Iets met één wijzer, een 24 uurs dial, of een telemeter. Dat was het plan voor dit jaar. En toen was er een dresser met paarlemoer dial in het blauw. En een echte dresser had ik nog niet, en een handopwinder ook niet. En de paarlemoer geeft voor mij meteen een jaren 20/30 art nouveau/deco/glas in lood vibe. En dat is vet.
Het merk kende ik nog niet, maar ik kwam er online vooral positieve verhalen over tegen. Mooie ontwerpen, prima materialen. Prima afwerking in deze klasse. In dit geval ook een mooi plat zwitsers uurwerk. Draagt erg plat en compact. Ik heb het nog niet geprobeerd bij een overhemd met manchetknopen, daar kon ik eerder nooit een horloge bij dragen omdat wat ik had te dik en groot is.
Wellicht geïnspireerd door de vintage verzameling van @bbijlhout begon ik sowieso een beetje naar iets in een wat kleiner maatje uit te kijken. Dus, met dank aan een Breitling van @Dao die service nodig had kwam deze Zelos te koop.
Zoals te verwachten doet licht erg veel met deze wijzerplaat. Toegegeven, hoewel de fotos niet zijn geshopt, geeft het licht van de ondergaande zon samen met de automatische HDR die mijn Google Pixel kennelijk doet net dat beetje extra. Betoverend.
De maat was het enige waar ik wat vraagtekens bij had, maar hij past mij helemaal prima. Na een Swatch Sistem51 was een Seiko presage midnight mockingbird (40.5mm) mijn eerste echte horloge (als in, mechanisch). Toen ik daarvoor langs een juwelier ging kwam ik eigenlijk voor de Mojito variant, maar die zag er raar klein uit op mijn pols, vond ik dan. En die was 38,5 mm. Om een of andere reden valt deze 37mm heel anders. Gelukkig maar, want anders was hij waarschijnlijk om de pols van mijn vriendin beland, die hem ook erg mooi vindt, maar nu dus pech heeft
In de reviews gingen de klachten vooral over het bandje, en dan met name de wat lompe gesp. Die gesp is inderdaad lomp, maar verder vind ik het zwarte leer er goed mee combineren. Erg soepel leer, draagt fijn. Volgens mij ben ik inmiddels de derde eigenaar op HF, het bandje dat @wimm5 er bij had lijkt beter dan de zwarte leren dus ik ga op zoek naar zoiets. Het bandje is dezelfde maat als mijn Seiko Presage dus dat maakt de drempel om wat dingen in die maat te gaan bestellen nog lager. Blauwgrijs dus wellicht, en iets met Tweed stond sowieso op de planning dus het experiment gaat verder…