NA: Yema Urban Classic - Ice Blue

Onlangs een horloge overgenomen van @DEV06 en daarmee is mijn eerste ervaring met het merk Yema een feit :fr:. Voordat ik van wal steek, eerst een passend muziekje bij deze ijsblauwe rakker.

Hoe dan
Deze Yema is via een ruil bij mij gekomen. Een ruil die ik in eerste instantie helemaal niet zag zitten. Qua maatvoering (37,5mm) normaal gesproken simpelweg geen optie. Ik had al 2 ruilvoorstellen van andere forumleden afgewezen om dezelfde reden.
Devrim gaf echter aan dat deze groter “draagt” ondanks de erg korte L2L van 45mm. Normaal gesproken zou dit betekenen dat het horloge zelfs nog kleiner “draagt”. Toch… Dat ijsblauw ziet er toch wel erg lekker uit… :sweat_smile: Wilde ook wat meer afwisseling op het nette vlak en deze zou daar mooi bij aansluiten… (kortom, hoe haal ik mezelf over…).
Het hart won het weer eens van het verstand, dus de knoop doorgehakt en de deal was rond.

Wat blijkt. Het tegendeel is inderdaad waar. Het horloge “draagt” groter dan de maten doen vermoeden. Ik. snap. er. geen. ruk. van. Mogelijk dat de hoogte van het glaasje een rol speelt? Wie zal het zeggen.

De leuke en minder leuke punten

De wijzerplaat
Dit is toch de ster van de show. De wijzerplaats is lekker clean. mooi gebrushed, zonder datum (waar ik nog aan moet wennen, want blijkbaar kijk ik best vaak naar de datum heb ik gemerkt) en de ijsblauwe kleur is werkelijk prachtig. Het logo doet mij niet zoveel, maar stoort gelukkig ook niet. Want zeg nu zelf:

Moet wel bekennen dat de afleesbaarheid is sommige gevallen (met name bij weinig licht) helemaal ruk is. Lijkt dan net of je een kleine, maar wel mooie, ijsblauwe grammofoonplaat om je pols hebt. :sweat_smile:

De kast
De kast is mooi opgebouwd (“step case” noemen ze dat volgens mij). De kast is aan de zijkanten mooi geborsteld, wat mijn voorkeur heeft, en de lunette en de kroon zijn gepolijst. Kroon is voorzien met het Yema logo, is mooi in proportie en voelt solide aan.

Het glaasje
Het gebolde hesalite glaasje is prachtig om te zien. Veel mensen zullen misschien liever saffier willen hebben, maar hesalite heeft toch mijn voorkeur. Het kijkt fijner (helderder) en eventuele krasjes zijn zo weg te werken met Polywatch. Het glaasje is mooi hoog en geeft een mooi vertekend beeld vanaf de zijkant. :ok_hand:

Het uurwerk
In het horloge hebben ze het “in house” Yema 2000 uurwerkje gebruikt. Het uurwerk (wat ze ook aan derden aanbieden/verkopen) loopt prima en heb ik nog niet bij moeten stellen. Ook is deze gelukkig niet voorzien van een “ghost-date”.
Leuke achtergrondinfo vind je hier: Yema 2000 - Europastar

Geen succes
Yema staat nu niet echt bekend om haar dress watches voor zover ik weet. Dit is misschien ook één van de redenen dat deze lijn geen succes is geweest (en inmiddels niet meer beschikbaar is). Denk overigens ook dat het komt doordat ze deze horloges tegen een te hoge prijs in de markt hebben gezet. Het (instap) uurwerk heeft zich nog niet “bewezen” tov de bekende Seiko en Citizen uurwerkjes, en voor dit geld (€ 700,- a € 800,-) verwachten mensen over het algemeen een saffierglas. Wie zal het zeggen…

In “onze gekke horlogewereld” is een horloge echter vaak meer dan de “som der delen”. Dat is bij dit horloge, bij mij, in ieder geval ook zo :grinning:.

Conversation piece
Het horloge zorgt in ieder geval voor gesprekken. Met name vanwege de prachtige ijsblauwe wijzerplaat. Met het “normale” volk gaat het gesprek ongeveer zo:

• “Hé, wat een gaaf horloge!”.
    “Toffe kleur zeg”
  • “Dank je”
  • “Wat is het eigenlijk voor horloge?”
  • “Het is een Yema”
  • “Heb je die van de Hema?”
  • “Nee, daar koop je rookworsten”
    “Het is een Yema, een Frans horlogemerk”
  • “Oh” Gesprek bijna dood…
    “Mooi hoor”
  • “Dank je” :sweat_smile:

De specs (zelf gemeten)

Diameter: 37,5mm (maar draagt als een 39 - 40mm)
Dikte: 9,5mm, 12,9mm met gebold glaasje
L2L: 44,7mm
Bandaanzet: 20mm
Kast: RVS 316L, “Step case”, geborsteld en gepolijst
Uurwerk: Yema 200 (± 25 seconden), gereguleerd naar ± 10 seconden
WR: 100m (!)

Kortom. Ik ben zeer (positief) verrast door dit horloge. Hopelijk blijft deze vibe nog lang hangen en kan deze mooi mee in de rotatie.
Fijne zondag allen! :v: :v: :v:

Nog even wat aanvullende pics:

Spelen met het licht:

De achterkant

In het handje

Van opzij

In de pocket

De rest

Gr. Wander :facepunch: :facepunch: :facepunch:

62 likes

Mooi! Geniet ervan!

2 likes

past je goed! mooie kleur ook :+1:

1 like

Mooie review en horloge.
Gefeliciteerd en veel plezier ermee!:+1:t4:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd!!
Elegantie voor om de pols.

Ik wens je er een uitmuntende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ik wel. Schitterend horloge! :ok_hand:t2:

Gefeliciteerd! :+1:t2:

1 like

heeft idd wel een mooie uitstraling :ok_hand:
draag hem met plezier

1 like

Erg fraai! :ok_hand: Veel draagplezier gewenst.

1 like

Oeh die is tof! Veel plezier ervan gewenst!

1 like

Mooi zeg! Van harte!

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier ervan :+1:t2:

1 like

Hele toffe kleur wijzerplaat. Geniet er van :+1:

1 like

Mooi mooi. Zou dit soort horloge inderdaad ook niet verbinden met de naam Yema.
Dat ie ‘groter’ draagt is gewoon omdat de bezel heel smal is, en de dial dus relatief heel groot, niet? Lichte dial lijkt sowieso ook altijd groter dan donkere, vind ik.

1 like

Mooi man!!! Heel veel plezier ermee.

1 like

Leuk! Ik heb deze geruild met Dev06 een maand geleden voor een vintage Certina DS. Wens je er veel plezier mee!

1 like

Erg mooi, geniet ervan!!

1 like

Tof horloge! Ik heb zelf ook moeite met het aflezen van de tijd op mijn Presage Cocktail Skydiving… echter, het effect van de lichtspeling op de wijzerplaat maakt het meer dan goed. Veel plezier met je Yema👍

1 like

Fraai horloge! Geniet ervan! :+1: :beers:

1 like

Daar had ik niet aan gedacht. Mogelijk dat de lichte kleur idd ook een factor is :+1:

Haha. Blijft mooi op het forum rondzwerven :ok_hand:
Wat was voor jou de reden om hem de deur uit te doen?

Yep. :wink:

1 like

Prachtige aanwinst van een heel gaaf merk :ok_hand: Geniet ervan!

1 like