NA DaoMod: Seiko 5 Explorer II Polar - espresso patina - R.I.P. (post 69)

Inleiding

Deze mod. Deze vervloekte mod! Hij kostte me een bijna een halfjaar om te maken, vanwege vertraging door COVID-19, planwijzigingen en mislukkingen. Het kostte bloed, zweet en tranen. Ik heb gescholden. Gelachen. Gehuild. Geschreeuwd… Ik ben een paar jaar ouder.

Deze mod was the mother of all fuck-ups. Maar ik ben tevreden met het resultaat.
Rolexbezitters die hommages haten, scherp je messen.
Seikoliefhebbers die mods verafschuwen, ontsteek je toortsen.
Vintagefanaten die tranen in hun ogen krijgen van faux patina, grijp je hooivorken.

Ik presenteer, de Seiko 5 Explorer II Polar Mod

Wat je ziet:

  • De Seiko 5 SNK01
  • DLW dial
  • Namokimod mercedes uur- en minutenwijzers
  • DLW snowflake secondenwijzer
  • Verdunde espresso patina
  • Rode bouwpakketjesverf
  • SKZ207, 209 of 211 OEM solid bracelet
  • Monsterwatches bol saffier met blauwe AR

Het ontstaan

Het idee is via een paar omwegen gekomen. Eerst wilde ik van een Seiko SNK een Tudor36 mod maken. Nadat ik wat dingen bij elkaar zocht en besteld had, toch even Han laten zien, en zoals altijd verbeterde hij mijn ideeën. Zo vervelend. Maar zo worth it. In plaats van een SNK met matte, gladde bezel deze SNKE met een bezel zoals de Rolex Explorer II gekozen. En dat maakte alles anders.

Ik nam dit als doel voor ogen:

Ik vond deze sterk gepatineerde lume mooi afsteken tegen de verder cleane witte uitstraling en besloot dit te gaan proberen.

Dit was mijn basis:

Bracelet

God. Ver. Domme. Toen hij binnen was viel me op dat het een integrated bracelet heeft. Ik had vooraf wel gegoogled en foto’s op andere straps gezien, maar nu bleek dat die mensen de lugs uitgeslepen hebben daarvoor. Dat gaat me wat ver.

Dan maar kijken of er een mooiere bracelet in past, al in de stock bracelet echt niet slecht, het blijft folded en licht. Na wat zoeken zag ik dat iemand de bracelet voor een SKZ207, 209 of 211K had geprobeerd en die paste! Voor dit soort specifieke is @Voordeligbijdetijd de man waar je moet zijn, helaas is hij niet meer zo actief hier, maar via zijn site wel. Hij had hem voor me, niet veel later in huis. De aansluiting op de kast blijft wat opvallend, maar dat is nu eenmaal zo bij deze kast, dat was met de stock bracelet ook. En dit voelt echt beter, een dikke, dikke solid OEM bracelet.

Dial en wijzers

Omdat ik eerst een Tudor36 mod wilde maken, had ik eerst snowflake hands. Maar het resultaat zat me niet lekker, de grote, open uurwijzer doet het niet goed om een dial die al zo ‘leeg’ is, het deed het me gewoon niet. Daarbij missen al de minuutmarkeringen (omdat ik per se deze zonder datum wilde). De mercedes hands zijn net wat drukker en toch onmisbaar in dit design (althans in mijn hoofd), dus ervoor gekozen deze alsnog te bestellen. Ik heb getwijfeld om naar een OEM Seiko dial te zoeken, ik gebruik het liefst Seiko onderdelen, maar met wat ik wilde leek het me onvermijdelijk omdat ik dus ook de snowflake of later mercedes hands wilde. Aftermarket hands met een OEM dial kan niet, door het enorme verschil in lume.

