NA: Zenith G171, stukje geschiedenis om de pols

Voordat je de hele tekst door moet, eerst een plaatje van het onderwerp van dit verhaal: een Zenith G171.

De rest van de plaatjes staat onderaan :arrow_down: Voor een verhaaltje over goede voornemens, emoties en een lesje geschiedenis, lees rustig door.

Alle goede voornemens ten spijt
Dit jaar had ik mezelf voorgenomen om geen nieuwe horloge aankopen te doen. Maar goed, kijken kan geen kwaad natuurlijk! Toch? Een aantal zullen dit voornemen en de bemoedigende woorden die je tegen jezelf uitspreekt vast herkennen. Tsja, en toen zag ik deze staan… De Zenith G171 (aangeboden als een G179, maar die bestaat volgens mij niet :thinking: Corrigeer mij als ik fout zit! )

Ik kende het model niet. Wist niet van het bestaan af. Maar toen ik hem op de website zag staan was ik eigenlijk direct verkocht! Een kleine chronograaf (35mm) met beperkte dikte (8mm zonder, 11mm met glas) en de combinatie van gouden kast, de net iets lichtere gouden plaat en de zwarte panda subdials vond ik zo ontzettend tof, dat ik op slag verliefd werd. Gemaakt voor mijn bescheiden polsje! Toch wilde ik, wijs als ik probeer over te komen, er nog even een paar dagen over nadenken. Dat werden een paar dagen gevuld met online zoektochten naar de geschiedenis van dit model, naar andere exemplaren, naar het uurwerk en naar de betrouwbaarheid van de verkoper (en dat zat wel snor). Eigenlijk precies wat deze hobby zo leuk maakt! De liefde steeg verder. En als ik toch een NA aan het typen ben, is het wel zo leuk om mijn bevindingen over het model te delen. Een (heel) kleine geschiedenis dus! Met daarbij de kanttekening dat 1) ik misschien wat belangrijks heb gemist en 2) er volgens mij zoveel verschillende lezingen zijn, dat je het beter als “een versie van een geschiedenis!” kunt lezen.

Zenith en de Martel Watch Co
Les Ponts-de-Martel ligt op zo’n 10 kilometer van Le Locle, waar onder andere Zenith en Universal Watch (en nog zoveel anderen als Doxa, Zodiag, Angelus, Tissot enz. enz.) vandaan komen. In Les-Ponts-de-Martel werd in 1911 de Martel Watch Company opgericht. Rond 1918 is Martel begonnen met het maken van chronograaf uurwerken voor Universal. In 1932 voorzag Martel Universal van de eerste chronograaf met 2 pushers, de Universal 281. Een jaar (of twee) later kwam de eerste chronograaf met 3 subdials. Weer wat later introduceerde Martel de compax-chronograaf. Een term die door Universal en door Zenith werd overgenomen.

Ondertussen werkte Martel en Universal ook met Zenith samen. Martel voorzag Zenith (en Universal) onder andere van het Martel caliber 749, door Zenith omgedoopt tot de caliber 146. Het betreft een handopwindbare chronograaf. Een aangepaste variant van dat uurwerk klopt in mijn G171.

In 1956 begint Universal een fabriek nabij Genève, waardoor de behoefte om uurwerken van Martel af te nemen minder wordt. Vier jaar later koopt Zenith het bedrijf, waardoor Martel verdergaat als een onderdeel van Zenith.

De Zenith G171
In 1969 brengt Zenith de El Primero uit, de eerste automatische chronograaf (van het merk). Ondertussen bouwen ze ook nog steeds handopwinders. De 146(D) was ondertussen een klein beetje aangepast naar de 146DP. Die zit in mijn G171 (de 146HP was het uurwerk voor de chronografen met 3 subdials). De G171 en de A386 (de El Primero) stonden in deze jaren dus naast elkaar in de catalogus.

