Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Dat dacht ik al het ging namelijk om de 2414 handwinder.
De automaat heeft een brug achter dat veertje die deze tegenhoudt.

1 like

Ah ok, dat had ik even gemist. Vandaar dat het bij dus nooit een probleem is geweest :sweat_smile:

Vond het topic van Dao ondertussen die liet hem boven ammoniak hangen. Vraag me alleen af hoe lang!

1 like

Met dat soort dingen is het altijd experimenteren.

Heb er ooit één met zoutzuur behandeld. Geen idee meer hoe lang.

9 likes

Zolang het geen high carbon steel is kan je het niet blauw krijgen met een vlam.

1 like

Het ging om een messing bezel die ontchroomt was en die Dao boven ammoniak hing om hem een blauwe kleur te geven!

Ik vond het resultaat prachtig en wil nu zelf eens aan de slag met zoutzuur en ammoniak. Alleen heb ik geen idee welk zoutzuur (%) of hoe lang daarna boven ammoniak te hangen!

??? ??? ??? ???

Als ik jou was zou ik hem gewoon even een berichtje sturen. Er zijn flink wat variabelen waarop je de mist in kan gaan en het is niet alsof je gemakkelijk aan messing bezels kan komen

De ring kaal schuren op een draaibank.

Volgens Google moet je de ring goed ontvetten. Boven de azijn hangen en besprinkelen met zout, container afsluiten en om de zoveel uur checken naar de progressie.

klopt en de prijs die ze voor zo’n bezel vragen is is stijgende lijn.

Deze movement holder is onderweg. Ik had er toch eentje nodig en zo is meteen het probeem met het ondersteunen van het palletje onderaan de as van de secondenas in een 2414 van de baan. Bovendien past er ook een 2416 automaat in waarop de uurwerkhouder nog gemonteerd is. Handig om schroeven waarmee de wijzerplaat vastzit los te maken door de voorziene uitsparingen en om de wijzers te plaatsen.
Enfin me happy

7 likes

Goed besluit Yoeri.
Veel professioneler dan je vinger gebruiken.

1 like

De vragen blijven maar komen maar ik heb onderhand ondervonden dat het beter is je eerst terdege te informeren dan zomaar in het wild weg te kopen en te leren uit je zelf gemaakte fouten.
Dus next one
Ik vraag me nl af of je ook handwinders in kasten voor automaten kan zetten bv een 2414 in een 170 kast en of je omgekeerd een automaat Bv 2416 in een 431 kast kwijt kan. waarschijnlijk heb je dan andere caliberhouders nodig of niet?
Passen alle wijzerplaten trouwens op alle calibers?

Volgens mij past alles voor de 2414, 2415 en 2416 op elkaar. Let wel op met de deksels, voor de 2415 en 2416 heb je een diepere deksel nodig dan voor de 2414 omdat je de rotor kwijt moet

2 likes

dus een 2416 met rotor zou kunnen passen in een 431 komandirskie kast mits je een dieper deksel plaatst?

1 like

De 431 kasten gebruiken een andere maat deksel dan de Amphibia kasten, ik weet niet of er voor de 431 diepe deksels gemaakt worden maar ik dacht van niet. Er zal voor de 431 kast dan ook wel een andere movement ring gebruikt worden. Dingen als wijzers, kronen, wijzerplaten e.d. kunnen wel uitgewisseld worden

Edit: ik weet niet hoe het zit met oudere hand winders zoals bv de 2409 etc, er staat me bij dat die in ieder geval andere wijzers gebruiken

1 like

Begonnen aan een eerste Vostok projectje
Kast overgenomen van een duits Uhrforum lid. Hij was al ontchromed maar helaas ook verouderd met Gun Metal. Paar uurtjes schuren met chroompolisch en het resultaat mag er zijn.
Nu op zoek naar een leuke wijerplaat, 2409 of 2414 movement en wijzers.
Iemand nog wat leuks liggen?

2 likes

Gisteren begonnen aan m’n eerste Vostok Mod.
Veranderen van bezel
van deze

naar deze

Vandaag deel 2, zetten van de wijzerplaat op het 2416 movement

wat zijn die schroefjes om de plaat vast te zetten toch klein!!!
Morgen uurwijzer plaatsen!

10 likes

Amphibia van Vostok24 binnen gekomen. Levering duurde erg lang maar uiteindelijk geen importkosten hoeven te betalen en is het horloge in goede staat aangekomen. Over het algemeen dus een prima ervaring alleen dien je wel wat geduld te hebben.

10 likes

Work in progress.
Uurwijzer en minutenwijzer staan erop. De eerste uurwijzer stond te diep. Zo diep zelfs dat hij in de opening van de plaat zat. Ik heb hem er met veel gepruts afgekregen maar niet zonder hem stuk te maken. Gelukkig had ik een 2de paar wijzers.
Uitlijning is best goed gelukt al zeg ik het zelf het is hier 1min voor 12.

Het lijkt allemaal ao makkelijk op filmpjes en bij de uurwerkmaker maar het zelf doen is een ander paar mouwen. Nu oefening baart kunst zeker.

Welke opening van bitje gebruiken jullie op de wijzerzetter om de uren en minutenwijzer te plaatsen?

7 likes