NA+MOD: Vostok Amphibia AMG P900 (Orange Racing Mod)

Na mijn vorige zoutzuur mod begon het al vrij snel weer te kriebelen om verder te gaan met een nieuw modproject. Dit keer iets meer dan alleen chroom van de bezel verwijderen. Het is een 10-delige mod geworden, met onderdelen van 5 leveranciers uit 3 werelddelen. Het resultaat:

En met het AMG P900 thema:

En waar het mee begon:

710475_01b

Ik neem je graag stap voor stap mee door het proces. Gelukkig was @Vouwfietser zo vriendelijk mij te helpen met de mods aan de binnenkant van het horloge, waarvoor dank!

Murphy bezel en Ministry case
Het begon allemaal met onderstaande foto die in de lijst van de ‘100 beste Vostok Amphibia mods’ staat. De hoge ‘Atlas bezel’ van One Second Closer / Dr. Seikostain sprak me daarin het meeste aan, wat een strakke look.

Ironisch genoeg heb ik alles gedaan, behalve die Atlas bezel gebruikt. De bezel staat namelijk gaaf op deze 090 case, maar die case lijkt me op mijn smalle pols geen gezicht. De 710 case daarentegen vind ik echt mooi, past me goed, dus ik had die besteld… om er later achter te komen dat ik de Atlas bezel daar helemaal niet zo bij vind passen. Of althans, het geeft een heel ander effect.

Shit. Daar gaat je idee voor een mod gebaseerd op die bezel. Goed, na veel alternatieven te hebben vergeleken, voor een Murphy bezel gegaan. Ik vind het veel geld voor zo’n bezel, maar wel mooier afgewerkt dan veel andere die ik tegen kwam.

Omega Planet Ocean style bezel insert
De ‘Planet Ocean style’ insert was eveneens een must, ik vind ook vooral de zilveren rand aan de binnenkant van de cirkel mooi. Nu achteraf vind ik het vooral mooi dat hij van aluminium is en een soort sunburst effect heeft. Deze vond ik op Ebay. Op dat moment was deze alleen vanuit Amerika te krijgen voor eigenlijk teveel geld en verzendkosten, maar toch maar gedaan. De bezel en insert zijn samen bijna net zo duur als het horloge zelf…

Overigens passen in zo’n vostok bezel in principe alle inserts voor de Seiko SKX. In principe ja. Er is daarbij geen rekening gehouden met het bolle acryl van de Amphibia, die is echt hoger (en daardoor op een hoger punt nog op z’n breedst) dan bij de SKX. Dat betekende dat ik binnenkant van de insert heb moeten bijschuren tot de diameter groot genoeg was om rond het glaasje te passen.

Xulu strap
Vraag me niet waarom One Second Closer dit een ‘xulu’ in plaats van een ‘zulu’ noemt. De strap was goedkoop en toch van goede, zware en heel stevige kwaliteit. Hij is echt dikker dan een NATO strap en de ringen zitten stevig in het stof, waardoor ze niet bewegen of tegen elkaar rinkelen ofzo. Ik heb nog even gekeken of ik met een cape cod doekje een polished effect kon krijgen - de rest van het horloge is polished en niet brushed - maar dat werkte niet. Het geheel oogde wat grof voor mijn smalle pols, terwijl ik dat met mijn andere Vostok (zelfde case) helemaal niet heb. Het kwam door het uitstekende deel van de dikke zulu, dus ik heb gezocht naar inkorten en methodes om een nato of zulu anders om je pols te doen. Uiteindelijk heb ik zelf nog meerdere andere manieren geprobeerd om te zorgen dat het dikke gedeelte niet zo raar uitsteekt.

Handige filmpjes om even te delen:

  • Een heel andere manier om je nato/zulu om te doen, ik vond hem wel origineel maar gebruik het zelf niet
  • En anders: inkorten van een nato/zulu strap

Toerenteller dial
Ik vond de zwart-met-oranje Scuba Dude dial van de inspiratiebron niet zo bij de rest van het horloge passen, dus ben ik gaan zoeken naar andere combinaties van zwart en oranje. Ik vond de 474 dial: de juiste kleurstelling en het lijkt net een toerenteller, wat veel beter past bij het thema en de kleuren. Ik heb de 710 case met 474 dial besteld op Soviet.Market. Ik kon van deze winkel geen reviews vinden, toch maar de gok genomen omdat het de juiste combinatie van case en dial was, en de prijs goed was. De case kwam als laatste van alle onderdelen binnen. Wat blijkt, verkeerde dial erin. Blauw met goud. Mooier dan op de foto, dat wel, in het echt speelt het mooi met het (zon)licht, maar voor deze mod onbruikbaar.

