In de vijver van de bij de HF Vintage community razendsnel populair geworden Zweedse veilingsite Tradera vist inmiddels een flink aantal HF liefhebbers. Mede daardoor wordt de laatste tijd de spoeling wat dunner en worden - vrees ik - ook de prijzen wat hoger, maar af en toe weet zelfs ik nog wel eens wat aardigs te scoren uit deze bron.
Zweedse horloges, met name die uit de jaren ’50, ’60 en ’70 van de vorige eeuw zijn vaak interessant omdat het nogal eens exemplaren zijn van degelijke Zwitserse herkomst en met merken die toch als gerenommeerd bekend zijn, maar vooral in Zweden zeer populair. Zo kom je op Zweedse veilingsites regelmatig vintage horloges van de merken Atlantic en Certina tegen, die kennelijk in die periode veel in Zweden verkocht zijn. Daarnaast blijken er nogal wat specifiek Zweedse (handels)merken te bestaan, die je zelden buiten Zweden ziet aangeboden. Maar ook deze horloges zijn vaak, meestal zelfs, van goed Zwitsers fabricaat. Om er een paar te noemen: Facit, City, Tidena, Tärnan (Stern/Meeuw), Nilax, Miljonär en zo zijn er nog een heleboel meer. Zweedse horloges, meestal in Zwitserland vervaardigd, vaak met mooie Zwitserse uurwerken van o.a. A. Schild (AS), ETA en Unitas.
Enkele Zweedse horloges uit mijn collectie
Bij een van mijn recente aankopen van een Zweedse Tradera aanbieder scoorde ik een ‘Zentima’. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het merk is wel terug te vinden in de Mikrolisk database.
Het werd aangeboden voor een interessante start prijs en omdat er nauwelijks op geboden werd ‘won’ ik de veiling met een zeer acceptabel bedrag. Op de goede duidelijke foto’s van de aanbieder zag ik een horloge in keurige staat, wat moderner van design (jaren ’70) dan ik doorgaans zoek, maar wel zeer draagbaar, met een mooie blauwe wijzerplaat en een keurig blauw bandje. Ik hou van blauw, net als @vintagewatchstuff, dus dat maakte het extra aantrekkelijk.
Mooie foto’s van de verkoper
Een leuke bijkomstigheid was dat er een origineel garantiebewijs werd meegeleverd. Van de Zweedse Firma August Petersson & Son A.S. uit Gislaved, zoals ook vermeld in Mikrolisk. Bij de foto’s en de beschrijving van de aanbieder stond ook vermeld dat het originele garantiebewijs er bij zat. Dat gebeurt bij vintage horloges wel vaker bij exemplaren van het niveau van Rolex of Omega of horloges uit de èchte haute horlogerie, maar hoe vaak zie je dat bij een niet al te kostbaar veilingaanbod van een volstrekt onbekend merk de papieren nog worden meegeleverd? Zo’n garantiekaartje verhoogt ook de waarde niet echt, maar het is wel heel apart om het erbij te hebben.
De Zentima op mijn bureau met het garantiekaartje
Toeval bestaat niet maar samenhang wèl. Dan wordt het wel heel interessant als je ziet dat de aanbieder van dit horloge óók uit Gislaved komt. Zou er een relatie zijn met de Fa. Petersson?
De verkoper van mijn Zentima komt óók uit Gislaved
In Wikipedia lees ik: Gislaved (Zweedse uitspraak: [ˈjɪ̂sːlaˌveːd]) had bij de volkstelling van 2020 een bevolking van 10.269 inwoners en is in grootte de 7e plaats in de provincie Jönköping en de 126e meest bevolkte plaats in Zweden.
Dat zegt iets over de omvang van het stadje: niet veel meer dan een flink dorp en het zegt veel over de bevolkingsdichtheid van het land Zweden! Oftewel, wat minder druk dan bij ons…
Echter, in Gislaved bevind zich :
Het bedrijf bestaat nog steeds, volgens de website al 125 jaar.
Het zoeken op hun site naar het merk Zentima leverde overigens niets op. Mogelijk omdat het merk niet meer bestaat.
