NA: Yema Bipole Duopoly

Ik ben een sucker voor echte toolwatches. Gezien het feit ik volgend jaar een marathon ga doen op de Noordpool leek het me gaaf een echte ‘pole-watch’ in de collectie te hebben.

Kijkend naar de horloges gebruikt tijdens poolexpedities kom je veelal op Rolex Explorer of Omega Speedmaster. Welnu, mijn portomonee ‘says no’ op dat gebied. Hoewel ik beide als grail zie, moet ik nog even geduld hebben voor het zover is.

Toen viel mijn oog op de Yema Bipole Duopoly. Dit horloge is in 1989/1990 tijdens de International Trans-Antarctic Expedition gebruikt door de Amerikaan Will Steger. Met gebruik van hondesledes en een lange route was deze expeditie legendarisch, zeker gezien de barre omstandigheden.

Tijdens eerdere expedities had Steger ook gebruik gemaakt van Rolex, maar voor deze expeditie had hij een horloge laten maken door Yema. Dit horloge, de Bipole Duopoly, heeft een 48mm titanium case, een velcro bandje en een quartz-uurwerk (wat een vette batterijslurper schijnt te zijn).

Het toffe is dat dit horloge anti-magnetisch is, en ook nog eens dubbelzijdig! Zowel de Noordpool als de Zuidpool hebben ieder een eigen kant. Daarnaast is het horloge voorzien van een kompas.

Ja; het horloge is lelijk. Maar zoals het een echte toolwatch betaamd gaat functionaliteit boven uiterlijk. Hij is daarom mooi van lelijkheid. Daarnaast schijnt dit horloge ook nog eens redelijk zeldzaam te zijn. Het door mij ontvangen exemplaar is nieuw en ongedragen met de vergeelde boekjes erbij. I love it!!!

Genoeg gel*ld; foto’s!!!

27 likes

Tja, dat van de looks kan ik be-amen.
Het is een erg apart ding.

Veel succes met je marathon!

1 like

Supervet vooruitzicht, briljant horloge voor de taak. Gefeliciteerd!

1 like

Veel draagplezier :+1:

1 like

met het verhaal erbij kijk ik nu heel anders naar het horloge, het heeft nu toch iets :+1:
mooi! :smile:

1 like

Goed verhaal. Nu je eigen geschiedenis schrijven tijdens je marathon. Succes!

Mijn beste,

Proficiat met deze eigenzinnige aanwinst!!
Een zéér aparte verschijning!!
Geniet er met volle teugen van!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Inderdaad een tof horloge om buiten de gebaande paden te gaan :+1:

1 like

Citizen heeft ook 2 pool horloges.

Mission Antarctica en super tough.

http://ninanet.net/watches/others16/Mediums/mtough.html

https://watchlords.com/viewtopic.php?t=36951

Maar je Yema wat een uber horloge!

1 like

Ik zit een beetje te browsen en zie deze NA weer voorbij komen. Potverdikke, toch spijt dat ik deze heb weggedaan zeg.

1 like

Is de marathon wel doorgegaan?
En zo ja hoe ging het?

1 like

:scream::scream::scream::scream: holy shi… ik had hier nog niet eerder van gehoord. man man man… Heel veel succes en plezker alvast.

Het horloge is een bijzondere verschijning maar het toolgehalte is waanzinnig… Enjoy!!!

Nope, helaas niet. Wegens corona was hij toen afgelast en wederom een jaar verschoven. Ik heb er toen uiteindelijk voor gekozen te annuleren, omdat in die tijd het ene naar het andere reisbureau omviel…

1 like

[quote=“Eddio, post:12, topic:229204”]
:scream::scream::scream::scream: holy shi… ik had hier nog niet eerder van gehoord. man man man… Heel veel succes en plezker alvast.[/quote]

Yep, wordt jaarlijks georganiseerd. Zie vorige post; ik heb hem dus uiteindelijk niet gedaan, maar deze run staat nog heel hoog op mijn verlanglijstje.

Vind ik ook. Daarom baal ik er van dat ik hem heb weggedaan…

1 like

Vet! De arctic marathon of the norh pole marathon?
Mooi vooruizicht!

Edit) oud topic.

Goeie reden om horloge weer op te sporen en marathon alsnog te doen :grin:

Ha, ik moest er even voor terugbladeren maar in april ‘20 viste ik nét achter het net…
Leuk ding, ik snap dat je spijt hebt!

1 like

Erg gaaf !

1 like

Nooit eerder gezien, bijzonder horloge. Gefeliciteerd met deze NA. En succes met de (koude) marathon :ice_cube:

1 like

had dat deel niet eens gelezen inclusief dat het een bericht van 2019 was, was zoo verbaasd over de marathon en het horloge.
Maar zo te horen moet je gewoon opnieuw gaan zoeken naar deze. Soms heb je spijt inderdaad, ken het. Maar gewoon volhouden en opnieuw gaan zoeken :+1:

1 like