Vanavond eens een uitgebreid verhaaltje van mij, over mijn nieuwe aanwinst: Zentra 17 jewels.
Leeswaarschuwing: de door mij behaalde resultaten bieden geen garantie voor uw eigen knutselwerkjes!
Tijdens de zoektocht naar een leuke budgettikkert (resultaat Anker - 25 Rubis!) is er natuurlijk weer meer aan mijn digitale handjes blijven plakken.
Afgelopen dinsdag vanuit der heimat bij mij bezorgd, dus enthousiast aan het uitpakken geslagen:
Een 60s Zentra met te gekke zwart/goud/zilver/champagne plaat. Vergulde kast en voorzien van een behoorlijk shabby (of gewoon enge) band. Als die nog helemaal perfect was zou ik hem overwegen, maar nu lag hij er na 5 min. al af.
Den oplettenden kijkert heeft het al gezien:
Grootste shock waren de 2 kromme lugs!
De beroerde verkoop foto’s en mijn verliefden-blindheid hadden dit gemaskeerd. Da’s dan weer jammer!
Op een of andere manier zijn de lugs links boven en rechts onder een stuk verder naar beneden gebogen dan de andere 2. Lijkt haast bewust, waarom, hoe dan?!
Gaat men dit researchen dan is de uitkomst betreft de kast meestal: prullenbak!
Toch kwam ik op ons eigen forum een tip van Lexaf tegen over het verwarmen met een heatgun en met beleid buigen in de bankschroef. Elders werd gesproken over de kast van binnen opvullen tijdens buigen mbv mini doppensleutel. De methodes blijken als combi met eigen aanvulling te werken:
-Men neme een klein formaat verstelbare steeksleutel oftewel “bahco” (multifunctie buigtool). Bekken even volledig vlak vijlen en polijsten. Anders krijg je straks een mooi negatief in je gold-plating.
-De kale kast gaat over een precies passende staaf of buis (let op het kroonbuisje, evt uitsparing te voorzien). Toevallig was een hier een rondslingerende alu staaf van 30mm precies passend. De staaf klem je bijv. in de bankschroef of zoals ik in een boorklem.
-Betreffende lug geleidelijk aan goed heet stoken. Ik heb hiervoor een industriële föhn ookwel verfstripper gebruikt. Temperatuur niet geregistreerd, gestookt tot aanraken niet meer ging.
-En dan de bahco over de lug, net aan vast stellen, en dan heel voorzichtig en rustig de lug een tikje verbuigen. Resultaat checken, weer opwarmen, en weer buigen, etc.
Wanneer je gaat buigen wil de kast van de staaf af, ik leg dus tijdens het buigen een onsmeltbaar plaatje (staal) op de kast om hierop te kunnen drukken. Uiteraard wegnemen tijdens verwarmen! Anders heb je voortaan een gladde vingerafdruk.
Ook de staaf wordt uiteindelijk loeiheet, dus een goede lederen werk/lashandschoen is handig. Dan kun je het werkstuk tijdens het buigen oppakken en beter beoordelen.
-Om niet het (breuk)randje op te hoeven zoeken heb ik de kromme lugs wat terug omhoog gebogen, en de nog goede lugs een tikje naar beneden gegeven. Totaalresultaat is nu in balans. Ik weet de originele maat tussen de lugs niet, het was na mijn buigactie meer dan 17 en kleiner dan 18mm, dus ik heb alle lugs ook nog zijdelings een tikje gericht totdat het 17,2 is geworden.
Niet perfect maar op het oog voldoende. Nogmaals: het breukrandje moet je niet willen opzoeken.
-De plating op de terug gebogen lugs is minuscuul wat gerimpeld of gecraqueleerd, maar gelukkig niet geschilferd.
Onvermijdelijk zijn toch enige doffe schaafplekjes zichtbaar waar de bahco heeft gezeten. Met een wat grover polijstmiddel heb ik dit lokaal weer weg kunnen poetsen.
Et voila, hij is weer bruikbaar. Ik had nog een stijlcorrecte echtes strauss op voorraad, en na een draaibank-plexi-polier ist dieser dresser wieder da!
Morgen dus dressy friday hier…