Al een tijdje was ik op zoek naar een maanfase-horloge. Het lastige is dat ik veel type horloges mooi vind en daardoor heb ik lang getwijfeld. Moest het een minimalistisch horloge worden zoals bijvoorbeeld de Frederique Constant slimline moonphase of juist een horloge met een meer grafische wijzerplaat zoals bijvoorbeeld de Oris Artix complication of de Christopher Ward C1 Grand moonphase . Vorig jaar had ik nog even een Montblanc heritage spirit moonphase gepast (minimalistisch). Een zeer mooi horloge, zeer dun, erg mooie integratie van de maanase. Uit deze bewoordingen zou je bijna verwachten dat dit HET horloge was, maar toch was de klik er niet echt. Moet ik toch kijken naar de horloges met de meer grafische wijzerplaten? Helaas trad eind vorig jaar ook de lockdown in en waren ook de juweliers niet meer open om horloges te passen. Dus ik had besloten om voorlopig de zoektocht maar uit te stellen tot de lockdown voorbij is.
Tot ik enkele weken geleden, plots, op de Ibood-hunt stuitte. Na wat klikken zag ik tot mijn opwinding ook enkele horloges van Frederique Constant en warempel ook een Slimline moonphase! Het lastige was dat ik dacht dat het formaat hiervan 42mm was en persoonlijk vind ik het wel fijn als een dresswatch maximaal 40mm is. Ik zat nog even naar de specificaties te kijken en het vreemde was dat er dus 39mm stond. Ook de wijzerplaat had niet de ‘standaard’ Slimline moonphase uiterlijk. Google bracht helaas ook geen echt uitsluitsel, maar de prijs was prima en ik besloot de gok te wagen.
Enkele dagen later werd het horloge geleverd. De wijzerplaat zag er inderdaad uit zoals geadverteerd, super minimalistisch. De kastvorm loopt een beetje schuin naar boven, daardoor voelt het horloge niet fragiel aan met mijn olifantenpolsen. De sluiting van de lederen band is wel wat kwetsbaar en de lengte is wat korter dan ‘normaal’, maar dat is eigenlijk het enige minpuntje wat ik kan ontdekken. Al met al, mijn zoektocht is beëindigd met dit mooie horloge!