Jajaja, eindelijk weer een nieuwe aankoop!!
Dan wel een bijzondere aankoop, namelijk oude ‘troep’!
Naja, oude troep voor sommigen. Ik vind het helemaal prachtig. Aangeschaft is namelijk een zakhorloge van de firma Elgin!
Elgin? Wa is da? Elgin Watch Company, opgericht in 1863, is (was) een Amerikaanse horlogefabrikant. Voor bijna honderd jaar lang, stond de grootste horloge fabriek in Elgin, Illinois. Tijdens de Tweede Wereld oorlog, stopte de firma zelfs tijdelijk met het fabriceren van horloges voor particulieren, en focuste ze zich vol op het maken van horloges en technologie voor militaire doeleinden. Helaas sloot de fabriek in 1964.
Wel heeft Elgin totaal zeker de helft van alle Amerikaanse zakhorloges gemaakt. Meer info over de geschiedenis hieronder:
Agh wel. Waarom wilde ik dit nou zo graag? Nou, simpel. Ik heb een jaartje in Elgin, Illinois gewoond! En dat twee straten van de fabriek af. Nou, dan is het toch leuk om een horloge uit die regio te hebben.
Alhoewel ik al een tijdje zeer geïnteresseerd ben in horloges, was ik er destijds niet van op de hoogte dat deze gigantische fabriek daar ooit eens stond. Zonde. Gelukkig is de kans groot dat ik er binnenkort weer beland, dan ga ik zeker kijken of de fabriek zijn sporen heeft nagelaten.
Toen ik dit vertelde tegen een collega die ook geïnteresseerd is in horloges, vertelde hij mij “misschien heb ik nog wel zo’n ding ergens in een laatje liggen” (een echte Catawiki verkoper).
Inderdaad, dag later, een Elgin zakhorloge mee naar werk. Dan wel zonder glas, maar verder erg knap gezien de staat. 50 euro, en ie was voor mij. Het horloge liep niet, echter deed de balans het nog wel. Voor 55 euro laten opknappen bij de juwelier, met ook een glas erop.
Het horloge is een ‘hunter’ horloge, wat gekenmerkt wordt door de dubbele deksels.
Mocht iemand meer over dit model, of Elgin horloges in het algemeen kunnen vertellen, schroom niet weg om een bericht te sturen hieronder of prive!
Genoeg geluld, ik krijg vermoeide vingers, hier foto’s!