AB64
29 december 2024 om 13:42
1
We naderen wederom het einde van het jaar en dat betekent… Lijstjestijd!
Ik ben erg benieuwd naar hoe 2024 bij jullie NA-gewijs is verlopen. Meer of minder? Kwaliteit of kwantiteit? Eindelijk die Grail gevonden?
In mijn geval zie ik een stabilisatie van mijn horloge-aanschafgedrag. Ik heb er 3 dit jaar gekocht, net als in 2023. Dat was wel eens anders…
En slechts één horloge die ik sinds 2021 heb gekocht heeft het nest verlaten. Het wordt nog eens wat…
De drie NA’s van 2024 waren:
De witte Defy:
Deze NA van vorig jaar zomer krijgt een vervolg…
Ik gaf aan
en deze zijn behoorlijk zeldzaam, dus de verrassing was groot toen ik er eentje tegenkwam op MP, in zeer goede staat.
De Belgische eigenaar en ik werden het eens over de prijs en vandaag kwam hij binnen:
[IMG_20240208_155246]
waarmee de verzameling stoere Zenith kneusjes nu officieel een trio is.
[IMG_20240208_155634]
Zeer happy mee…
De Defy A3643:
[IMG_20241015_164614-1729004431763]
1969 was een belangrijk jaar voor Zenith, het was namelijk het jaar van de release van de El Prime… So what, who cares… De Defy!
[Add-0]
[Add-1]
Zie die kast…
Er zouden de eerste jaren verschillende Defy varianten volgen met een andere platen, indices en wijzers, maar allemaal met die opvallende, stoere, robuuste octagonale kast, de tetradecagonale (ja, dit is een woord… veertien-zijdige) ring om het glas en de “paddle hand” secondewijzer.
Voor alle a…
en de P3632:
Vrijwel elk horlogemerk heeft er één, een signature duikhorloge of zelfs één of meer complete lijnen.
De Submariner, Seadweller, Seamaster, Planet Ocean, Black Bay, Pelagos, Aquaracer, Superocean, Aquatimer, Aqualand, Fifty Fathoms, Prospex, Sea-Wolf, Deepsea, Aquis…
Aangeprezen en gepushed door (min of meer waarheidsgetrouwe) heritage, diepte records, vrouwonvriendelijke grappen, celibrities of James Bond himself.
Maar Zenith? Noem eens een Zenith duikhorloge die in bovenstaand rijtje past… …
De laatste is natuurlijk altijd de mooiste…
21 likes
Bescheiden aantal weer, dit jaar. Denk je dat je het in 2025 wederom zo bescheiden kan houden of zelfs nog minder?
Ik heb in 2024 vier horloges gekocht, waarvan de laatste pas in januari binnenkomt.
De eerste was in juni, de HFLE van dit jaar!
De tweede was in oktober, mijn festival en vakantiehorloge, een G-shock!
De derde is deze maand aangeschaft, de Great Blue Hole!
En deze heb ik 2 dagen geleden besteld, maar moet dus nog binnenkomen. Een Squale 1521 Marina Militare!
18 likes
AB64
29 december 2024 om 14:52
3
Er zijn nog maar weinig horloges waarvan ik vind dat die in mijn verzameling ontbreken. Een vintage cal 135 Chronometre uit de jaren 50 is eigenlijk de enige. Dus het zal bescheiden blijven.
Mooie Squales!
1 like
Gelukkig is de hunt leuker!
AB64:
Mooie Squales!
Dank u!
1 like
flowert
29 december 2024 om 16:11
5
Bij mij is er dit jaar ook vrij weinig vertrokken en nog minder voor teruggekomen. De volgende drie hebben het nest verlaten, een Pie pan, een Dynamic en een DJ:
Gekomen en meteen dit jaar weer vertrokken zijn de Nomos (iets te plat en groot op mijn pols, verder mooi horloge) en een Oris sixty-five. Ook erg leuk en die zien we wellicht nog wel een keer terug.
De enige vooralsnog blijvende aanwinst is mijn Speedy. Daar ben ik nog erg blij mee dus die is er voorlopig nog wel even.
Dan hebben we er nog twee die een beetje op de schopstoel zitten, maar waar ik ook nog een beetje over twijfel.
Mijn pre bond, maar dat is ook weer een heel fijne, waterdichte en betrouwbare vakantiebeuker (momenteel ook om de pols).
En als laatste is er de laatste tijd ook enig twijfel over mijn Zenith. Enerzijds weet ik zeker dat ik daar heel snel spijt van ga krijgen, maar misschien dat ik de funds kan inzetten voor iets nieuws en leuks.
29 likes
AB64
29 december 2024 om 16:15
6
Ik zou de Omega beater houden. Ik kan me voorstellen dat er wat mooie vakantie/weekend/festival of andere herinneringen aan zitten.
En hoewel ik Zenith best wel kan waarderen heb je met die mooie Speedy al een bijzondere chrono.
2 likes
wimm5
29 december 2024 om 16:21
7
Heel handig zo’n lijstje, ook voor mezelf…
2024 was voor mij het jaar van de ‘doorbraak’. Ik vermoed dat ik nu pas mijn horlogesmaak (smaken! ) heb ontdekt.
Een lijstje van NA’s dus, niet compleet, enkel mijn mooiste stukken, in crescendo denk ik…
Allereerst de Tudor Pelagos 39 ter vervanging van mijn Tudor P01, een hele stoere kerel.
