NA: Zenith P3632 Sub Sea op de NSA

Vrijwel elk horlogemerk heeft er één, een signature duikhorloge of zelfs één of meer complete lijnen.
De Submariner, Seadweller, Seamaster, Planet Ocean, Black Bay, Pelagos, Aquaracer, Superocean, Aquatimer, Aqualand, Fifty Fathoms, Prospex, Sea-Wolf, Deepsea, Aquis…
Aangeprezen en gepushed door (min of meer waarheidsgetrouwe) heritage, diepte records, vrouwonvriendelijke grappen, celibrities of James Bond himself.

Maar Zenith? Noem eens een Zenith duikhorloge die in bovenstaand rijtje past… Anyone?
Stop maar…
Toch heeft Zenith naast een lijn Sub Sea Divers (eind jaren 60) een aantal prachtige modellen geleverd die het label “diver watch” kregen, zoals de S.58, de originele Defy- en de Rainbow serie.
Ho, wacht… een lijn Sub Sea Divers? In de jaren 60? Yep, en ik heb er eentje, de P3632:

Van 1968 tot 1970 had Zenith de Sub Sea serie in de collectie. Duikhorloges hadden een prominente plek op de horlogemarkt ingenomen en Zenith wilde een stukje van deze taart. Dit was geen succesvolle lijn en heeft zoals aangegeven slechts 3 jaar geduurd. De concurrentie was groot en het feit dat het Rössler boek er niet over rept en deze modellen eigenlijk met name bij de Zenith connaisseurs bekend zijn geeft aan dat het waarschijnlijk slechts om een paar taartkruimels ging.
Toch, kijk eens naar deze prachtige exemplaren:

Afgebeeld onder meer de zwart-witte A3630 (nu een heel erg gewild model), A3637 (1000m waterdicht), A3635 (met interne bezel), A3736 (chrono met interne bezel) en de blauwe P3632.
Die eigenwijze minutenwijzer… :+1:
Waterdichtheid varieert per type: 100, 120, 200 of 1000 meter (misschien in die tijd wat belangrijker dan tegenwoordig).

Mijn NA, de P3632, zou 120m waterdicht moeten zijn maar valt definitief in de “nooit gemaakt om echt mee te gaan duiken” categorie. Ik ben het in ieder geval niet van plan.

Hij heeft ook nog de originele gold-plated Novavit (NSA) bracelet!!

Hoe bling wil je het hebben?
Maar hij staat ook prachtig op deze tropic:

Deze komt dus uit late jaren 60. Niet meer helemaal spotless, hier en daar een stukje gold-plate missend en wat krasjes op het glas dus die ga ik op zeker moment laten vernieuwen, maar voor een 55 jaar oude vintage diver ziet hij er prima uit. Ik ben met name blij met de staat van de bezel die orgineel zwart was maar tot een diep donkerblauw verkleurt (erg mooi), de NSA bracelet, de wijzers en de prachtige wijzerplaat. De goudkleurige datumring is hierbij een perfect match.
De P3632 kwam in 2 versies, er is er ook één met een blauwe plaat zoals afgebeeld op deze brochure:

De naam van dit model, P3632, begint dus met een “P”, de eerder getoonde Sub Sea horloges met een “A”.
De letter A(cier), P(lated) of G(old) geeft het metaal voor de kast aan met een refnr erachter. Hier kwam ik achter toen ik me aan het inlezen was over dit horloge.
En toen bleek dus dat ik een horloge welke ik een jaar of 3 geleden gekocht heb altijd een verkeerde naam heb gegeven. In deze NA stel ik mijn A273 voor, terwijl dit dus eigenlijk een P273 moet zijn.
Je blijft bijleren…

De Sub Sea Diver chronos hadden het 146HP uurwerk (de El Primero moest nog uitkomen). Voor de non-chrono modellen werd het 2542- en later het 2552PC uurwerk gebruikt. Ik heb al een flink aantal Zenith horloges met een Cal 25x2; betrouwbaar en mocht het nodig zijn dan is het niet moeilijk hiervoor donor-uurwerken of onderdelen te krijgen.
Hij is 38mm groot
Een jaar na het uitbrengen van de Defy (1969), die de rol van duikhorloge overnam (zie deze NA), kwam er een einde aan de Sub Sea serie.
Voor de rest niets te melden over deze NA. Doen we nog wat plaatjes…

Oh ja, ik heb deze Zenith op C24 gekocht en de (Nederlandse) verkoper bleek zich ook hier op HF te bevinden en een Zenith liefhebber te zijn. Erg leuk contact mee gehad. Ben erg benieuwd naar zijn S.58. Zou je er een foto van hieronder kunnen delen?

Past deze lijn van Sub Sea Divers in de hierboven genoemde lijst van signature duikhorloges? Ik denk het niet, maar ik snap wel heel goed waarom deze modellen tegenwoordig zo geliefd zijn bij de (vintage) Zenith liefhebbers.

Zenith brengt de laatste jaren een aantal mooie 1:1 Revival modellen uit. Ik denk dat het wel tijd is voor een Sub Sea Revival. Van de A3630 bijvoorbeeld…

88 likes

Informatief topic bedankt! Mooie duiker van Zenith, kende deze niet. Gefeliciteerd!

1 like

Mooi horloge en leuk om te lezen over de geschiedenis.

Mooie aanwinst :+1:

1 like

Fraaie Zenith weer hoor! :+1:

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee

1 like

Geniet ervan :partying_face:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd!!
Een ruimhartige introductie van een prachtig horloge.

Ik wens je er een glansrijke tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Allereerst gefeliciteerd met je prachtige NA en veel draagplezier. Dank ook voor het mooie verhaal. Ik heb weer wat nieuwe dingen geleerd over Zenith

1 like

Erg mooie aanwinst! De datumaanduiding had voor mij wel niet gehoeven, desalniettemin erg fraai! :+1:

1 like

als ik aan Zenith denk zie ik steeds subdails (chrono’s) op de plaat,
zelden kom ik andere tegen,
jij laat hier een andere kant van Zenith zien :ok_hand:
toch wel mooie varianten, zeker de NA :+1:
draag hem met plezier

1 like

Interessant en leuk topic en vooral een fraaie aanwinst!

1 like

Mooi man. Veel plezier ermee.

1 like

Ziet er mooi uit Alex!

1 like

Geniet er van ik heb ze altijd speciaal gevonden :heart_eyes:
Hier mijn bescheiden bijdrage

3 likes

Gaaf zeg, dit is nou het mooie van HF. Die niche liefhebbers, waardoor je altijd weer iets nieuws ontdekt.
Mooi geschreven, gefeliciteerd met je vondst en NA.

1 like

Werkelijk schitterend :star_struck:

1 like

Erg mooie dial.

1 like

Inderdaad een mooi verhaal, ik ben ook vd duikhorloges. En die Zenith is een heel mooi exemplaar.

1 like

Prachtige Zenith. Kende ik niet. Heel leuk om te lezen dus. Heel veel plezier ermee.

1 like

Prachtig!!
Geniet ervan.

1 like