NA: Zenith Cal 135 - Het moet niet gekker worden....

Nice. Mooie achtergrondinfo. Met veel plezier en interesse gelezen. Prachtig horloge :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Heel tof!
Geniet ervan!

1 like

En mooie Zenith, met een prachtig verhaal! :hugs::pray:t3:

1 like

Gefeliciteerd met het prachtige horloge!

Je uitleg van het 135 uurwerk wordt enorm gewaardeerd, dank je wel!

1 like

Dit is één van de redenen dat ik blij ben met mijn Zenith fetisjisme.

Fijn dat je in ieder geval kan leven met “Qua financieel” :wink:

Haha, we begrijpen elkaar

Dank allen voor de complimenten. Hoe mooi ik hem zelf ook vind, het is toch altijd leuk om hier te lezen dat die mening gedeeld wordt.
Mijn omgeving mag dan ook waarderend reageren, er is toch altijd die blik van onbegrip

20 likes

Heel mooi en bedankt voor de lezing, ik dacht ook meteen dat het steentjes waren! Gaaf!

1 like

Cool topic, gefeliciteerd met het horloge, het is een snoepje, mooie KS positie ook.

Over die uitspraak kunnen we een boompje opzetten. Voor mij zijn de beste uurwerken niet de meest accurate, maar eerder de uurwerken met een zekere mate van robuustheid. Nu moet een uurwerk wat 70 jaar later nog op +2,7 staat redelijk robuust zijn
 Ik neem aan dat dit dus ook betrouwbare beestjes zijn?

1 like

Mooie NA en met plezier gelezen, enjoy!

1 like

Ik ben zo vergevingsgezind :sunglasses:

1 like

Mee eens. Liever een uurwerk dat tegen een stootje kan maar er een minuutje naast kan zitten.

Ik wilde dus aangeven dat als men het 135 uurwerk één van de beste noemt, dat men dan bedoelt “meest accuraat”.

Over dat boompje, voor mij staat vast dat het uurwerk accuraat was in die tijd, en zoals je aangeeft na 70 jaar nog prima kunnen lopen. Maar of dat komt door robuustheid weet ik niet. De staat van het horloge vertelt mij dat hij niet heel veel gedragen is en het uurwerk dus vrijwel geen slijtage heeft ondervonden.
Daarnaast is hij zojuist onder handen genomen door mensen die dit uurwerk door en door kennen.
Over het algemeen kan je zeggen dat deze horloges alleen gekocht worden door liefhebbers en die hebben vaak het geld er wel voor over om ze regelmatig te laten servicen.
Ik wil dus eigenlijk zeggen dat vrijwel elk doorsnee uurwerk die dezelfde aandacht en liefde krijgt na 70 jaar nog prima zal lopen.

De tijd zal het leren.

Edit: Nog even over de robuustheid. Het is wel zo dat de chronometer testen betrekking hebben op de nauwkeurigheid onder verschillende omstandigheden zoals temperatuur en de stand (horizontaal, ondersteboven etc) van het horloge. Maar ik weet niet of stootgevoeligheid onderdeel is van de chronometer testen. Dacht het niet eigenlijk.

1 like

Van Harte met deze prachtige aanwinst, en heel leuk beschreven met al deze informatie :+1: .

1 like

Uurwerken die chronometer wedstrijden winnen zijn, per definite, de beste lijkt mij want ze hebben als meest nauwkeurige de test doorstaan.
ETA/Valjoux, Lemania en Omega, als voorbeeld, gaan wel lang mee maar hoe bepaal je dan de beste ?

1 like

Mooi verhaal :ok_hand: Gefeliciteerd met de aanwinst
Is er een reden dat dit uurwerk niet meer gemaakt wordt?

1 like

Mooi verhaal. Dank je.
Prachtig horloge.
Vooral dankzij de uurmarkeringen wat mij betreft.

1 like

Mooie uiteenzetting van de Cal. 135 van Zenith.
Veel draagplezier toegewenst met de NA, heel mooie vintage deze.

1 like

Geen idee eigenlijk. Gestopt met de productie in 1962 maar in de jaren erna nog veel nieuwe calibers ontworpen en gebouwd.
Waarom niet deze, of in ieder geval gebruik maken van dezelfde principes?
Geen idee

1 like

Brute topic

Brute horloges

Bruut alles broer

1 like

Dit soort verhalen zijn de parels op hf!
Bedankt hiervoor. Met veel plezier gelezen.
Weer een mooie Zenith in je al zo mooie collectie :ok_hand:

3 likes

Gefeliciteerd met deze schitterende aanwinst en dankjewel voor het delen van de historie van het uurwerk.
Een fascinerend verhaal.
Veel draagplezier gewenst.

1 like

Mooi stukje geschiedenis van dit mooie uurwerk. Waarvoor dank.

2 likes