NA Zeer haastige ouwe blauwe Rus

Eigenlijk ben ik altijd wel op zoek naar leuke ouwe Russische horloges. De kastvormen zijn soms exotisch, op het rare af en kreativiteit in kleurige en grafisch bizarre wijzerplaten was de bolsjewieke horlogeontwerpers ook niet vreemd. De Oekraïense horlogemakers die deze dingen vaak op eBay aanbieden doen daar soms nog eens een schepje bovenop dus dan wordt het ook nog een zaak om kreativiteit van van fantasie te onderscheiden. Vaak zijn die redelijk goedkope Oekraïense restauratieprojectjes technisch wel redelijk in orde, dus waag ik af en toe eens een gokje. Voor een paar tientjes kan je je niet gauw een dikke buil vallen…
Vandaar dit klokje. Komt van e-Bay, uit Oekraïne, zoals (meestal) netjes verpakt en met een redelijke levertijd van zo’n dag of 20.

Ik kocht deze ZIM vanwege de wonderlijke lugs en de donkerblauwe, beetje maritieme stijl, wijzerplaat. De plaat lijkt mij origineel en is nog mooi gaaf. De rare lugs schijnen typisch voor ZIM te zijn, d.w.z. alleen op horloges van dit Russische merk kom ik die gekke pootjes tegen. Er kan een nieuw glaasje op, maar dat heb ik wel liggen.
Tot zoverre alles ok. Maar dan het uurwerk! Er zit een ZIM caliber 2603 in.

Zoals vaker bij Russische horloges nogal grofstoffelijk afgewerkt en verder basic van constructie.
Het klokje loopt. En hoe! Hij tikt er enthousiast op los. Iets té enthousiast want hij loopt bijna 5 kwartier in een uur! Afregelen aan de balansveer helpt niks, hij blijft racen alsof ie een dag in een week moet inhalen.
Met het blote oog zie ik er niks aan maar als ik met een loupe naar de balans kijk denk ik dat daar een probleempje zie. De balansveer ziet er wat verfomfaaid uit en lijkt ook wat verkleefd. Magnetisch? Olie in de balansveer? Ik weet het niet. Ik ben daar niet handig in en van balansen en balansveren blijf ik tegenwoordig dus af, na veel schade en schande.

Ik zou het leuk vinden als dit klokje toch weer een beetje fatsoenlijk op tijd zou kunnen lopen. Graag advies van een deskundige of misschien wat hulp bij eventueel herstel.

12 likes

Succes met jouw Zim, ik heb een paar jaar geleden een Russische Molnija gekocht bij een kringloop winkeltje voor €2,50, prachtig en het “Rolex” uurwerkje loopt voortreffelijk!

3 likes

Misschien kan en wil vouwfietser je helpen? Hij heeft al een paar lastige Vostoks van mij prima aan de gang gekregen. Was ook een racer bij.

2 likes

Klein beetje wasbenzine op de spiraalveer en even laten lopen, daarna voorzichtig droogmaken. Dit is even voor een snelle check.
Die eerste winding hoort zo. Dit horloge heeft een Breguet spiraal. Dat zie je normaal alleen bij hele dure horloges.

2 likes

Vouwfietser is een topper op dit gebied! :sunglasses:

2 likes

@Scudo Goeie tip, ga ik proberen. Dat van die Breguet spiraal wist ik niet. Weer wat geleerd. Doen die Russen toch af en toe iets goeds… :slight_smile:
@hendrik Ik ga eerst de wasbenzine truc doen. Als dat geen resultaat heeft is de goede André @vouwfietser de volgende stap.

Wat een leuke vondst Lex! :+1:
Die lugs doen me denken aan wat dames-modellen van Delma.

Zou leuk zijn als je 'm weer bij de tijd krijgt. :slightly_smiling_face:

1 like

Ik ben ook al een paar weken bezig aan een raketa die ook gaat als een speer en ook gedemagnetiseerd, geheel uit elkaar gehad, alles schoon en gemeerd maar nog steeds als een raket,doet z’n naam nog steeds eer aan,
Ben jij al iets wijzer geworden aangaande jouw racer ? gr Michel

2 likes

Hoi Michel. Als het niet magnetisch is, lijkt het mij dat er toch iets mis is met de balansveer. Verkleefd door olie? Dan de Benzinetruc van @Scudo (niet van Hendrik zoals ik abusievelijk aangaf) . Beschadigd? dan wordt het een gevalletje hopeloos, ben ik bang. Een balansveer repareren is ingewikkeld en dat is het horloge niet waard. Ik heb denk ik een andere oplossing gevonden.

Ruim een week geleden vond ik van een verkoper uit Bulgarije op e-Bay een aanbieding voor een los identiek kaliber 2602 (geen 2603 zoals ik abusievelijk eerder vermeldde). Het zag er uit als een new old stock werkje en het kostte bijna niks. Niemand anders bood er op dus ik had 'm. Tot mijn plezier arriveerde het ding gisteren reeds, per aangetekende post (!). Het ziet er prachtig uit en loopt keurig. Er zit ook nog een puntgaaf wijzerplaatje met mooie wijzers op, dus die kan ik nog goed gebruiken om een andere ouwe Rus met een beschadigde dial op te pimpen. Twee vliegen in één klap voor twee tientjes!

Leermomentje: Het zoeken (en vinden) van een donoruurwerkje voor een Russisch vintage horloge is vaak eenvoudiger en zeker goedkoper dan het laten repareren of servicen van zo’n werkje.

Een horloge volledig servicen kan ik niet, maar een werkje verwisselen gaat wel lukken.
Als het spul weer in elkaar zit en werkt laat ik dat nog wel even weten en zien.

@MiesZ: jij ook succes met jouw Member of the Russian Racing Team!

3 likes

:+1:

1 like

Ik denk dat ik ook maar eens op zoek moet gaan naar een vervangend uurwerk maar zal eerst nog eens goed naar de balansveer kijken, nog een keer door de wasbenzine en hopen dat dat werkt,
Groetjes van een russian mederacer :grinning:

1 like

Er is een speciale vloeistof voor het schoonmaken van spiralen, o.a. van Bergeon, maar Thinner werkt ook heel goed.

Dank, ga ik proberen,
Kan het zijn dat de (mogelijk foute)beat error daar invloed op heb?

Ja dat kan zeker

1 like