Helene van Soviet.market liet me kiezen tussen losse nieuwe dial nasturen en deze houden, of €5 terugkrijgen. Omdat ik toch andere wijzers zou plaatsen moest de case toch open, dus voor mij was dit geen probleem. De blauwe dial heb ik aan Vouwfietser gegeven voor de moeite. Mijn geduld is wel erg op de proef gesteld, anderhalve maand was alles binnen behalve de juiste dial.

Paypal geschil en claim
Ik heb meteen wat meer geleerd over de kopersbescherming van Paypal. Toen ik de verkeerde dial had ontvangen, nam ik contact op met de verkoper. Ik heb daarnaast ook een Paypal geschil geopend - dit was de eerste keer dat ik het deed. Ik dacht dat dit meteen moest doen. Het nadeel is alleen dat deze ‘fase’ al na 2 weken ofzo automatisch afloopt. Je moet dan opwaarderen naar een claim en dan gaat Paypal onderzoek doen wie er gelijk heeft. Dat was niet nodig want ik wachtte gewoon op de post. Maar als ik niets deed zou hij afgesloten worden en verlies je verdere kopersbescherming voor dit product (je kan het niet opnieuw openen). De verkoper schrok er erg van dat het een claim was geworden en gaf op een gegeven moment aan dat ook deze fase automatisch af loopt. Er is dan een grote kans dat Paypal dan de volledige claimwaarde terugvordert van de verkoper. De verkoper dacht ook dat dit mijn intentie was. Omdat dit ging om een dial van enkele euro’s vond ik dat niet helemaal fair, in overleg de claim dus gesloten terwijl ik de dial nog niet binnen had. Later kreeg ik hem gelukkig gewoon binnen.

Als ik ooit weer zoiets heb, wacht ik zo lang mogelijk met een Paypal geschil openen, volgens mij heb je daar ook ruim 3 maanden de tijd voor. E.e.a. kan wel wat gebruiksvriendelijker bij Paypal trouwens, en ik heb ondanks contactverzoeken geen enkele reactie van Paypal gehad en het Actiecentrum (online) werkte ook niet helemaal zoals het hoort.

Goed, terug naar het horloge.

Mercedes wijzers
Toen ik naar de rode secondenwijzer keek werd het tijd om de mod verder te brengen door ook iets aan de binnenkant te wijzigen. Nadat ik op HF eerst had gevraagd of iemand me daarbij wilde helpen natuurlijk. One Second Closer had een mooie oranje secondenwijzer, dus meteen besteld.

Tegen de tijd dat ik een verkeerde dial binnenkreeg en het dus allemaal wat langer duurde, kwam OSC toevallig met nieuwe uren- en minutenwijzers. In combinatie met de toerenteller leken de Mercedes wijzers me een leuke combi, al was ik daar vooraf geen fan van. De Mercedes hands zijn al door verschillende merken overgenomen, en ergens vind ik het kopieergedrag om Rolex design in mijn Vostok op te nemen. Lekker consistent maar niet heus, want de bezel insert is ook afgekeken van Omega.

Inverted date wheel en Boctok kroon
En omdat we toch aan de binnenkant gingen werken, had ik ook maar meteen een zwarte date wheel via Meranom besteld. Achter een zwarte wijzerplaat vind ik een zwarte datumschijf veel mooier en strakker. En om aan het minimale bestelbedrag te komen nog maar een kroon met ‘de B van Vostok’ erbij besteld ook.

Paar foto’s van tijdens het modden:

Thema
Tijdens het wachten op de onderdelen begon zich zo langzamerhand een thema te ontwikkelen. Door de Mercedes-wijzers, de kleuren en de sportieve racing-look kwam ik op Mercedes-AMG, die zowel toffe uitvoeringen maakt van auto’s als powerboats - een goede combinatie van een duikhorloge en racing look.

