NA Zenith 2000 een graal voor degenen die hem kennen

Ik begin maar met het beeld want dat zegt meer dan 1000 woorden.
Maar in dit geval vertelt het nog geen fractie van wat dit horloge nu zo bijzonder maakt.
Het cleane uiterlijk als van de Stellina’s.
De Ster die je de weg wijst in het duister prijkt fier op 12 en voor degene die het nog niet weten de naam er onder. “Zenith”. Een hele grote naam
In de horlogewereld. Maar toch niet zo bekend onder het “normale volk”.

Maar wat is nu hetgeen dit horloge zo bijzonder maakt. Daarvoor moeten we hem toch omdraaien.

Dat zegt al wat meer het modelnummer 2000. Daar gaat bij de kenner een belletje rinkelen maar hoeveel van jullie weten echt wat er speelt?
Dan moet ik hem toch echt open maken:

In deze cleane Zenith 2000 huist een caliber 135. Door sommigen wordt beweerd dat dit het allerbeste uurwerk is wat ooit is gemaakt.
Een plaatje om te zien is het zeker.
Ik vind het een genot om die gigantische balans met 18000 bewegingen per uur. 5 per seconde is het met het blote oog allemaal goed te volgen. De afwerking van het uurwerk en de bijzondere fijnafstelling op de balansbrug lijkt wel een zwanenhals.

Maar met alleen looks kom je er niet. Het moet presteren en dat doet dit uurwerk. Dit uurwerk heeft honderden prijzen i. De wacht gesleept in de race naar precisie wat losbarste in de jaren na de tweede wereldoorlog. In 1948 ontworpen en heeft van 1950-1954 5 maal op rij de Neuchâtel Observatory chronometry prijs gewonnen. Dat is nooit meer nagedaan.

Daarnaast zijn er van dit uurwerk maar 11000 gemaakt over de jaren 1948-1962.

De horloges uit de jaren 50 prijkten allemaal fier met het woord chronometer op het uurwerk. Maar dat woord is bij dit jaren 60 (1962) niet terug te vinden.
Dit betreft een uurwerk uit de derde en laatste van fabricage en er zijn er zeer weinig uitgevoerd zonder de chronometer aanduiding op het uurwerk. Het is niet bekend waarom dit uiteindelijk is weggelaten. Slaagde dit specifieke uurwerk niet voor de tests? Of was het testen van een uurwerk wat als een uitlopende serie werd beschouwd niet rendabel? Wie het weer mag het zeggen. Joel Duval weet het in ieder geval niet en hij heeft een boek over Zenith volgeschreven.

Dit is een caliber wat door sommigen als graal wordt beschouwd en in mijn ogen zo bescheiden zit verpakt.
Hij oogt geweldig, straalt rust en kracht uit.
“Laat mij dat klusje maar klaren ik vertel je exact hoe laat het is!” lijkt hij mij te vertellen.
Niet meer en niet minder.

Een graal voor sommigen, dat was hij zeker niet voor mij maar ik vind hem geweldig. ik heb denk ik gewoon geluk gehad. Of hij lang bij me blijft? Ik denk het niet…

Meer informatie over dit caliber is hier te vinden:

Nog eentje als dank voor het lezen:

64 likes

Erg mooie aanwinst en inderdaad een bijzonder uurwerkje! Zou graag nog een Wostok 2809 willen, de moderne 135. Enkel dan voor een schappelijke prijs. :slightly_smiling_face:

Geniet van je mooie aanwinst!

3 likes

Gefeliciteerd met je NA! :+1::heart_eyes:

1 like

Hij is prachtig !!

1 like

Erg mooi en goed verhaal ook!

1 like

Prachtig horloge! kan iemand mij vertellen hoe veel zoiets mag kosten? Dit horloge is echt het summum

2 likes

Prachtig, leuk geschreven ook!

1 like

pfffffff dit is echt een grail. De movement is echt gewoon geniaal.

1 like

Dank je wel. Ik lees het terug en zie typo’s en weggevallen woorden. Geschreven in mijn pauze met collega’s die me de oren van het hoofd zanikte.
En nu ik weer terug naar level 2 ben gezet kan ik ze niet meer aanpassen😅.
Dus maar weer even mijn best doen hier.

Wat een beauty! Van harte gefeliciteerd! :ok_hand::slightly_smiling_face:

1 like

Erg mooi en bijzonder! :+1:t2:

1 like

Gaaf horloge, gefeliciteerd en veel plezier er mee!

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Prachtig in al zijn eenvoud. Heel mooi.

1 like

Mooie achtergrond informatie en foto’s
bij een erg mooi en stijlvol horloge. :+1:t2::sunglasses:

1 like

Dat heeft niks met je level te maken hoor, je kunt tot een uur na het plaatsen veranderingen aanbrengen, daarna niet meer. :wink:

Prachtig uurwerk binnenin zeg; bijzonder om de zien dat ze het centrumrad uit het midden gezet hebben om ruimte te maken voor de grote balans. :ok_hand:

De buitenkant loop ik minder warm voor; iets te clean voor mij.

Veel plezier met de aanwinst :+1:

2 likes

Ik kan mij herinneren dat ik met trustlevel 3 dit gewoon ten alle tijden kon wijzigen.

Ik ben mijn best aan het doen dit weer terug te krijgen😅

Een leuk informatief stuk over een schitterend horloge en vooral ook zeer goed geschreven. Dank daarvoor :+1:t3:

1 like

Ik ben wel trustlevel 3 en ik kan na een uur ook niets meer wijzigen, en bij mijn weten is dat nooit anders geweest. Wel kun je als trustlevel 3 topictitels blijven wijzigen en topics naar een andere categorie verplaatsen. :sunglasses:

2 likes

I stand corrected!

:hugs:.

1 like