NA: Yema Classique YEAU 002

Nadat ik de LIP Rallye had overgenomen van @Timo9 was mijn belangstelling voor (betaalbare) Franse horloges gewekt. Wat rondsnuffelend in het topic “Leuke (online) winkelaanbieding gezien?” kwam ik aanbiedingen van het voor mij op dat moment onbekende merk YEMA tegen.

Wat ik op hun website zag en wat ik op internet las over de geschiedenis van het merk sprak mij aan. Zo bliijkt de oprichter van het merk, Henri Louis Blum Jr. (later zijn naam wijzigend naar Henri Louis Belmont), na zijn afstuderen aan de Nationale Horlogemakers School in Besançon, in dienst te zijn getreden en lange tijd gewerkt te hebben bij, inderdaad, de firma LIP…

Na diverse ontwikkelingen over de jaren en gedurende WO2, richtte Blum in 1948, vier jaar na de bevrijding van Besançon, met een paar getrouwen een nieuw bedrijf op, YEMA genaamd. Tot eind jaren '80 maakte het bedrijf een grote groei door, maar daarna werd het oorspronkelijke familiebedrijf overgenomen door verschillende internationale conglomeraten zoals bijv. MATRA, en ook de “quartz-revolutie” eiste zijn tol.
In 1988 werd het overgenomen door de Japanse familie Hattori en ondergebracht in de Seiko Group.

In de '90-er jaren ging het verder bergafwaarts en in 2003 werden er nog maar 85.000 YEMA-horloges verkocht. Daarna ging het weer bergopwaarts: in 2004 nam Louis-Éric Bechensteiner het merk YEMA over van de Hattori group en in 2008 zag “Yema Maison Horlogère Française 1948” het licht en werd de collectie gestroomlijnd in 3 genres: air, land, en sea.

In 2009 kwam de Franse Ambre Goup aan boord, die tijdens de 2011 Basel Motor Show hun innovatieve in-house caliber, de MBP1000 presenteerde. Een variant van dat caliber, de MBP1030, zit in het YEMA Classique horloge dat ik in de sale voor een spotprijs kon aanschaffen; voor nauwelijs meer dan het inmidddels geretourneerde “rammelende” Times Marlin Sub-Dial horloge.

Nu eerst maar eens een paar foto’s.

Een ritje op een timegrapher liet veel betere resultaten zien dan de geretourneerder Timex: hoewel de lift angle van het caliber niet bekend is, was bij de standaard LA van 52 graden de afwijking tussen -16,2 en -10,5 sec/dag, de amplitude tussen 284 en 304 graden en de beat error tussen 0,0 en 0,4 ms. Voor een horloge van nog geen € 300,- in de sale m.i. geen slechte waarden.
De kennismaking met het merk YEMA smaakt zeker naar meer :+1:!

24 likes

een mooi horloge, dat wel, maar ik moest echt “turen” naar de wijzers :face_with_monocle:
het ligt mss aan de foto’s maar ik zag ze in eerste instantie niet, moeilijk het uur af te lezen
maar voor de rest,
draag hem met plezier

1 like

Klopt, dat is de lichtval (en mijn ontoereikende fotografieskills en misschien ook het mineraalglas…).
Ze zijn ‘in real life’ prima zichtbaar. Ik zal nog proberen een betere foto te maken.

Dit moet beter zijn:

Recht van boven gekiekt zijn ze inderdaad onzichtbaar; een beetje schuin van boven gaat beter.

4 likes

inderdaad :+1:

Mijn beste,

Leuk horloge hoor!!
Ik had er nog nooit van gehoord.

Veel draagplezier in ieder geval,
met deze bijzondere tijdgenoot.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Leuke originele NA. Veel plezier ermee. :+1:

Deze Yema was voor mij nog onbekend. Originele aanwinst. Gefeliciteerd met deze Franse NA

Gefeliciteerd met je mooie NA!:hugs::pray:
Leuk en interessant verhaal ook!

Gefeliciteerd

Gefeliciteerd met je aanwinst :+1:

Mooi horloge hoor, ik heb zelf twee Yema horloges.
Een M1 pilot FLYGRAF
En een SPACEGRAF ZERO G

Ik heb ze alleen nog nooit gedragen🥴

Hoogste tijd dus🤫

1 like

Mooie aanwinst, gefeliciteerd en veel draagplezier :smiley::+1:

Apart horloge.

Mooi man! Veel plezier ermee :facepunch::+1:

Top, gefeliciteerd met je mooie NA!