NA: Zenith Defy Classic

Deze spookte al lang door mijn hoofd, vanaf het moment dat hij uitkwam. Tijdens mijn bezoek aan de Zenith fabriek samen met @Bauhaus vroeg ik er al om, helaas konden ze hem toen (nog) niet tonen.

Later bij de AD wel kunnen proberen. Van de week zag ik hem weer op een vliegveld en had ik hem voor de tweede keer om.

Ik wist natuurlijk dat hij te koop stond op het forum. Omdat mijn witte Rolex OP op termijn moet gaan wijken voor een DJ 36 op Jubilee, heb ik die in een deal betrokken.

De OP is dus weg, en deze werkelijk als nieuwe Zenith zit in de collectie.

De kast
De kast is van titanium, met een duidelijke ā€˜seventies vibeā€™. Mooie strakke hoeken met brushed en gepolijste gedeeltes. Recht van boven is de kast en lunette helemaal gebrushed. De eerste facet en een deel van de kastpoten is echter gepolijst. De zijkant van de kast verder weer gebrushed. Het geheel krijgt hierdoor een uiterlijk dat een beetje stoer, maar ook een tikkie chique oogt.

De band en sluiting
Een mooie geĆÆntegreerde band die flink smaller wordt richting sluiting. Op de sluiting na titanium, dus het geheel draagt heerlijk licht. De schakels zijn kort, van boven gebrushed, met een klein gepolijst randje. Prachtig afgewekt op hoog niveau.
De sluiting is van het type ā€˜vlinderā€™ met aan weerszijden van de band twee ā€˜ontsluitingsknoppenā€™ die gelijktijdig moeten worden ingedrukt.

De wijzerplaat:
Blauw met lichte sunburst. Het blauw is vrij helder, maar chique en speelt mooi met het licht. Grote, brede markers met witte lume. Halverwege de opgelegde markers zit er een subtiele verhoging in de wijzerplaat. De witte datum op 3 combineert mooi met de iets kortere witte marker aldaar.
Verder is de wijzerplaat vooral rustig. Enkel de merknaam en de bekende ster vallen op. Rond de marker op 6 staat minuscuul ā€˜swiss madeā€™.

Het uurwerk
In deze versie zit een ā€˜skeletonizedā€™ Elite uurwerk, uit eigen huis uiteraard. Een dergelijk uurwerk zit ook in mijn andere Zenith, maar hier dus anders uitgevoerd. Het uurwerk is met zijn stoere stervormige rotor zichtbaar door de zichtbodem.

Al met al vind ik hem prachtig. Hij heeft een lekkere jaren 70 vibe maar is (toch) tijdloos vormgegeven.

Hier de eerste plaatjes:

![image|374x500]
(upload://tXHFskVxW10STBoHo60OrVPbhuu.jpeg)

106 likes

Geweldig mooi :ok_hand:
Veel draagplezier :+1:

1 like

Die kast is echt super. Veel plezier ermee!!!

1 like

Ik vind deze echt heel erg gaaf! Proficiat.

Hij oogt wat groot op je pols, maar zal ongetwijfeld weer door de hoek van de foto komen!

1 like

Prachtig! Gefeliciteerd met deze aanwinst!

1 like

Zoals dat meestal is. Hier een vage op afstand:

8 likes

Wrijf het er nog maar even in :cry:

In ieder geval goed dat je er blij mee bent en mooie review.

Ik hoop dat hij maar veel polstijd mag krijgen.

1 like

Prachtigā€¦ vind dit Ć©Ć©n van de mooiere horloges van deze tijd :star_struck: Proficiat

1 like

Top horloge. Zou deze zelf ook kopen als ik geen kinderpolsen had :cry:

1 like

Prachtig! Die wil ik ook

1 like

Dank je en dank voor en fijne deal. Jij hebt iets geweldigs om naar uit te kijken, dus geen medelijden met je :wink:.

2 likes

Heel mooi, daar zouden ze ook een 38mm van moeten uitbrengen

2 likes

Mooi! Gefeliciteerd en geniet ervan!

1 like

Fantastisch!
Dit was nou echt zoā€™n advertentie waarvan ik de fotoā€™s echt meerder keren heb teruggekeken ā€œdamn wat gaaf!ā€. :grin:
Veel plezier met de NA :+1:

3 likes

Mijn beste,

Proficiat!!
Het enthousiasme straalt er glansrijk vanaf!!
Ik wens je er een uitblinkende tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Ahja dacht ik inderdaad al.
Top! Heel erg mooi!

Toch vooral die band en die dial :drooling_face:

1 like

Heeeeeeel mooi! Goede keuze ook, vooral omdat je die OP39 sowieso weg wilde om uiteindelijk een DJ 36mm in de plaats te laten komen.

De Defy is ook echt geslaagd, leuk model.

1 like

Erg mooi! Op de eerste foto lijkt hij inderdaad wat groot, op de 2e foto absoluut niet, Geniet ervan!:grin:

1 like

Gefeliciteerd!
Echt een waanzinnig mooie klok!

1 like

Misschien aardig, een foto van zā€™n grootmoeder:

11 likes