Zenith catalogus uit 1969/1970 (via watshuseek.com)

Van de G171 zijn naar schatting ongeveer 2.500 exemplaren gemaakt met verschillende plaatsoorten. Zilver is de meest voorkomende variant, maar er zijn ook varianten met een zwarte plaat en gouden subdials en gouden plaat en zwarte subdials (zoals die van mij). Ze waren te koop voor ca. 50 euro (omgerekend naar nu zo’n 1000 euro).

De letters staan voor:

G → Gold (A is staal, W is witgoud, P is verguld)
1 → rond horloge, niet waterdicht (2-4 zijn varianten die wel waterdicht zijn)
7 → handgewonden chronograaf (de 8 is de automatische chronograaf)
1 → modelnummer.

Mijn G171
De aanschaf van dit horloge is een typisch geval van “het hart wil wat het hart wil”. Wel spannend, want mijn ervaring met vintage horloges is nihil. Dus blind vertrouwd op de positieve reviews van de verkoper en het bericht dat het horloge recent nog onderhoud had gehad. Contact opgenomen. Hij was er nog. Yes! Een paar dagen later lag hij bij de post. Eerste indruk was geweldig! Het horloge is in heel goede staat. Op foto’s lijken alle butsjes en oneffenheden een verschrikking, maar ik zie het in het echt niet of nauwelijks. De kast lijkt ongepolijst, de randen zijn mooi strak en de plaat is nog in zeer goede conditie. Kortom, helemaal blij!

Toen startte ik de chronograaf… De wijzer voor de minuten weigerde dienst. Gelukkig bleek de verkoper hier zijn waarde te tonen. Excuses werden gemaakt, een dag later stond de post voor de deur om het horloge mee te nemen en twee weekjes later tikt het horloge gefixt en wel vrolijk om mijn pols. Ik ben er blij mee :smiley:

Nu de kiekjes:

Bedankt voor het lezen! :slight_smile:

55 likes

Mooi horloge :ok_hand:
Gefeliciteerd met deze aanwinst.

1 like

Super!
Geniet ervan!

1 like

Heel gaaf :ok_hand: veel draagplezier!

1 like

Wat een geweldig mooi horloge, historie maakt het speciaal. Enjoy!

1 like

Schitterend horloge. Ik voel een lichte jaloezie. Heel veel geluk ermee, het is een plaatje. :star_struck:

1 like

Gefeliciteerd! :+1:t2:

1 like

Oef, een erg fraaie Zenith, gefeliciteerd!
En in topstaat zo te zien :ok_hand:

Goede service, zoals het hoort maar zeker niet altijd vanzelfsprekend.

1 like

Gefeliciteerd-NA

1 like

Gefeliciteerd met je mooie NA

1 like

Ik bied €60, kan er vanavond nog om komen.

Heel mooi exemplaar!

1 like

Prachtig! Van harte proficiat :clap:

1 like

Goed verhaal. Mooie Zenith

1 like

Mooi gefeliciteerd!

1 like

Cool, veel draag plezier

1 like

Gefeliciteerd met deze bijzondere aanwinst! :+1:

1 like

Dank allen! :slight_smile:

Toch wel! Geldt voor heel veel horloges natuurlijk wel, maar leuk om het uit te zoeken. Laat het horloge meer spreken :slight_smile:

haha dat gevoel herken ik als ik al dat moois op dit forum voorbij zie komen.

Volgens mij ook! En dan nu de verplichting om hem ook zo te houden. Maar goed, als het de voorgaande 57 jaar gelukt is :smile:

True! “Buy the seller” klopt toch vaak!

haha dat siert je! Ik heb er iets meer voor moeten betalen nu. De verkoper had sinds 1969 zijn prijzen verhoogd… Vind ik van alles van, maar ik had er maar mee te dealen :wink:

2 likes

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze fraaie verworvenheid!!
Ziet er magnifiek uit!!
Ik wens je er een fijne tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd… Kijken en niet meer kopen :smirk: haha! Mooie aanwinst.

1 like

:ok_hand:t3:

1 like