Waarde leden,
Hierbij een NA met de ontdekkingsreis naar het perfecte horloge met donkere plaat (binnen het budget). Deze zoektocht heeft me gevoerd tot het land van de reizende zon, waar ik al snel terecht kwam.
In den beginne, toen ik hier net lid was en de hobby startte, had ik mezelf wijsgemaakt dat na mijn eerste “echte horloge” (lees mechanisch en van een gerenommeerd merk met blablabla… we kennen het wel), wat een Nomos Orion was, er nog een sportief vakantie horloge bij mocht (een SKX007 gemod met groene turtle wijzerplaat). Al snel was er de behoefte om ook een donkere plaat naast de Nomos te hebben; voor de avond en andere gelegenheden, en afwisseling enzo… Maar daar werd wel een wat kleiner budget voor vrijgemaakt.
Persoonlijk houd ik niet zo van standaard en 13 in een dozijn. Liever ga ik voor wat minder mainstream en iets wat een beetje afwijkend of bijzonder is. Een horloge mag wel een beetje een verhaal hebben. Een wijzerplaat met wat structuur, een limited edition. Dat maakt het voor mij toch net wat bijzonderder.
Zeg je structuur en ltd, waarom ook niet JDM, dan kom je al snel bij onze vrienden uit Japan terecht; Seiko (althans als je het budget vriendelijk wilt houden).
Zo kwam er de Starlight Cocktail:
(upload://hxZqTB9kmCBjswH6k1fITNTWIDW.jpg)
Prachtig horloge, unieke plaat, ltd, JDM (versie die ik had, was er ook als wereldwijd model). Maar… het was het toch niet helemaal:
- Voor mij eigenlijk net wat te groot voor een dresser, 40,5mm.
- De indices van de cocktail kunnen mij ook niet geheel bekoren; ik vind hoekig wat mooier dan het taps toelopende.
- Gebolde glas is van hardlex, liever saffier.
- Maar het belangrijkste de wijzerplaat. In bepaald licht is hij prachtig. Maar soms had het een wat plastic uitstraling.
De Presage mocht het nest weer verlaten.
Na een positieve ervaring van een Sarx055 was mijn oog gevallen op de Sarx035.
Deze wordt beschreven als Baby GS. En wat een prachtig horloge!
- Geweldige kast vorm.
- Prachtige afwerking van kast, indices en wijzers.
- Saffier met extreem goede coating, soms lijkt het alsof er helemaal geen glaasje aanwezig is!
- Fenomenale zwarte wijzerplaat, wat een intense kleur!
- Mooi op staal en formeler op leer.
Maarja… ondanks dat ik het nog steeds een prachtig horloge vind is de “klik” er gewoon niet. Aan de kast, indices, glaasje, algehele afwerking ligt het allemaal niet. Misschien toch ook net iets te groot met 40mm voor mijn bescheiden pols (alhoewel de kastvorm wonderen doet). Het is de plaat die het net iets te saai voor mij maakt… Dus ook de Sarx mag weg. Gooi nooit je oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt (verkoop topic volgt nog…).
Dus nu dan de de NA.
Door de ervaringen met voorgaande horloges zijn een aantal voorwaarden waar het horloge aan moest voldoen helder geworden:
- Onder de 40mm
- Mooie afwerking van de kast en met name van de indices die recht moeten zijn.
- Wat structuur of textuur op de plaat zodat er wat diepte en speling ontstaat.
- Saffier met goede ontspiegeling
- Het horloge moet me een beetje ene speciaal gevoel geven (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk).
Nou wordt ik over het algemeen wel enthousiast van Grand Seiko aangezien die een groot deel van de boxen aanvinkt. Prachtige wijzerplaten, fenemenale afwerking door het zaratsu polijstwerk. Maar helaas buiten het budget dat ik (op dit moment) voor een horloge wil uitgeven.
Toen ik mijn vrouw weer eens een plaatje van een horloge liet zien met de vraag:
- En? Vind je hier van?
- Ja, mooi!.. Zeker weer duizenden euro’s?
- Nee, nog onder de €1000 thuis bezorgd uit Japan.
- Ja joh! Doen!
Dus meteen besteld en in 3 dagen in huis!
Het is een Citizen NB1060-12L!
- 38,2 mm, 12mm dik inclusief gebolde saffier.
- Mooi afwisseling in gepolijste delen en brushing.
- Strakke indices die mooi met het licht spelen (ook als er weinig licht is).
- Gebold saffier met goede coating.
- Zeer bijzondere wijzerplaat! Deze varieert van donker groen/blauw, teal. Als het licht er op schijnt komt de plaat tot leven! Door de handmatig gemaakte plaat van zilver lacquer (bladzilver en vele laagjes over elkaar gelakt) is er een plaat met optisch veel diepte gecreëerd. Doordat er een lichte vorm van fumé in de plaat zit lijkt het soms als of je in de kosmos staart. De goed afgewerkte wijzers, indices, opgelegde Citizen logo en geprinte automatic (ander font, iets klassieker, had ik wellicht mooier gevonden om het nog wat eleganter en luxere uitstraling te geven) maken het geheel af.
Het grootste nadeel tot nu toe is dat het horloge zich moeilijk op de gevoelige plaat laat leggen. Maar liever dat, dan andersom; prachtig op foto’s en flut in het echt.
Hoe verhoudt deze Citizen zich nou ten opzichte van zijn Japanse broertje, neefje en nichtje qua afwerking?
Ik heb mijn nieuwe aanwinst eens naast zijn Japanse collega’s uit mijn collectie gelegd; The Citizen Chronomaster AQ4020, Seiko Sarx035 en de Casio Oceanus T200s.
In vergelijk met de Chronomaster valt meteen op hoeveel beter die is afgewerkt, met name de wijzers en de indices. Dat is gewoon weg een ander niveau. Komt wat dat betreft niet in de buurt.
In vergelijk met de Sarx is het lastig te zeggen. En lijkt het niveau erg hetzelfde. Wel moet ik toegeven dat de Sarx een dynamischere kast heeft, meer gepolijste delen die prachtig weerspiegelen. Ook viel mijn op hoe fotogeniek de Sarx is. Blijft een sexy horloge!
Ten opzichte van de Casio, wat een lekker sportief horloge is, en verre weg de goedkoopste. Viel mij op hoe strak die kast is afgewerkt. De Casio heeft veel hoekige en strakke lijnen met dito overgangen tussen polijstwerk en brushing. Ik vind de vergelijking is wat lastiger omdat de gehele uitstraling anders is, veel minder elegant (waar mijn voorkeur doorgaans naar uit gaat). Ik zou willen zeggen dat de Casio het beter lijkt te doen qua kast afwerking dan de Seiko en Citizen, maar achterblijft bij The Citizen. De wijzers en indices zijn van degelijk andere vorm dat het een beetje appels en peren vergelijken wordt (die van de Casio zijn wat rechtlijniger van vorm en hebben minder facetten). Het lijkt mij dat de Citizen hier een mooier resultaat neerzet en er sprake is van een verfijndere afwerking.
Hier nog wat extra plaatjes!