Mijn oranje, grijze, zwarte kleurstelling komt helaas niet terug in de AMG powerboat, maar wel in de AMG P900 prototype uitvoering van de CLK DTM AMG.


“Wearing its unmistakeable orange paint, the P900 was built as a demonstration vehicle for the, at the time, all new M156 6.3 V8 engine. Only two examples of this vehicle were created based off of the CLK DTM AMG.”

Waarom een thema? Teveel tijd tussen idee en uitvoering, leuk om te doen en voor mezelf geeft het ook een logische samenhang tussen de onderdelen.

Eindoordeel
Met het wachten op alle bestellingen toch zo’n twee à drie maanden onderweg geweest van begin tot eind. Ik had een plan voor ogen, maar heb deze gaandeweg steeds moeten bijstellen. Ik ben erg blij met het eindresultaat. Het is wel een wat opvallend ding geworden en door de kleuren en sportieve look laat het zich niet bij elke outfit dragen. Ik vind dat de combinatie geslaagd is en de aluminium insert speelt met het licht zoals normaal alleen de dial dat doet. En ook de ervaring was erg leuk, het uitzoeken van de onderdelen, het modden en het maken van de foto’s.

Wat natuurlijk nog steeds kriebelt is de Atlas bezel… al twijfel ik nog of het in real life ook mooi is of dat het lijkt alsof je een wolkenkrabber op je pols hebt gezet. Als OSC ze eindelijk weer eens maakt, ga ik er daar toch nog wel een van bestellen en een andere mod rond bedenken.

Ik ben uiteraard benieuwd naar jullie reacties!

Nog een paar foto’s om het af te leren:

66 likes

In een woord PRACHTIG.
Wat een mooie MOD.
Stukje vakmanschap ook qua fotografie trouwens.

groetjes Lenno

1 like

Niet mijn kop thee, maar wel een fijn topic. Heel gaaf gedaan en mooie pics!

2 likes

Ziet er prachtig uit!:+1:
En one of a kind.

1 like

Knap. Zou zo wel een zomerklokje voor mij kunnen zijn. Niets op aan te merken. :+1::+1:

1 like

Goede foto’s zeg!
En een mooi eindresultaat.

1 like

Wow, echt heel erg tof geworden!!:ok_hand:t2:

1 like

Kijk @HanDavinci, zo kan het ook!

4 likes

:joy::joy::joy::joy::joy::joy:

Fantastische mod en foto’s!

2 likes

Mooi horloge en foto’s​:heart_eyes::+1:

1 like

Prachtig resultaat bekomen! Veel kijkplezier met dit prachtig geworden Rusje!!!

2 likes

Dit is een erg gave mod geworden! Kudos voor de creativiteit. Daarnaast erg mooie foto’s en een uitgebreid en interessant verhaal. Erg nice :sunglasses:

1 like

Wauw​:heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Stijlvolle mod :grinning:

1 like

Mijn beste,

Mán mán mán, wat een schitterende reportage is dit geworden!!
Een reportage welke jou passies op meesterlijke wijze uitdraagt!!
Mijn welgemeende complimenten dan ook!!
Mooi horloge trouwens.:+1:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Superverslag! En n heel cool horloge!

1 like

Bedankt allemaal, heel erg leuk om jullie reacties te lezen! Wordt gewaardeerd!! :+1:t2:

3 likes

Amphibia
Gave mod met thema
Vette foto’s

Jep, die like heb je wel verdiend!
Hele stoere mod, hopelijk niet jouw laatste :wink: :sunglasses:

1 like

Mooie stijlvolle mod! Prima gelukt en heel leuk om het proces te volgen… Bedankt voor het delen!

1 like

Inderdaad wel zo lang mogelijk wachten, maar als je dan nog niks binnen hebt zeker een geschil openen en dan ook absoluut escaleren voordat die mogelijkheid verloopt, ookal ben je in gesprek met de verkoper en zegt ie dat het onderweg is. Als je je geld terugkrijgt en het onderdeel komt alsnog binnen, dan kan je altijd nog het geld weer overmaken.

Toffe mod, de secondewijzer doet het hem voor mij!

1 like