Direct gevolgd door de Tudor Black Bay 925. Schitterende BB uitvoering in zilver.
Wie me dit 2 weken geleden had voorspeld, had ik voor gek uitgemaakt.
Op 3 dagen tijd heb ik (in mijn ogen) 2 toppers binnengehaald, die ik momenteel in hun respectievelijke categorie als het nec plus ultra beschouw. Ze staan dus allebei veruit op de hoogste trede van mijn huidige verzameling.
Is dit de start van mijn end-game? Ik zou niet weten hoe ik dit nog kan verbeteren. Nog een paar top dressers erbij (riep iemand GS?), en we zijn klaar. Toch?
Ze behoren misschien niet echt…
Ik wou er nog een paar jaar over doen, maar nadat ik hem gepast had in een luchthaven boutique, kreeg ik hem niet meer uit mijn hoofd: deze Grand Seiko SBGA465, zonder NA topic
En het jaar afgesloten met 2 pareltjes die al lang geleden besteld waren.
De Christopher Ward Bel Canto Wave edition
Op Jingle Bells dag heb ik deze Bel Canto eindelijk kunnen uitpakken. Dit horloge heeft een lange aanloop gekend voordat hij hier onder de kerstboom is beland.
Een kort overzichtje:
1 november 2022: de originele blauwe Bel Canto werd aangekondigd. Mooi was die! Even getwijfeld (voor de goede orde, dit zou toen veruit mijn duurste horloge aankoop zijn). En voor ik het door had, was die uitverkocht.
15 januari 2023: “The Bel Canto returns in 4 new colours”. Ooh, niet meer twijfelen …
En deze Behrens 20G
Voor diegenen die mijn koopadvies gevolgd hebben, hier alvast het vervolg van de teaser.
[20241218_201341]
Uh, dat was echt even schrikken!
Er was enige voorgeschiedenis waardoor ik achterdochtig was geworden en mijn bezorgdheidsmeter al ettelijke streepjes was gestegen. De doos was half-open aan de voordeur gezet, geleverd zonder enige handtekening, enkel een belletje en direct weg.
Geopend door UPS, met een stikker “UPS Inspected” erop . Zo dus:
[IMG_20241217_192304]
Gee…
Pauze nu. 2025 gaat voor mij vooral een jaar worden van dragen en genieten.
27 likes
2024 was voor mij vrij rustig.
Watertandend keek ik al lange tijd naar de schitterende Hublot van @Schoen na eerder misgegrepen te hebben wanneer @Rik deze in de etalage zette.
Na ik in Augustus mijn Tudor Pelagos39 weg deed moest de leegte gevuld en wel met een IWC ingenieur.
Einde van het jaar heb ik mij in kunnen houden door deze niet te kopen, maar wie weet wat volgend jaar brengt:
22 likes
John
29 december 2024 om 16:25
9
Ik heb dit jaar te veel horloges gekocht. Ik ben doorgeslagen. Volgend jaar maar eens normaal doen vindt mijn vrouw.
Maar het horloge waar ik het meest blij mee was heb ik in februari gekocht. Al heel veel jaren mijn grail.
De rest ook mooi, maar deze het meest bijzonder.
23 likes
Hmm wel veel lijstjes dit keer…hoe dan ook 3 eruit en 6 erbij dus netto plus 3…
Dit is mijn favoriet maar ook de laatste NA dus beïnvloedt het perspectief nogal…
Hier aardig wat gewijzigd:
Out:
In
1 chronomat buiten, 3 in de plaats
Nog twee projectjes maar die zijn niet toonbaar. Wel nog het horloge dat mijn vrouw haar wijlen mama heeft gekocht voor haar papa, laten opfrissen:
21 likes
Veel wisselingen in de collectie in 2024, teveel om in detail te gaan.
Mijn verrassingen voor 2024:
Altijd gevaarlijk om te zeggen, maar het zijn blijvers🤗
Iedereen alvast een fijne jaarwisseling gewenst
20 likes
Dit jaar 3 horloges gekocht, waarvan 1 alweer verkocht.
De Citizen NB1050:
1 nog te koop
Mudita Moments ( staat in het blauw ):
En deze laatste in september eigenlijk als een soort “tussendoortje” gekocht. Maar sindsdien niet meer van mijn pols af te slaan. De CWC G10:
10 likes
solo
29 december 2024 om 16:57
17
@daffie ga jij de foto’s van die 24 opsnorren?
Zien je volgende week wel weer terug in deze topic
3 likes
Raymoi5
29 december 2024 om 17:02
18
In:
Uit:
Wat is ie mooi he
@daffie
Plannen voor 2025: iets moois in 34mm.
6 likes
Laika
29 december 2024 om 17:17
19
Wat een mooie Squale Marina.
2 likes
daffie
29 december 2024 om 17:22
21
Ja absoluut supermooi. Erg jammer dat ie voor mij te klein uitviel. Plus de juist fit vinden was ook wat lastig (geen fijnafstelling).
1 like
daffie
29 december 2024 om 17:32
22
Volgens mij was er al een topic waarin ik m’n NA 2024 lijst had geplaatst. Enfin. De gele Citizen is momenteel als enige nog in bezit. En dus gaat de zoektocht naar de volgende weer beginnen.
16 likes