NA+Zoutzuur mod: Vostok Amphibian (+blauwe ammoniak mod)

Eindelijk een Vostok binnen: ik keek er al een tijd naar uit, maar had de aankoop geen prioriteit gegeven. Toen kwam ik foto’s tegen van een versie met bronzen bezel en leren bandje, wat me triggerde om de Amphibian te bestellen en een soortgelijke combinatie zelf ook te maken. Na tips op dit forum ben aan de slag gegaan om de standaard bezel te gebruiken door de chroomlaag van het messing te verwijderen. Voor ik beschrijf hoe dat is gegaan, eerst een foto van voor en na!

Voor:


Zoals je ziet was ik al bezig om het bandje te verwijderen, voordat ik ook maar een foto had genomen.

Na:

Er zijn meerdere manieren om het chroom van de messing bezel te krijgen: dremel, schuurpapier of zoutzuur. Een dremel heb ik niet. Keuze voor zoutzuur gemaakt omdat ik het volledig van chroom wilde ontdoen, een niet té beschadigde ‘look’ wilde… en het was een goed excuus om eens met zoutzuur in de weer te gaan! Veiligheidsbril op, latex handschoenen, haakje van ijzerdraad gemaakt, een glas en ovenschaal gebruikt zodat het nergens kon lekken.

Vrij makkelijk, maar in plaats van de verwachte 2 uur duurde het bij mij zo’n 36 uur voor het chroom er af was.

De ene helft van de bezel leek een veel dikkere chroomlaag te hebben. Ik heb een wegwerptandenborsteltje gebruikt om af en toe te schrobben, dat hielp wel iets.

Aan het eind nog wat gepoetst met schuurvezel, voor iets minder glans en iets meer brushed effect. Overigens had ik een bezel met windrichtingen gevraagd (N-E-S-W letters in plaats van cijfers), dat paste niet echt bij het duikersthema, maar omdat ik toch een leren band wilde wel meer een ‘explorer’ thema. Helaas heeft Chistopolcity dat over het hoofd gezien. Maakt niet uit, ’t heeft zo ze voor en tegens.

Je ziet na een week trouwens als vanzelf wat patina ontstaan (is het al patina?) of in ieder geval verkleuring. Het leek me echt leuk om kunstmatig patina te maken door een zout-en-azijn-stroombad of nog beter, de gekookt-ei-in-een-zakje-methode… maar ik heb me kunnen bedwingen. Laat het proces maar gebeuren in contact met mij en mijn omgeving, de verkleuring is daarmee toch ‘uniek’.

Over het horloge zelf: De kleur is wel echt wat anders dan ik dacht. Het is niet het diepe blauw met in bepaald licht een groene tint, maar gewoon effen aquamarijn van kleur. Niet lelijk, maar het had iets blauwer gemogen. De bezel draait in beide richtingen en zonder ‘klikjes’, het is een glijdende schaal om zo maar te zeggen. Nadeel is dat het dus wat voor spek en bonen is, voordeel is dat je hem sowieso perfect kan uitlijnen. Ministry case (710) is erg mooi en bevalt goed om mijn kleine polsen.

Het horloge voelt degelijk, stevig, en ‘anders’ door de wiebelige kroon, de datum die in 1x verspringt (ik ben de tergend langzame overgang bij mijn Seiko 5 gewend) en het verzetten van de datum door de grote wijzer steeds van de 8 naar de 12 te draaien en terug – hilarisch. Maar tegelijk ook slim, je hoeft niet bang te zijn dat je op verkeerde stand aan je datum draait en je je uurwerkje molt. Het is net als de engineering van de waterdichtheid: ik verwacht Russische brute kracht en grove mechanica, maar het is juist een elegante oplossing.

Nog eentje om het af te leren:

Als laatste: bedankt @thefinalhour @drex @vouwfietser @racerke voor jullie tips!

107 likes

Geslaagd project zo te zien want het ziet er strak uit…:+1:

1 like

Erg goed gelukt en blauw, brons met leer maakt een prima combi! :ok_hand:

2 likes

Heel erg mooi geworden​:+1::+1:

1 like

Mijn beste,

Goed gedaan deze “herschepping”!!
Ik wens je er dan ook een aangename tijd mee.:watch:

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Goede keuze :smile:
Leuk verhaal man, toffe mod ook!

1 like

Tasty! :+1:

1 like

En nu ook mooie witte tanden
:grin:

Gaaf resultaat overigens.

3 likes

Mooi geworden dao! Is de tweede al onderweg? Zo gaat dat met Amphibia’s :sweat_smile: En wát een stad daar op de achtergrond!!

1 like

Ow yes baby,thats my town!..of nie dan @Dao? :smile:

3 likes

Rotjeknor op de achtergrond, ik kom er graag :innocent:
Met zoutzuur klooien is vooralsnog geen optie alhier…

3 likes

Thnx allemaal, leuke reacties! Wat een pret om dit te doen :joy: ben blij dat te kunnen delen en met jullie reacties het opnieuw te beleven.

Nog niet maar voor deze prijs en dit plezier hou ik dat nooit lang vol natuurlijk😱

Kajje dat nie horuh dan!
…Onee dat kan je niet…

:+1:t2:

4 likes

@Dao
Ziet er top uit! :+1:

Veel plezier met de Amphibia en mocht het plexi dof worden.
Even poetsen met tandpasta, werkt super.

1 like

ROTTERDAMPHIBIA MEET 2018
Rotterdammers met Amphibia’s
@Dao @AstonMartin @TheFinalHour

Zijn er nog meer? @hendrik mag ook komen natuurlijk :wink:

3 likes

Cool gedaan en mooi beschreven, proficiat!

1 like

Mot ik nog wel effe zo’n Amphibiding aanschaffen,(die ik dan weer helemaal kaal zou maken) :smile:

1 like

Kun je met zo’n fraai resultaat ook niet de kast onderhanden nemen?

@Proenski
Nee dat gaat helaas niet.
De kast is van solid RVS.
Je zou de kast wel wel kunnen borstelen of blasten.

1 like

+1 :stuck_out_tongue:

Het viel me erg mee moet ik zeggen. Het is maar de <10% fles van de Gamma, de reactie in aanraking met materialen viel me erg mee. Komt het op je hand dan is het ff afspoelen en klaar.

Als moest ik hier wel soms aan denken over zoutzuur en aanraking met de huid…

Het kan wel met de Vostok Komandirski!

1 like