Eerst nog met snowflake, hardlex en zwarte gasket:

Daarna met mercedes, saffier en witte gasket:

Wat vind ik van het ‘merk’ Voyager op de wijzerplaat… ik weet het niet. Enerzijds boeit het me niet zo, ik had een plaatje in mijn hoofd van de mod die ik wilde maken en dit was het. Anderzijds… nul merkbeleving bij Voyager natuurlijk, wat gewoon een eigen lijn van DLW is, zover ik weet. Ik merk dat als ik er nu over schrijf, het me niet zo uit maakt. Er is weinig Seiko meer aan, het is ook geen Rolex of Tudor, dus het mag net zo goed Voyager heten. De 200m WR die erop staat slaat alleen nergens meer op :joy:

Even tussendoor…
Wat is aftermarket kut. Je denkt dat het leuk is. Maar aftermarket is niet leuk. Okee, een bezel insert of chapter ring prima, maar wijzerplaat en wijzers… wat een gepruts levert dat op. Net niet recht, snel te verbuigen, de wijzer die aanloopt op de hoge indices, maar slechts aan één kant, speling op plekken waar je het niet wilt… waardoor ook de uur- en minutenwijzer niet perfect uitgelijnd zijn grrr… maar ik ga er niet meer aan zitten!

Maargoed, buiten dat laatste, is het nu zoals ik het wil :heart_eyes: En dit is overigens ook de reden dat ik niet voor anderen mod, als er iets niet perfect is kan ik daarmee leven, maar zou het een ander niet aan willen doen.

Patineren

Love it or hate it, maar omdat ik wit op wit te kaal vind en juist dan de gelige lume zo mooi vind, wilde ik voor het eerst de lume de vergeelde ‘faux patina’ kleur geven. Ik heb een aantal draadjes op WUS gelezen en een paar goede video’s gezien. In koffiepulp drukken en dan in de oven bakken leek mij een slecht idee, zeker ook voor de rest van de dial, die ik wel degelijk vlekkeloos wil houden.

Na wat tips te hebben uitgewisseld met Han, die de term ‘sojaneren’ uitgevonden heeft, ben ik gaan oefenen op een SKX dial die ik nog had liggen.

Kikkoman soja, verdunnen met water, aanbrengen met een paar mm gekliefde tandenstoker, nachtje laten drogen… nee, lelijk. Er waren plekjes bruiner dan andere, het zag er als een plakkerig laagje uit. Vreemd. Gelukkig was het met een nat wattenstaafje prima eraf te boenen.

Daarna heb ik spontaan de tandenstoker in mijn bakkie koffie gestoken en daar druppels van op de lume gelegd. Dat werkt anders, misschien door de temperatuur, maar in plaats van een druppel met sterke cohesie (moeilijk te verspreiden) was het minder cohesief en meer adhesief (? geen idee, heb niet opgelet bij natuurkunde), makkelijker te verspreiden maar daardoor ook makkelijker knoeien / naast de lumedots.

Na 10 minuten was het al droog, te donker maar dat kon ik makkelijk afvegen en de geelbruine waas die overbleef was precies goed genoeg te zien en toch subtiel, gelijkmatig. Perfect. En het mooie is dat je het nog best kan corrigeren: je kunt het nog iets lichter maken als het niet naar je zin is en daarna nog een keer met koffie doen, ipv dat het in 1x gelukt of mislukt is. Zo kom je naar een gelijkmatig effect zoals ik dat wilde. Ook kun je met een föhn op de laagste stand (wel hoogste temperatuur) sneller drogen en weer aanpassen.

Op de aftermarket lume… breek me de bek niet open. De ene lumedot zoog het op, alle andere stootten de koffie af. Het bleef ongelijk, als ik er 1x aan kwam veegde ik het er in 1x af, het was alles of niets dus heb het tig keer opnieuw gedaan, totdat het resultaat goed en gelijkwaardig was. Maar het principe werkt hetzelfde als zonet beschreven.

Rode verf op de secondenwijzer

Ik miste een rood detail, naast de tekst. Ik heb gekeken naar andere secondenwijzers, maar ik wilde niet per se een hele rode wijzer, maar alleen een rood deel ervan. Ik heb een tijdje getwijfeld of ik alleen de tip rood wilde verven (niet ongebruikelijk, wel weinig rood), of juist het middenstuk (minder gebruikelijk, wel iets meer rood, en met een knipoog naar de GMT wijzer van de Polar). Ik heb dit laatste gedaan, en deze wijzer, ook al is het een snowflake en niet de mercedes secondenwijzer die ik ook heb, doet gewoon meer denken aan de GMT wijzer van de polar. Dat, en de mercedes wijzer heb ik verziekt doordat de rode verf in de lume liep… Modelverf van Revell en een kwastje gekocht, en gedaan!

