerd met die mooie DJ Wimbledon, ik heb hem op dezelfde band maar met smooth bezel.

1 like

Mijn beste,

Chapeau.:ok_hand:
Een florissant verhaal van een Horloge Passionist “Pur Sang” .
Schitterende horloges voor een langdurige “Horloge Band”.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuk om je horloge reis zo te zien en natuurlijk gefeliciteerd met de twee laatste aanwinsten :+1:

1 like

Hahah jaa dat ging niet helemaal goed! Het scherm deed gek en opeens had ik op aanmaken geklikt :joy:

Bedankt :+1:

Thanks!

Gaaf! Dat is ook een prachtige combi :star_struck:

Dank :star_struck:

4 likes

Je hebt het tempo te pakken kerel! Leuk je erbij te hebben!

1 like

Leuk geschreven en van harte met deze knaller. Hele mooie. Enjoy!

1 like

Gaaf verhaal! Mooie horloge reis!

1 like

Mooi horloge Joey :blush: toch gelukt om de wimbledon te bemachtigen :+1:t2: veel draagplezier.

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Bedankt! Was ook leuk op te schrijven en terug te kijken :+1:

Thanks Ralph! Komt helemaal goed, ben er erg blij mee :star_struck:

Thanks!!

Van harte, mooi horlogereis zo de afgelopen jaren en een top aanwinst :slight_smile:

Veel plezier ervan!

1 like

Game on, gefelicte :100:erd

1 like

Wat een fijne reis. Tot nu toe :grin:
Geniet(en)!

1 like

Hele mooie horloge reis! Niet de minste stappen. Blijf er plezier van houden :+1:

1 like

Gefeliciteerd, veel plezier ermee! Ik zelf vind de Wimbledon prachtig👌. Heb hem zelf ook😉

1 like

Mooie NA’s! Geniet ervan!

1 like

Leuk verhaal. Mooie foto’s.

Geniet van je duo!

1 like