Eigenlijk ben ik altijd wel op zoek naar leuke ouwe Russische horloges. De kastvormen zijn soms exotisch, op het rare af en kreativiteit in kleurige en grafisch bizarre wijzerplaten was de bolsjewieke horlogeontwerpers ook niet vreemd. De Oekraïense horlogemakers die deze dingen vaak op eBay aanbieden doen daar soms nog eens een schepje bovenop dus dan wordt het ook nog een zaak om kreativiteit van van fantasie te onderscheiden. Vaak zijn die redelijk goedkope Oekraïense restauratieprojectjes technisch wel redelijk in orde, dus waag ik af en toe eens een gokje. Voor een paar tientjes kan je je niet gauw een dikke buil vallen…
Vandaar dit klokje. Komt van e-Bay, uit Oekraïne, zoals (meestal) netjes verpakt en met een redelijke levertijd van zo’n dag of 20.
Ik kocht deze ZIM vanwege de wonderlijke lugs en de donkerblauwe, beetje maritieme stijl, wijzerplaat. De plaat lijkt mij origineel en is nog mooi gaaf. De rare lugs schijnen typisch voor ZIM te zijn, d.w.z. alleen op horloges van dit Russische merk kom ik die gekke pootjes tegen. Er kan een nieuw glaasje op, maar dat heb ik wel liggen.
Tot zoverre alles ok. Maar dan het uurwerk! Er zit een ZIM caliber 2603 in.
Zoals vaker bij Russische horloges nogal grofstoffelijk afgewerkt en verder basic van constructie.
Het klokje loopt. En hoe! Hij tikt er enthousiast op los. Iets té enthousiast want hij loopt bijna 5 kwartier in een uur! Afregelen aan de balansveer helpt niks, hij blijft racen alsof ie een dag in een week moet inhalen.
Met het blote oog zie ik er niks aan maar als ik met een loupe naar de balans kijk denk ik dat daar een probleempje zie. De balansveer ziet er wat verfomfaaid uit en lijkt ook wat verkleefd. Magnetisch? Olie in de balansveer? Ik weet het niet. Ik ben daar niet handig in en van balansen en balansveren blijf ik tegenwoordig dus af, na veel schade en schande.
Ik zou het leuk vinden als dit klokje toch weer een beetje fatsoenlijk op tijd zou kunnen lopen. Graag advies van een deskundige of misschien wat hulp bij eventueel herstel.