Weer wat geleerd, goed verhaal, leuke NA, gefeliciteerd.
Wat een mooi exemplaar weer!
Er zijn begin jaren negentig ook nog pre-Rainbow (Elite) divers geweest. Dit was er zo eentje (ooit in bezit).
Altijd gedacht dat de Rainbow het eerste model was waarin (behalve de El Primero) de Elite was gemonteerd.
Hoewel niet echt een origineel design, met dat uurwerk toch wel een interessant exemplaar!
In deze pre-Rainbow diver zat echter geen Elite. Anders had de datum op halfvijf gestaan.
In de eerste Rainbow divers zat trouwens ook nog geen Elite.
?
De locatie vd datum is toch niet afhankelijk van het uurwerk? Die wordt toch bepaald door de print op de datumring?
De Elite Captain die ik vorige week verkocht had de datum op 6
Dat is waar. De eerste non-chrono Rainbows hadden een ETA uurwerk
Leuk om te lezen. Veel plezier ermee.
De eerste Rainbow Divers beschikten nog niet over de Elite (maar ETA) en hebben allemaal het datumvenster op 3 uur. De een jaartje later uitgebrachte Elite versie dus op halfvijf.
Mysterie opgelost, misverstandje…
Ik wist dat de eerste non-chrono Rainbows een ETA uurwerk hadden maar niet dat deze de datum op 3 had. Degene die jij laat zien hierboven is de eerst die ik zie.
Hadden deze ETA modellen dan ook allemaal de mercedes wijzer?
Euh, ik vrees dat ik het misverstand nog doe groeien…
De eerste non-chrono (oftewel Diver) Rainbows hadden inderdaad een ETA. De foto die ik heb gedeeld, van het horloge met mercedes wijzers, was een pre-Rainbow met ETA2892-2. Ik vermoed dat het uit 1991 of 1992 is.
Dit is een foto van een Rainbow Diver, met Elite 670 loopwerk, uit eind jaren negentig:
Je kan identieke modellen vinden maar dan met de datum aanduiding op 3 uur (waardoor je weet dat dit een eerdere uitvoering is met ETA loopwerk).
Hopelijk maak ik het niet nog ingewikkelder met deze post…
Als we het niet over crownguards gaan hebben dan snap ik hem denk ik helemaal…
- Pre-Rainbow (dus geen Rainbow): ETA, mercedes wijzer en datum op 3
- Rainbow ETA: Geen mercedes, datum op 3
- Rainbow Elite : Geen mercedes, datum op 4:30
Zit ik alleen met dat plaatje wat je nu net poste, deze heeft geen crownguards, maar de Rainbow heeft toch altijd crownguards?
Die heeft wel crownguards alleen lastig te zien op de foto.
Yep, je hebt gelijk. Moest behoorlijk inzoomen maar ze zijn er.
Mystery solved…