NA: Zoektocht naar een GMT in Japan

Goedemiddag,

Na een jaar of 2 geleden zeer tevreden via een forumlid de Rolex Datejust 16013 in ontvangst te mogen nemen en als afwisselende/daily de Moonswatch mission to Pluto te dragen werd het tijd voor uitbreiding van de collectie.

Met een plek vrij in de travel case en een reis naar Japan op de planning moet dat goedkomen met de vele vintage/horloge winkels. Vanzelfsprekend kan men gaan voor een vooraanstaand Japans merk als Seiko, echter afgezien van de fraaie afwerking en rijke historie kunnen de modellen mij niet helemaal bekoren. Gelukkig wordt er ook genoeg Zwitsers aangeboden in het Japanse, met name voortkomend uit de Rolex ateliers (voor aantrekkelijke prijzen, maar vaak al wel gepolijst of verfraaid met aftermarket diamantjes). Ook een aantal zeer oogverblindende parels van Patek of AP mogen aanschouwen (daar ze buiten budget zijn).

Om verstandig te beginnen voorafgaand aan de trip heb ik mezelf een budget gesteld en een bepaald type, namelijk: GMT.
Door de veelal verre reizen die ik maak zou ik graag iets op me dragen dat deze mogelijkheid tot reizen onderstreept, om een stukje van mijn verhaal bij me te dragen en dat daarbij ook een functie dient. De reizen zijn meestal zakelijk georiënteerd, echter ditmaal privé als zijnde; vakantie met de vrouw. Hierdoor door nog specialer gezien ook zij steeds meer de wereld van horloges weet te waarderen.

Na een winkel of 8 gehad te hebben blonk daar op eens een horloge in de etalage met een GMT wijzer die me meteen in het oog trad; een Breitling Avenger GMT 2 43mm met witte wijzerplaat. De verkoper wist me te vertellen dat het horloge uit 2016 kwam en full set was, bij binnenkomst verleden juni was het compleet nagezien en opgemaakt. Werkelijk waar alles glom en zag er perfect uit. De prijs was ook zeer aanlokkelijk en ver binnen budget en naast een subtiele 36mm Datejust was het misschien wel eens een goede compensatie voor dagen dat je iets extraverter durft te zijn. Met de GMT functie ook iets dat ik zocht…maar toch. Iets zei me, denk er nog even over na. Dat deed ik, 1 dag, 2 dagen, 3e en laatste dag in deze stad. Toch nog een keer terug gegaan. Opnieuw gepast, maar toch kon het horloge me niet overtuigen. Uiteindelijk mijn zinnen gezet op een andere stad binnen deze reis.

(Jammer genoeg op de foto een minuut van elkaar niet gelijk)

Met een groot gedeelte van de reis achter de boeg en nog een aantal helemaal mooie horloge zaken op de planning moet het toch goedkomen zou je zeggen. En zo bleek!! Op een onverwacht moment na een sake proeverij was ik/waren wij overtuigd, we zagen een matchend setje van 2 onvervalste Japanse horloges. Jawel twee nieuwe digitale Casio horloges, nog voordeliger dan de sake van dezelfde middag. Beiden waren we verkocht en verliefd op het idee en aandenken aan het land middels de passie te kunnen delen. Hiermee beide trotse eigenaar van een Casio geworden!

Dus toch een NA, echter anders dan verwacht. Maar met nog bijna het gehele budget voor handen betekent niet dat de GMT zoektocht wordt gestaakt … mogelijk & hopelijk later nog een NA met de GMT!

56 likes

Proficiat met jullie nieuwe horloges, mischien komt de gmt er ook nog.
Veel plezier in Japan!!:watch:

1 like

:smile:
Top ! en een leuke herinnering ook nog.

1 like

gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten!!
Leuk hoor!!

Ik wens je veel draag genoegen.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooie aanwinsten zeg :star_struck:

1 like

Leuk, maar waar ik me aan irriteer is dat jullie horloges niet gelijk lopen… :upside_down_face:

2 likes

Gefeliciteerd!

1 like

Mooi duo. Veel plezier ermee.

1 like

Gefeliciteerd.

1 like

Wij zelf ook, dit is inmiddels gecorrigeerd …

1 like

Gezamenlijk een herinnering gekocht en om de pols. Beide gefeliciteerd met de NA

1 like

Leuk!

1 like

Deze Casio’s zijn een blijvend aandenken aan een mooie vakantie samen. Geweldig man!

