NA - Zenith El Primero reist 1341km in een bubbelenvelopje🥹

Ik hou van verhalen, alleen is deze NA niet echt een verhaal geworden, of wel… geen reis van honderen kilometers, of met een bijzondere wending. Hoewel ze wel 1341 km afgelegd heeft met alleen een bubbeltjesenvelop als bescherming.

De Kroatische verkoper bekende schuld en vond op het postkantoor in Zagreb helaas geen doos. Alleen een envelop met bubbeltjes. Hij heeft het verzendbedrag teruggestort en begreep dat ik een horloge van dit kaliber (haha) graag goed verpakt mijn richting op wil hebben. Overigens verkocht hij mij een prachthorloge, waarvan akte. Maar goed. Eind goed al goed. Ze kwam onbeschadigd binnen.

Eerst een bakje koffie zetten. Dit is wel een momentje.

Daar gaan we…

oh wow…

Deze Zenith heeft alles wat een vintage horloge moet hebben. Wat mij betreft dan. Anderen zullen hier nog niet levend mee gevonden willen worden. Smaken verschillen, en dat is maar goed ook.

Mijn Omega Speedmaster heb ik verkocht om deze te kunnen kopen. Menigeen zou mij voor gek verklaren maar ik kwam er dus achter dat het een upgrade is in meerdere opzichten. Met name de gelijkenis tussen de twee is best bijzonder. De Speedmaster heeft dezelfde kastvorm, alleen is de El Primero 2 mm smaller en heeft die geen hoogopstaande bezel. Het zijn misschien kleine details maar ze maken wel een groot verschil. Net als het uurwerk van de Zenith ook lijkt op de Omega maar op veel fronten anders is.

the resemblance is uncanny

Bovenstaande foto bewerkte ik een maand of vier geleden. Ik droomde toen van die Zenith. Wat een horloge… Was onbereikbaar dacht ik. Maar zo mooi. Dat zijn goede momenten om op terug te kijken. Nu is dit mijn NA.

Ik wil jullie best vervelen met allerlei achtergrondinformatie maar ik ben bang dat alleen fate daar echt op zit te wachten.
Dus ik doe het zo. Alle info over de geschiedenis van Zenith, de El Primero EN deze El Primero uit de tijd dat men nog echte ontwerpers inhuurde om iets te maken dat zich op meerdere vlakken onderscheidde van de massa vind je op onderstaande linkjes.

Achtergrondinfo
https://italianwatchspotter.com/zenith-icons-act-ii-the-space-age/?lang=en

en het iconische uurwerk. De echte eerste El Primero.
https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=zenith_3019phc

Ik heb hier een foto. Kijk er even naar

Dit is dus zo’n ontwerp waar ik echt van omval. Gedurfd, anders, funky maar zeker ook gedistingeerd.
Ze komt uit 1971 en is volledig origineel. Zenith maakte 3 versies van dit model, de rode A781, de trilcolore A783 en onderstaande turquoise A782. Er zijn 1500 van deze dingen gemaakt. Vijftienhonderd.
Dat produceert Rolex verdorie in een dag. Of een ander merk onder de LVHMGMTvlag.
Dit was een luchtig grapje, ik hoop dat niemand zich nu gelijk aan de pastafel van een willekeurige S&C gaat verlijmen.

Deze A782 meet 38mm en de lug to lug bedragt 45mm. 11mm hoog en dus eigenlijk bijna perfect. Deze heeft de orginele schroefkroon met 4 puntige ster. Wijzers en lumen hebben patina, ik ga die opnieuw voorzien van lumen, in dezelde tint, Ze is wat mij betreft alleen niet compleet zonder de bijbehorende lobster band. En dat is waar ik zo blij van wordt. Het is een eenheid. Elk onderdeel van het ontwerp is samenhangend, en om de pols, ja… het klopt gewoon. Het is net als met autovelgen. Het kan de auto maken en breken. Het klopt of het klopt niet. En dat zie je gelijk.

Onderstaand mijn nieuwe Zenith El Primero, die ik kocht zonder te passen, omdat ze gewoon nergens te vinden was Het bleek een goede gok, en het draagt zo fijn. Solide, zichtbaar en toch gedistingeerd.

Best wat foto’s, maar ze is vanuit elke hoek erg mooi…

Bedankt voor het lezen en kijken HF!

323 likes

Mooie verschijning en dito band!

1 like

Beetje raar maar wel lekker.

1 like

Wat een prachtige kleur wijzerplaat zeg :ok_hand:t2: gefeliciteerd!

1 like

Pfoe… wat een knaller!!! En met een mooi verhaal, dank voor deze contributie aan het HF! :pray:

Vind je het goed als ik een link naar je draadje op de Zenith Only pagina plaats?

1 like

Wauw wat een geweldig mooi horloge.
En wat een spannend verhaal, het zal een hele opluchting geweest zijn toen je hem uit het zakje haalde.
Geniet ervan :+1:

1 like

Wow… Fantastisch! :partying_face: :partying_face:
Doe mij ook zo’n bubbeltjesenvelop!

1 like

Mooi verhaal, super aanwinst :star_struck:

1 like

Wat een super vet ding! Gefeliciteerd

1 like

Prachtig ding.

1 like

Dank je, ik zag het linkje al! Tuurlijk, leuk juist!

1 like

Wow. Maar echt. Dit is serieus mooi! Wat een prachtig verhaal en aanwinst, veel draagplezier! Wat een schitterende wijzerplaat.

1 like

Eerst even vloeken dat iemand een El Primero zo verstuurd… Maar daarna … oehh

Heel fraai!

1 like

:ok_hand:

1 like

Prachtig! Die band staat hem ook goed :ok_hand:

1 like

Wauw! Wat een gaaf horloge! :star_struck::star_struck: En een mooi verhaal :+1:

1 like

Heerlijk funky! Topaanwinst, gefeliciteerd.

Persoonlijk hoop ik dat je het her-lumen nog even laat bezinken en tot de conclusie komt dat dat eigenlijk best zonde is. Zeker als de huidige wijzers niet korrelen dan.

2 likes

Goed punt. Ik zal het laten bezinken. ik vind die wijzers zo mooi, en door de kleurverschillen in lume wordt het geheel onrustig. Misschien eerst eens het toplaagje verwijderen.

1 like

Heel vet Brodie!! Veel plezier met de NA

1 like