NA+Zoutzuur mod: Vostok Amphibian (+blauwe ammoniak mod)

@Dao
Ja dat kan die hebben en messing kast.
Maar je kunt de Komanderskie’s ook gewoon nieuw zonder chroom
bestellen, blank messing dus.

1 like

Where’s the fun in that! :joy:

Maar je hebt wel gelijk natuurlijk. De kast ontchromen kost natuurlijk ook wel wat meer werk omdat je uurwerk en alles er eerst uit moet halen. Is mij nog een stapje te ver.

2 likes

Top gedaan en wat leuk om te lezen hoe mensen pionieren, dank je wel!:+1:

1 like

Nog even een vraagje, als je zoutzuur gebruikt blijft de verf in de cijfers
gewoon in tact?
Ik heb hier nog een bezel met cijfers liggen.
Wie weet ga ik ook eens kokkerellen met zoutzuur :grin:

1 like

Ja, als je dat juist weg wilt hebben moet je dat eerst doen anders blijft er in de markeringen ook nog chroom zitten.

Nah, ik heb de mijne er gewoon compleet in gepleurd, wel ff het kroontje aangedraaid haha :wink: heb hem eruit gehaald voordat het chroom compleet weg was, het is nu helemaal aangetast en zwart uitgeslagen. Niet egaal, maar dat was ook juist niet de bedoeling. Ziet eruit alsof hij heel wat heeft meegemaakt nu :sunglasses:

3 likes

Ja, met de verf gebeurt helemaal niets! Was ook een reden om niet te schuren, ik dacht daarmee misschien de verf te beschadigen. Chroomlaagje onder de verf zit er dus ook nog. Stel je zou de verf weg willen hebben dan zou je eerst terpentine of aceton moeten gebruiken ofzo.

1 like

@Dao
Ik heb dat met deze Amph gedaan, eerst schuren en daar na aceton.
Het ziet er wat ruw uit maar dat vind ik wel mooi.

6 likes

@drex Ja geeft wel een extra ‘industriële’ look!

2 likes

Nooit geweten dat dit kon met zoutzuur wat je gewoon bij de gamma koopt. Deze is toch verdund?
Het resultaat is verbluffend mooi. Bedankt voor het delen👍Gaaf

2 likes

Klopt, <10% staat er op de fles. Het lukt, maar in mijn geval was het 36u geduld hebben. Bij @TheFinalHour in 2u met hetzelfde spul dus het zal wel eens verschillen. 30% is elders ook wel verkrijgbaar maar is dan toch ook wel weer agressiever of ‘gevaarlijker’.

Dankjewel!! Ben er erg blij mee :+1:t2:

2 likes

:+1:Mooi resultaat :sunglasses:

1 like

Mooi resultaat en leuk om te lezen hoe je het hebt gedaan.

2 likes

Leuke review , en zeker een mooi resultaat :thumbsup:

1 like

@dao @royke74 Ik heb het niet getimed, die 2 uur was een schatting die misschien ook 2x zo lang geweest kan zijn in mijn geval… Maar in ieder geval niet 16x zo lang :joy:
Je moet voor de grap eens een stukje eierschaal in dat zoutzuur gooien!

1 like

Ik dacht dat je er meer het ‘pure spul’ voor nodig had, goed gevonden. En bij deze ook een super leuk resultaat zo. Ff snel op zoek naar een Vostok😜

2 likes

Hahah als HF’er heb je toch vast wel enig tijdgevoel? :wink: nee ik denk dat er gewoon een dikke laag op zat, één helft duurde zeker 2-3x zo lang als de andere kant. Of Gamma heeft het spul verder verdund. Ik vind het sowieso raar dat er niet 10% op de fles staat maar **<**10%

Goed plan :stuck_out_tongue: mijne is van Chistopolcity. In 2 weken hier zonder douanekosten.

2 likes

Weer wat lessen geleerd! Met verschillende effecten die je op je messing bezel kunt bereiken.

Ik had een extra bezeltje besteld om boven het mininale bestelbedrag van Meranom te komen. Ik wilde nog een bezel met windrichtingen in plaats van cijfers erop, dus kwam mooi uit. Chroom vind ik ze niks, dus weer zoutzuurmod en dit keer met geduld, want ik ging een paar dagen weg.

Tot mijn verbazing heeft het zoutzuur door de extra duur (ik denk in totaal 5 á 6 dagen) een rosé/koper kleurtje gekregen! Kijk zelf maar in vergelijking met mijn andere waar nog amper patina op zit.

Ik heb tussentijds niet kunnen kijken, dus weet niet zeker of het door het zoutzuur komt of dat het oorspronkelijk al een andere kleur had.

Anyway, leuk maar niet echt de kleur die ik wil. Ik ben maar eens aan de slag gegaan met de ‘azijn en zout’ patina methode.

Deksel erop, laten stomen. Halfuurtje, toen was het verdampt. Effect:

Je zou het dan een paar dagen zo moeten laten liggen, maar ik zag al dat je dan geen egaal effect krijgt, de vlekken zouden volgens mij alleen maar erger worden.

Dus afgespoeld en over naar de volgende methode: ammoniak-damp! Zelfde principe, maar dan niet boven het vuur. Ik heb de tijd niet bijgehouden, maar na ongeveer 2 uur dacht ik, eens kijken of het wat doet. En dat ging snel!

Echt een oude verweerde look, alsof het in de Titanic verstopt heeft gelegen. Niet echt waar ik voor ging maar eerlijk gezegd best tof! Toch even op de Vostok gezet :grinning:. Hieronder eerst een side-by-side vergelijking van de ‘normale’ mod, effect van lang in zoutzuur, azijn en zout en ammoniak:

Zo zie je dat je toch veel effecten kan bereiken, mocht de kleur je niet helemaal aanstaan.

Op de vostok:

Bedankt weer voor het lezen, commentaar is welkom!

22 likes

Mooi verslag! En prachtig resultaat. Zeer bedankt voor het kijk en lees plezier! :+1:

1 like

Yep…dat verweerde ziet er wel goed uit zo.
Bandje maakt t ook wel af ,moet nog ff zoeken voor die van mij…niet helemaal tevreden nu. Ik haal er wel eentje op de beurs,online valt toch alles tegen. Kleur en materiaal moet ik zien en voelen.

1 like

Prachtig hoor…een puik resultaat! :thumbsup:

2 likes