Bol DD Saffier met Blue AR

Juist deze cleane witte plaat wilde ik zo helder mogelijk weergeven door een saffierglas ipv de hardlex van Seiko. Een lichte bolling ziet er bij dit horloge ook meteen iets luxer uit. De enige plek waar ik er een saffier voor kon vinden was bij Monsterwatches. Daar stond ook bij dat deze Seiko 5 een dikker glas nodig had dan andere Vijfjes. En opnieuw ben ik verbaasd wat een verschil saffier maakt. De bolling, de blauwe AR die je amper ziet, de glans, het geeft echt het leven in dit horloge dat anders ontbrak.

Ook nog een avontuur trouwens. Ik heb gekke dingen gedaan met mods, inclusief bewerking met zoutzuur, ammoniak, eieren en schuurpapier, koffie… maar een glaasje vervangen had ik nog nooit! Glaspers gekocht op AliExpress. Dat kun je beter niet doen. Ongelooflijk, de twee delen van deze glaspers raken elkaar niet eens! Dat ding is te kort! En scheef… eigenwijs als ik ben heb ik het toch geprobeerd door twee dies op elkaar te stapelen, maar natuurlijk ging dat scheef en werd de gasket daardoor geplet. Zucht.

Serieus?

Andere glaspers besteld uit Duitsland (aanrader, echt een top ding en maar €20) en wat ik niet wist, blijkbaar bestaan er ook witte gaskets! Wederom bij Monsterwatches. Twee besteld om zeker te zijn, 1 of 2 dagen later binnen en dat bleek een geluk bij een ongeluk, want bij een witte dial hoort een witte gasket - je ziet anders echt een zwarte rand bij je glas, en nu niet!

Resultaat

Ik ben echt blij met dit resultaat!
Bedankt weer voor het kijken.

Mijn eerdere mods:

160 likes

Leuk dat je ons zo meeneemt. Ik voelde de frustratie terwijl ik zelf nog nooit iets heb gemod haha. Eindresultaat is echt heel gaaf. :ok_hand:t3:

5 likes

Goed gelukt deze mod.
Hard werken wordt beloond :slight_smile:

1 like

Prachtig resultaat! En een gaaf verslag van alle stappen :+1:t2:

2 likes

Mooi resultaat hoor. Best wel ff geduurd :joy:

1 like

Grote klasse, dat is een knap stukje werk :clap:t3:
(en super geschreven)

1 like

Wat een oog voor detail, heel erg mooi geworden!

1 like

Nice topic bruh. Ik mag jouw schrijfstijl, dat doet mij aan mezelf denken. En ik denk graag aan mezelf. Waarvoor hulde. De mod is… eh… ku…hmm…niet mijn kopje thee maar gaaf om te zien hoeveel tijd er in zit die je nooit meer terug krijgt. Good busy!

5 likes

Hahaha prachtige verhaal weer!
Als ik dit zo lees durf ik hier nooit aan te beginnen :rofl:
Maar respect met zoveel moeite en tegenwerking door te gaan ! :smile:

1 like

Mooi om te lezen!!! Dankjewel :ok_hand:t3:

1 like

Precies dit. Mooi beschreven, mooi uitgevoerde mod! Enkel de Polarlijn kan mij niet echt bekoren, maar dat is mijn smaak.

1 like

Erg leuke mod en vermakelijk verhaal. Enjoy!

1 like

Dao, eindbaas!
Hoe cool is deze mod, en dat zeg ik met een 16570 om mijn pols!
No hard feelings van deze explorer-owner dus, echt heel vet gedaan!
En dank voor het mooie topic, duidelijk met veel plezier geschreven, en met heel veel plezier gelezen!

2 likes

Heel gaaf gedaan en leuk om te lezen

1 like

Mooi gedaan man!

2 likes

Tering wat een werk haha, resultaat mag er zijn!

1 like

Gaaf man, heel cool :ok_hand::+1:

1 like

Prachtig, gewoon prachtig!

1 like

Super vet zoon mod! Tof dat je dit deelt hier op het forum.
Ziet er echt mooi uit!

1 like

Heel leuk om te lezen en een👍voor deze mod !

1 like