Zoeken op deze site is lastig vanwege deze foutmelding: Your access to this service has been limited. (HTTP response code 503). Raar, en dat laat ik dan voorlopig maar even zo, maar ik had graag even willen kijken wat de Fa. Petersson heden ten dage allemaal voor moois levert. En of er nog persoonsnamen op de site te vinden zijn die verwijzen naar mijn verkoper uit het zelfde plaatsje.
Gislaved ligt ongeveer bij het rode pijltje.
Het wordt toch nog leuk als je in Mikrolisk verder leest en ziet dat de Zentima horloges gemaakt werden door/bij Kurth Frères SA, uit Grenchen, Zwitserland. De fabrikant van Certina. Dat is een interessante familierelatie, zeker waar Certina een zeer gewaardeerd en gerenommeerd merk is.
Het plaatsje Grenchen in het Zwitserse kanton Solothurn heeft (alweer volgens Wikipedia) nog geen 16.000 inwoners. Dat de Fa. Alfred Kurth uit het Zwitserse dorp Grenchen, de fabrikant van over de gehele wereld verkochte Certina horloges er geen probleem me heeft hun submerk Zentima (exclusief?) in Zweden op te markt te laten brengen door meneer August Petersson uit het dorpje Gislaved, is daarom misschien helemaal niet zo vreemd.
Ook technisch is er wel wat samenhang tussen het Zentima horloge en Certina. Binnenin bevindt zich een caliber ETA 2783 automaat. Ook wel bekend onder het Certina caliber nummer 25-011.
Onder andere de Certina Club 2000, gemaakt in de jaren ’70 en de Certina Blue Ribbon, ook uit die periode, hebben hetzelfde 25-011 uurwerk als dit Zweedse Zentima halfbroertje, dat volgens het garantiebewijs is geleverd op 17 januari 1976 en dus waarschijnlijk geproduceerd is in 1975.
Waarbij dan ook nog valt te vermelden dat de verschillende aangeboden vintage Blue Ribbon modellen die ik op het internet vond voor een deel speciaal waren gemerkt als jubileumartikel artikel voor het 50 jarige bestaan van de Firma Volvo… (1927-1977). Waar kwamen die auto’s ook alweer vandaan?
V.l.n.r. : de Certina Club 2000, de Certina Bue Ribbon met caliber 25-011 aka ETA 2783 en de Volvo caseback (foto’s internet)
Met al deze gegevens is de vrijage tussen de firma’s Kurth en Petersson wel zo’n beetje bepaald. Het heeft een leuke liefdesbaby opgeleverd en misschien was er met de deelname van de Zweedse automobielfabrikant ook nog even sprake van een spannend trio’tje…
Nu dan eerst maar eens wat (eigen) foto’s:
Rest mij nog te vertellen dat de verzending vanuit Zweden slechts enkele dagen in beslag nam, dat het perfect verpakt arriveerde en dat het horloge zoals in de beschrijving al vermeld in zeer goede staat bleek te zijn. Niet mint, maar heel netjes, met slechts enkele krassen op de caseback (ondeskundig geopend?) en wat kleine oxidatievlekjes bij de markers op de wijzerplaat. Een glas zonder één krasje en een mooi gloednieuw donkerblauw leren bandje. Het uurwerk ziet er schoon uit en loopt perfect. Ik heb het enkele dagen achter elkaar gedragen en de afwijking was ver beneden 1 minuut per dag.
Misschien valt er nog wat aan af te regelen, ik heb het even op de timegrapher gehad en dat ziet er vooralsnog netjes uit. Even niet in 3 posities ( ) maar dat komt later nog wel eens.
Ik eindig mijn verhaaltje met het (obligate) ‘wristshot’
Alles bij elkaar is het toch weer een flinke post geworden, maar hoe bijzonder is het, als een horloge zo’n verhaal met zich meedraagt? Dat is toch leuk om hier te delen?
Bij deze dus. Ik hoop dat jullie het met plezier gelezen hebben en graag tot een volgend verzamelaars avontuur.
Lex