Na zes jaar eindelijk weer werkend (veel foto's).

Wow!

Ik wist dat vd Gevel cilinders op voorraad heeft. Ik kom daar regelmatig. Het scheelt echter niet heel veel werk. Je moet nog steeds oude onderdelen verwijderen en nieuwe installeren, tapjes polijsten, de hoogtespeling meten en de tapjes op de juiste lengte vijlen. Je hoeft alleen geen tapjes te draaien.

2 likes

Deze week heb ik opnieuw een verbeterslag uitgevoerd en de volgende zaken aangepakt.

Ik heb de balansveer nog eens over een hoek van circa 60 graden ingekort en het balansrad over dezelfde hoek verdraaid. Het horloge loopt nu binnen een minuut per dag. Het regelbereik van het kompas is ongeveer 5 minuten per dag dus de afwijking zou nog een beetje
verbeterd kunnen worden.

Het horloge stopte nog af en toe. Door de overmatige speling in de lagers en de te grote hoogtespeling raakten het tweede en derde wiel elkaar soms. Met behulp van een instructie op YT heb ik beide kunnen verhelpen. Gelukkig was er niks gebroken.

Als laatste heb ik de regulator pinnetjes beter vastgezet en gericht en de balansveer enigszins gebogen zodat deze binnen de pinnetjes beweegt. Dit laatste kan nog iets beter maar voorlopig laat ik dit zo. Ik vind werken aan balansveren doodeng zeker als je maar één moeilijk te vinden balansveer hebt. Ook het vormen van de laatste winding (golden curve?) is gelukt hoewel het niet de mooiste curve is.

Al met al ben ik nu wel zo’n beetje klaar vind ik. Nu nog op zoek naar een mooie zilveren horlogeketting.

3 likes

Mooi werk! Succes met het vinden van de mooie zilveren ketting.