DaoMod: Seiko 5 ‘Shirubā Sukindaibā’ (update)

Herrezen als een fenix

Mijn espresso patina Explorer II Polar mod is dood.

Lang leve de nieuwe Shuribā Sukindaibā Mod!
Oftewel de ‘Silver Skindiver’ :sunglasses:

Inleiding

Eerder dit jaar was ik even lekker los gegaan met de eerdere mod.

In veel opzichten ‘fout’:
:no_entry_sign: Rolex hommage
:no_entry_sign: Aftermarket onderdelen
:no_entry_sign: Faux patina door espresso
:no_entry_sign: Secondenwijzer gekleurd met modelbouwverf.

Vier redenen om hem te verafschuwen, of vier centimeter manische grijns per mondhoek als je Dao heet.

Ik droeg hem niet vaak, zette hem in de verkoop en pas keek ik er weereens naar en zag ik dat hij was door blijven patineren:

De lume was egaal beige toen ik het net had gedaan, nu waren er kleurverschillen, donkere kringen en als ik de vergrote foto zo zie, misschien wel een soort… beginnende schimmel?

Je zou paddestoelen verwachten vóór deze mod, niet erna.

Onverkoopbaar. Dus ik kon de originele onderdelen terugzetten (nooit echt een optie geweest, om eerlijk te zijn) of een nieuwe mod maken. Met OEM onderdelen dit keer uiteraard (wat een verademing) en zonder gekke patina en dergelijke.

Dit is het resultaat.

Skindiver vibe met Japanse dagaanduiding

Wat zie je hier nu op de foto:

  • Een Seiko 5 SNKE01
  • Saffier met blauwe AR, double domed
  • Wit / transparant rubber tussen het glas en de bezel
  • Wijzerplaat en wijzers van de SNXS79
  • Witte dag- en datum, dag in Engels en Japans in te stellen
  • Een OEM Seiko solid bracelet van de Atlas / Land Shark zonder endlinks (alleen op de foto’s op za 31e, op vr 30e had ik nog op de originele folded bracelet laten zitten).

Waarom ‘skindiver’? Want het is geen echte diver en skindiver is op zich al een diffuse term. Maar het doet me eraan denken, misschien zelfs een verre knipoog naar de 62mas door de indices en wijzers. Ik zou het er geen hommage van noemen, maar het doet me wel aan skindivers denken. En zoals eerder met de Stargate - Sutāgeito mod, heb ik hier Silver Skindiver ook weer door de Japanse Google Translate gehaald en dan is het Shirubā Sukindaibā!

シルバー スキンダイバー

Je moet het voor de gein eens afspelen hoe dat klinkt in Google Translate. Sirloe-Baa Soe-Kiiiiinnnnnnn-Daaiibah! :joy:

Wijzers, plaat en dag+datum

De veranderingen t.o.v. de vorige mod zijn dus de wijzers, plaat, dag en datum.

Eigenlijk was ik van plan een groenige plaat te nemen:

Ook supertof, wel iets waar je misschien eerder op uitgekeken raakt. Maar ik bestel mijn Seiko onderdelen altijd bij @Voordeligbijdetijd oftewel Mister Limited, maar deze was via Seiko niet meer te krijgen. Dan maar deze grijze, misschien sowieso beter. Ook de rest bij hem besteld. Eerst had ik andere wijzers overigen, namelijk deze:

Maar de lume was een veel meer cremige kleur, dus die heb ik zonder te openen teruggestuurd en de wijzers besteld die bij deze plaat horen.

Waarmee het (niet helemaal expres dus) ook wat weg had van deze mooie duiker:

En:

Spelen met hoeken en het licht

Het is een prachtige plaat, zowel de sunburst (van antraciet tot zilvergrijs) als de opgelegde indices. En dat doet mooie dingen met het licht en de hoek waarin je kijkt. Omdat gifjes vaak wazig zijn en geen recht doen, even zo:

:drooling_face:

En de lume is ook dik in orde.

Meer foto’s!

Dao vindt het geslaagd

BeautifulGraveBuck-size_restricted

Bedankt voor het kijken :+1:t2:

Voor eerdere mods, zie:

78 likes

Gaaf gedaan…weer ! :ok_hand:

2 likes

Mooi Mod :smiley:
Ik blijf van je topics genieten!

1 like

Heel tof gedaan weer en erg leuk om het proces te lezen. Dank voor het delen erg leuk :+1:

1 like

Chapeau, mooi gedaan!

1 like

Deze is veel toffer dan de Polar. Goed gedaan.

1 like

Wederom erg gaaf Dao.

1 like

Approved. En dik ook :facepunch::facepunch::facepunch:

1 like

jaaa! … Dao!
wat moet ik nog zeggen :thinking:

prachtig

1 like

Waar is die Tudor?

Verder leuk gedaan… maar de projecten waar je allout gaat vind ik leuker :slight_smile:

1 like

Weer klasse gedaan hoor :+1:
Groetjes van zijn grijze broertje.

2 likes

Onderweg :weary:

Oja vergeten, @Voordeligbijdetijd was zo attent om de Made in Japan versie van de dial te bestellen! :+1:t2::+1:t2::+1:t2:

afbeelding

2 likes

Mooi ding geworden! :ok_hand:Knap werk.

1 like

Erg geslaagd en originele mod, heel tof. Wat is de diameter?

1 like

Heerlijk topic weer om te lezen en erg geslaagd de mod!

1 like

Haha ja he? Vond die andere grappig om te doen maar deze vind ik serieus nice als ik autorij en op mn pols kijk bijvoorbeeld.

Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest denken toen die uitkwam, maar ik vind hem toch wel erg tof hoor! :muscle:t2:

36 of 37mm

Bedankt iedereen!

1 like

Netjes hoor, goed gedaan!

1 like

Idem.
Ook heel lang twijfels gehad hoor.
Gelukkig kon ik een vrijwel nieuw exemplaar hier op het forum overnemen.:+1:
Zeker de foto’s van Seiko zelf doen totaal geen recht aan de looks.
En hij is wezenlijk anders dan de andere 5kx modellen met duikbezel.

2 likes

Mooi gedaan!!!
Leuk topic ook; leuk geschreven! (altijd trouwens)

Stiekem nog wel eens spijt dat ik de SNK805 die ik van je overnam niet met Japanse dagaanduiding…

2 likes