Vele banen geleden, in de tijd dat ik mijn horloge nog bij de Hema kocht, had ik een collega met een vierkant Baume & Mercier horloge (Hampton Square bleek later). Ik weet de naam van deze man niet meer, maar dat horloge herinner ik me nog wel. Het stond hem goed.
Vierkant, sunburst dial, waarom zien we dat eigenlijk niet vaker?
Heeft JFK ooit dit type Zenith gedragen?
See if I care…
Deze vierkante Zenith horloges worden op eBay/Chrono24/Cata steevast aangeduid als Kennedy Watch, ook al gaat het bijvoorbeeld om een model die pas na zijn dood is uitgebracht (zoals de Respirator in bovenstaand plaatje).
Er is geen enkel bewijs dat JFK ooit een Zenith heeft gehad, maar het wordt geclaimed door Zenith zelf. Het horloge, dit model, ligt in het Zenith “museum” en hoewel er geen enkele foto of getuigenis is van JFK met deze of een andere Zenith om de pols zegt Zenith hiervoor bewijs te hebben.
Fijne vent wellicht, die JFK, maar dit was niet de reden om deze vierkante Zenith aan te schaffen, dat was die Baume & Mercier van mijn collega waar ik aan moest denken toen ik belangstelling kreeg voor deze modellen. Het staat gewoon erg goed om de pols.
Zenith maakte natuurlijk al sinds lange tijd ook vierkante horloges maar dit model (30x30mm met strakke hoeken/lugs) werd begin jaren 60 geïntroduceerd en bevatten allemaal de uurwerken van het zojuist overgenomen Martel (2522PC - 2562PC, zonder de P voor handwinders). De enige naam die voor de vroege modellen is gebruikt is te vinden in een catalogus uit 1963, de Piccadilly.
Maar tegenwoordig worden deze aangeduid als Pre-Respirator.
Die Respirator werd mid-jaren 60 uitgebracht, met een speciaal gepantenteerde waterdichte kast die net als de supercompressor onder druk zichzelf beter sluit (dit ontwerp is, net als de supercompressor, van dezelfde Ervin Piquerez).
Beetje eigenaardig wel, om een horloge zonder duiker-aspiraties te voorzien van een speciaal gepantenteerde waterdichte kast.
Bij het zoeken naar wat achtergrondinformatie over deze Zeniths kwam ik op WUS nog de prachtige rose-gouden Pre-Respirator van @WatchWalker tegen. Er is altijd baas boven baas…
Nu komt mijn exemplaar uit 1967 (volgens caliber nummer), en is dus eigenlijk chronologisch geen Pre-Respirator of Piccadilly, blijkbaar heeft Zenith beide modellen nog een tijdje na het uitbrengen van de Respirator verkocht (tot de Piccadillies op waren).
Binnenin loopt een 2532C (zonder P, dus handwinder) uurwerk.
Formaat, zoals aangegeven, is 30x30mm en dat klinkt natuurlijk nogal klein, maar Pythagoras leert ons dat hij diagonaal dus ruim 42mm is. Een prima formaat!
Als je op zoek bent naar een dergelijk model is het belangrijk (vind ik) dat hij niet in de buurt van een polijstapparaat is geweest, je moet de flauwe afgeronde exemplaren eens zien die aangeboden worden
Nee, dán dit…
Ok, nog één foto van mijn 8e Zenith…
Zeg nou zelf, vierkant, sunburst dial, waarom zien we dat eigenlijk niet vaker?