nu we toch bezig zijn, eentje op basis van de 2416.02 zonder gmt.
Dat doe je goed! Lange neus naar de initiatiefnemer.
Hoe is de kwaliteit van de wijzerplaat nu je deze zo onder de loep hebt gezien?
Ben benieuwd wat de omzet gaat worden, of blijft het bij deze.
Welke vostok hebben nog of hadden brass plated kast en bezel ? Tegenwoordig schijnen ze allemaal stainless steel te zijn en zou graag eens met zoutzuur aan de slag gaan.
De oudere exemplaren, ook Amphibia’s, hadden orgineel chrome bezels. Ik had een Amphibia uit 2012 met 100 kast. De bezel was chrome en kon die makkelijk afschuren tot de brass kern. Geen zoutzuur nodig gehad.
Heb alleen deze foto nog. Hier is de bezel dus nog niet kaal geschuurd. Heb deze verkocht.
Deze oudere Amphibia’s hebben wel een rvs kast. Oudere komandirskie’s hadden een chrome kast meen ik. Maar die laatsten heb ik nooit gehad.
Ik heb vanochtend dus lopen klooien hoe ik de datum verstel, maar niet nagedacht vanuit deze russische gedachtengang.
Eerste keer dat ik die kroon van de kommandirski los klikte dacht ik dat ik het hele uurwerk gesloopt had overigens
Ha ha. De bekende wiebel kroon. Daar moet je aan wennen inderdaad. Misschien wist je het al, maar dit is een bewust ontwerp principe. Hiermee worden eventuele klappen op de kroon niet rechtstreeks doorgegeven aan het uurwerk. Dus beter beschermd.
Als ervaring hebt met het rijden van een Lada, snap je dit vrijwel direct.
Heeft er nog iemand een brass gechroomde bezel over? Mss toch beter om eens klein te beginnen
Ik heb misschien wel wat voor je liggen alleen ik kan f geen foto’s uploaden om de een of andere reden.
Als het wel lukt stuur ik je wel een berichtje
Kwaliteit is goed alleen hij beschadigt super snel, ik ga der vanuit dat er weer dials beschikbaar komen bij meranom.
oh prima, hou me op de hoogte. Moet wel passend zijn voor een nieuwe 150 kast
Het is de bezel die @Omega_73 eerder postte alleen is het chroom er van af, ik weet niet of dat is wat je zoekt?
Anders heb ik deze geloof ik ook nog liggen:
Alleen weet ik niet wat daar het materiaal van is. Je mag het proberen, stuur ik ze kosteloos in een envelop naar je toe. Kan je meteen proberen of ze op een 150 kast passen.
Jammer genoeg heb ik mijn 150 vostok verkocht en niet gemod anders mocht je die bezel hebben haha
Dit alles moet ik wel f checken als ik thuis ben. Voor hetzelfde geld heb ik ze al weggegooid
Laat maar weten👍
ik zoek een brass bezel waarvan het chroom nog op de bezel zit omdat ik zo’n bezel of kast eens zou willen ontchoomen in zoutzuur. Nu naar het schijnt zou het ook een "koper " effect geven als je een stainless steel bezel rood stookt en die laat afkoelen in koffieruis met water.
PM je me even als je uitsluitsel hebt?
Ik laat het je weten. Ben alleen wel pas woensdag thuis dus duurt nog even.
er is helemaal geen haast bij hoor!
next question, hoe plaatsen jullie de secondenwijzer op een 2414 movement?
Je moet, naar het schijnt, onderaan een soort palletje ondersteunen dat tegen de as van de secondenwijzer duwt. Als je dat niet doet en je duwt bovenaan op de secondenwijzer op de as dan zakt die as naar beneden. Hoe lossen jullie dat op? Murphy verkoopt werkhouders waarin een stelschroef zit die dat palletje dan ondersteunt maar hoe doen jullie dat?
Precies dat! Als je zo’n werkhouder niet hebt komt het aan op je creativiteit iets soortgelijks te bedenken. Je ontkomt er niet aan onderaan het uurwerk op die plek te ondersteunen. Als je niet de beschikking hebt over een draaibank of een 3D printer, ga op zoek naar een dekseltje van PVC (bijvoorbeeld kleinste maat van een afvoerpijp) boor centraal een gaatje van 2,3mm en tap een M3. Bovenaan lijm je een ring met een binnendiameter wat overeenkomt met de buitendiameter van de 2414. Messing of kunststof M3 boutje op de juiste hoogte zetten en je hebt een verstelbare ondersteuning. Je kunt natuurlijk ook de juiste afstand maat nemen en rond kunststof op de bodem lijmen.
Dank je daar heb ik wat aan zie. Heb je een foto van een voorbeeldje? Hebben automaten zoals de 2416 dit probleem ook?
Ik lees even mee want ik moet in mijn plannen ook een secondewijzer gaan vervangen