1 like

Helemaal mee eens, het verhaal en de emotie gebonden aan de casio’s maakt het een fantastisch souvenir / aandenken

Gefeliciteerd! Leuk setje vintage looking Casio, zo!

Erger. :upside_down_face: Sorry. Kon het niet laten. Ik erger me altijd een beetje aan die fout.

Hoeveel kennis heb je van de Grand Seiko GMT’s? Daar zitten toch echt parels tussen. Je hebt keuze uit high accuracy quartz met gedecoreerde 9F uitwerken, automaten, en Spring Drive varianten. Het gamma loopt van heel erg sportief tot elegant. Hier bijvoorbeeld een greep uit het aanbod:

images

Als je in Japan bent is het een uitgelezen moment om die spullen eens te bekijken, en er is ook een levendige tweedehands markt.

Aangezien dat het algemene woord voor alcohol is, zat je aan de Nihonshu (rijstwijn) of shochu (Japanse jenever)? Hoe dan ook, lekker! Kanpai!

3 likes

Van harte, leuke classic casio set :grin::+1::+1:

1 like

Moet toch eerlijk bekennen dat je me nu een aantal modellen voorzet waar ik het bestaan nog niet van kende. Daarbij ook aangenaam verrast door hoe ze ogen! Hier ga ik me zeker eens in verdiepen.

Zoals je stelt is de tweedehandsmarkt zeer levendig en ook hoofdzakelijk waar ik me op oriënteer. Vandaag nog oog in oog gestaan met een Breitling Montbrillant die toch wel een beetje mijn hart heeft gestolen, maar ja geen GMT… toch maar de wens voor GMT vooruitschuiven?

Sake is dan toch het goede woord, daar we meerdere soorten Japanse alcoholische versnaperingen hadden genuttigd, waar wel de hoofdmoot rijstwijn was.

2 likes

Van harte gefeliciteerd beiden! Veel plezier ermee.

1 like

Nu wil ik absoluut je NA topic niet kapen, want die Casio’s zijn erg leuk, maar je had het over

En ja, dan kan ik het niet laten om toch een lans te breken voor Japanse horloges.

Tja, ik heb zelf meerdere GMT’s gehad, maar vond ze altijd wat groot of ergens niet zo rustig van ontwerp, waardoor de ene die lijkt te beklijven toch een redelijk discrete Grand Seiko quartz is:

Dit draag ik beduidend minder vaak dan mijn andere Grand Seiko horloges. Het is een fijn model, verder, maar hij is wel 40mm groot. De sportieve variant met bezel en lume is maar 39, dus nipt kleiner, maar m’n hart gaat uit naar 36-37mm varianten zoals dit:

Daarbij zie je ook drie distincte kastvormen: de standaard Heritage kast (de bovenste champagne), daaronder de 44GS, en daaronder de “first GS” of Elegance kast. Er is ook nog een 62GS kast die bestaat in 38mm vorm, waar ik helaas de 40mm kersenbloesem van heb, maar in principe vind ik de kleinere variant gewoon mooier:

Waarbij de mijne een wat minder uitgesproken kleur roze op de plaat heeft, en gewoon wat groter is:

Dan zijn er nog andere Japanse horloges die heel tof zijn, neem bijvoorbeeld diverse Kurono Tokyo’s, en ook The Citizen (de up-market serie van Citizen) waarmee ze hoge ogen gooien in draagbare formaten. Hier bijvoorbeeld een ex van me, met onafhankelijk verstelbare uurwijzer, waardoor hij als poor man’s GMT werkt:

A propos exen van me, deze 40mm SBGP011 heeft ook een onafhankelijk verstelbare uurwijzer met rollende datum, en daarmee kan dit horloge ook dienst doen als poor man’s GMT:

Als 38 en 40mm je maten zijn kan dat een optie zijn. Formeel geen GMT functie, maar dankzij het heen en weer rollen van de uurwijzer kun je altijd dingen op lokale tijdszones zetten zonder je accuratesse van je high accuracy quartz te moeten onderbreken. Deze horloges zijn meer dan uitstekende reishorloges.

Bij Grand Seiko is dit alleen in de 40mm quartz met 9F85 uurwerk te vinden, alle 9F62 en 9F82 uurwerken hebben gewoon een quickset datum zonder die onafhankelijk verstelbare uurwijzer.

Breitling is op dit moment goed bezig met nieuwere releases. Ik ben onder andere groot fan van de B09 Premier in 40mm, de Top Time B31 driehander, en de Top Time compax race chronograaf.

Eigenlijk allemaal cool. Breitling is lekker bezig.

3 likes