NA: Xen XM0003, historie in een designjasje

Ik heb erg weinig met plakmerken. Soms zie ik horloges waarvan het design me echt wel aanspreekt, maar als er dan een plakkertje van één of ander kleding- of parfummerk op zit, haak ik meteen af. Het mist voor mij de historie en emotie.

Toen ik de Xen XM0002 voor het eerst zag was mijn gedachte dan ook “jammer dat er op zo’n mooi horloge weer zo’n stom merk geplakt is”.

Maar omdat het horloge me vanaf het eerste moment dat ik het zag zo aantrok en ik nog nooit van Xen gehoord had, toch maar even wat meer info opgezocht.

Blijkbaar is Xen niet alleen fabrikant van juwelen, maar houdt het zich ook serieus met horloges bezig. De XM-serie is ontworpen door de inmiddels overleden productdesigner Hans Gabriel Schroll, die zich al veelvuldig met het ontwerpen van horloges had bezig gehouden. Het gebruikte uurwerk is een AS 2063, een NOS uit de jaren zeventig gemaakt door Adolph Schild.
Adolph Schild, nazaat van de oprichter van Eterna en zelf voormalig opperhoofd, richtte in 1896 Adolf Schild S.A. (AS) op, dat na enkele afsplitsingen uiteindelijk in 1979 op gaat in ETA, waar ook Eterna inmiddels deel van uit maakt.

Behalve een XM0002, met een donkere glazen bodem (waarom?) blijkt er ook een XM0003 te zijn. Hetzelfde horloge, maar nu voorzien van zichtbodem en waarbij de AS 2063 rijkelijk van finissage is voorzien. Een mooi horloge, ontworpen door een serieus bedrijf/ontwerper, met een schitterend uurwerk met bakken historie. Dat moest ik hebben!!

En nu eindelijk de hand kunnen leggen op een prachtig exemplaar. Ik ben er zo blij mee als een :monkey: met zeven :banana:.

De eerste indruk is dat het horloge enorm degelijk is gemaakt, je voelt wel dat je iets aan de pols hebt. Met 44 mm is het best een kneiter, maar ik houd wel van grote horloges en door de wat afgeronde lugs vind ik hem niet overdreven groot dragen.
De afwerking is keurig en de detaillering van het uurwerk is zo mooi, dat ik het horloge wel achterstevoren zou willen dragen :grinning:.

17 likes

Mooi hoor!
De achterkant ziet er zeker netjes uit. Mijn vrouw is ook fan van Xen ringen en armbanden. Het materiaal van overwegend RVS spreekt haar (en mij) erg aan. Onze trouwringen (weliswaar niet als zodanig ontworpen) zijn ook van Xen.

1 like

Dat ziet er goed uit,Proficiat.

1 like

Gaaf horloge zeg! :ok_hand::blush:

Veel plezier ermee!

1 like

Mijn beste,

Appetijtelijke aanwinst!!
Ziet er sereen uit!!
Ik wens je er veel plezier mee. :watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Deze ziet er iig strak uit.

Als ik op eBay kijk, zou ik vermoeden dat het om kilo-spul gaat.
Kennelijk zit er dus meer achter dan je op het eerste oog zou vermoeden.

1 like

Gaaf horloge!

1 like

Ik vind hem erg mooi. Ik heb hier de XM0002, met inderdaad een dichte, glazen achterkant zodat het uurwerk onzichtbaar blijft. Zonde! Die van jou vind ik echt mooier…maar het gaat wel alleen om de achterkant, de voorkant blijft hetzelfde volgens mij…! Oh ja, en bij de 0002 is de bezelrand glimmend!

Dick

2 likes

Idd een knaller. Interessant merk. Leuke NA.
Geniet ervan :+1:

1 like

Van de glimmende bezel aan de achterkant van de XM0002 wist ik niet. Het verschil zit 'm verder inderdaad alleen in het zichtvenster en het uurwerk van de XM0002 mist de versieringen zoals de perlage.

Zie ook de brochure voor meer info en de overige modellen uit de XM-serie.

Nee, aan de voorkant…net een glimmend randje om het glas…

Dick

Ah, ok. Ik dacht op jouw foto te zien dat de achterkant ook gepolijst i.p.v. geborsteld is.

Ahum…je hebt gelijk…:hugs:

Erg fraai horloge, geniet er van :slight_smile:

1 like

Dank je, dat gaat vast lukken :smile:.

Ik had wat wisselende berichten gelezen over de nauwkeurigheid van de AS 2063, maar met 3 seconden voorlopen na 48 uur ben ik heel tevreden! :+1:

Mis je niet een paar schroeven in de lugs? :slight_smile:

Nee, ik gebruik gewoon heel dikke pins. Dat verwisselt veel sneller en het spaart de schroeven. Die liggen dus braaf in hun doosje…

1 like

ik heb ook een XM0002, maar met matte bezel.

gefeliciteerd met deze mooie aanwinst, heb zelf de xm0002

1 like