Terwijl er in een ander topic nog flink gebakkelei is over de Zenith Chronosmaster Sport en diens eventuele gelijkenissen met andere bestaande horloges op de markt, dacht ik alvast even mijn focus te richten op een andere Zenith. Eentje die ik een paar jaar geleden bij een AD in Belgie heb gepast maar waarbij ik toen nog teveel twijfelde. Waarom precies kan ik me niet meer herinneren: misschien niet meteen overtuigd van het product, misschien al teveel horloges gekocht dat jaar, waarschijnlijk teveel rekeningen ontvangen in de dagen ervoor waardoor mijn kooplust werd getemperd…
Dit horloge dankt zijn Italiaanse naam als verwijzing naar de jaren zestig uitvoering waarbij de Italiaanse distributeur (Cairelli) er een 2500-tal aan de Italiaanse luchtmacht mocht leveren.
Laten we van start gaan met een uitgebreide fotoreeks van de gebeurtenissen van vandaag:
De buitendoos, met omdoos, zijn gesierd door wat zoetigheden die meteen het land van de leverancier verraden. Jawel, rechtstreeks van onze Oosterburen.
Kijk, daar zit de bronzen bruid dan, nog maagdelijk in de stickers…
Onder het afdekplaatje zit nog een compartiment met enkele goodies. Leuk daarbij is het centrale gedeelte wat je eruit kan tillen en dan kan samenvouwen zoals een origami doosje van hoge kwaliteit. Handig als reisverpakking.
Daarnaast zitten er nog het obligate microvezel doekje maar ook een mooie “kristallen” USB stick bij. Op het stickje staan een welkomstbrief en een mooi Zenith filmpje van hun diverse modellen. Het stickje bevat trouwens ook een led lichtje zodat het Zenith logo mooi oplicht bij gebruik.
Dan over naar de inhoud waar het om te doen is, het horloge!
De bronzen kast heeft een soort lichte PVD coating waardoor het al lijkt op patina. Ik heb me laten vertellen dat dit PVD door gebruik zal slijten waarbij patina de plaats inneemt. Dit geeft de kast iets levendigs, organisch, mee.
Ondanks een diameter van 43mm valt de kast erg compact uit op mijn pols van 17,5cm. Met een dikte van 12,85mm is het geheel ook vrij dun, zeker gezien het El Primero 405B binnenwerk dat mooi zichtbaar is door de saffieren achterkant, waardoor het horloge perfect onder de mouw kan passen. De gangreserve bedraagt 50 uur en het horloge is waterdicht tot 100m.
Deze uitvoering is een Flyback wat simpelweg betekent dat je tijdens een lopende tijdmeeting, de resetknop op 4 uur kan indrukken waardoor de tijd meteen weer vanaf nul begint te lopen, dus zonder eerst de chrono te stoppen.
De gesp is merkwaardig genoeg niet van brons maar wel van Titanium wat gelukkig niet vloekt met het brons van de kast.
Voorlopig moeten jullie het stellen met deze bijdrage. Meer foto’s komen later. Hier op het forum en via mijn IG account (zelfde naam als hier op forum).
Allemaal alvast bedankt voor het lezen, reacties welkom!
WatchWalker