Dao mod: Seiko 5 SNKL23 - kanji, stick hands (Update: jubilee)

Weer tijd voor een mod, een kleine dit keer. De Seiko 5 SNKL23 is een van de meest gewaardeerde vijfjes, mede dankzij Hodinkee. Zie mijn oorspronkelijke NA topic.

Het standaard ontwerp is mooi. Klassiek, hoeft niets aan veranderd te worden - behalve de bracelet, maar wat wil je voor die prijs.

Waarom dan veranderen? Niet iedereen op het forum is daarvan gecharmeerd, nietwaar @Fate_Amenable_To_Change? :wink:

Drie dingen:

  • Ik wilde wel eens een solid bracelet proberen voor dit horloge, dat verdient hij/zij/het. Maar die is er eigenlijk niet voor deze vijfjes. Op de gok een solid president gekocht op de baai, met holle endlinks.
  • Hij lijkt erg op de SARB033. Wat een pluspunt is, maar die heb ik dus ook. Dit vijfje wegdoen wil ik niet, zeker omdat het niet meer te verkrijgen is (voor een schappelijke prijs). En op dit kleine vijfje vind ik de sword hands wat ieniemienie, en ik ben steeds meer gecharmeerd van stick hands. En die zijn gewoon OEM te verkrijgen.
  • Kanji. Want kanji is lauw :sunglasses:

Hier de laatste foto toen die origineel was, en daarna het resultaat:

Halverwege:

Resultaat:

Conclusie
Ik ben tevreden! De stick hands maken de uitstaling net iets steviger, zakelijker en maken de tijd beter afleesbaar. Kanji is altijd goed.

Maar de bracelet. Wat. Een. Onding :joy:. Leuk even voor de verandering en voor de foto’s. En niet iedereen zal het direct opvallen, maar eigenlijk passen de endlinks gewoon niet. Veel te kort, waardoor ik hem platter gebogen heb zodat hij de kast wel bereikt, maar diep verzonken ligt tussen de lugs, in plaats van daarmee op gelijk niveau ligt. Het stoort me niet erg (bij dit horloge, bij andere van mn horloges zou ik het onacceptabel vinden), maar het heurt natuurlijk niet. En voor een solid rammelt hij alsof het een folded is. De clasp is ruk maar werkt wel. De afwerking is ruk. En hij kan niet zo kort gemaakt worden: ik pas normaal alle bracelets, maar de bleef te lang voor mijn polsen. Door op micro-adjustment 6 te zetten, de clasp om te draaien en bij te buigen, past die nu precies. En mijn pols wordt geĂ«pileerd.

Het is draagbaar en als je snel kijkt ziet het er leuk uit. Maar waar de stick hands (voorlopig) blijvertjes zijn, is de bracelet denk ik tijdelijk.

Okee dat was ‘m weer! Dank voor het kijken :+1:t2:

23 likes

mooi hoor, maar waar komt die bracelet dan vandaan? random iemand op de baai?

1 like

Het stukje over de bracelet was niet bepaald een sales pitch, maar toch interesse? :joy:

Meer een buyers beware :joy:

1 like

Haha ja tis goed om te weten
 maar om mijn eigen woorden iets te nuanceren: voor die twee tientjes rock ik wel de SNKL23 aan mijn pols als een watch that looks like 2 million bucks :wink:

Je bent weer lekker bezig geweest. Ik vind hem zeer geslaagd. Nu is het geen vijfje meer maar een VIJF.
Wel jammer van de band want het staat hem wel goed.

1 like

Ik zou er bijna een bijkopen en er ook door iemand stickhands in laten zetten. Blijf de wijzerplaat nog steeds heel gaaf vinden.


Op Jubilee is hij ook heel fijn.

1 like

Ja het moet nu wel een keer stoppen eigenlijk :joy:
Maar dit vind ik het leukst aan de hele horlogehobby


Dankje! :sunglasses: ik moet zeggen, hij zag er al goed uit maar nu ik hem zo draag en af en toe in de spiegel zie, voelt het echt als een luxer horloge :ok_hand:t2:

Zeker! Die wijzerplaat is de reden dat ik hem hou, enige dat zich echt onderscheidt van de sarb die ik heb. En ik vind de stick hands ook een verbetering zelf.

Krijg nou wat :joy: waar heb je die vandaan?

1 like

[/quote]Krijg nou wat :joy: waar heb je die vandaan?[/quote]
Dat ga ik niet zeggen :wink: : dan heeft straks iedereen een Jubilee erop. Gewoon origionele endlinks gebruiken. Past precies. Omdat jij het bent hier een linkje
€ 11,19 55%OFF | CARLYWET 19 20 22mm Twee Tone Hollow Gebogen End Massief Schroef Links Vervanging Watch Band Strap Oude Stijl Jubilee armband

Niet verder vertellen hé? :smile:

PS,
Kwaliteit van de band is eigenlijk best dik in orde voor die prijs.
PPS,
19MM nemen.

4 likes

Nice

Maar
 Aliexpress :scream: Dat kan toch niks zijn? Hmm veel slechter als die er nu op zit kan het niet zijn, maar toch. Even over nadenken, maar goede tip!

Ik zie het nu ook: van de endlink die je hebt gebruikt is het middelste stukje gebrushed, wat bij jubilee polished is. Maar dat valt op te lossen :thinking:

Maar als die jubilee past, dan een kwalitatief betere 18mm jubilee vast ook wel. Of heb je dat al geprobeerd?

Goed dat je het zegt. Ik zie het wel, nu je het zegt.

Thnx!

Gewoon doen. De kwaliteit is best wel in orde. Zeker voor die prijs.
Ik ben er zelf heel tevreden mee.

1 like

Ach, deze vijf doet me niks. Dus dat modden
 Ik zou naast de stock hands ook de vijf van de plaat trekken of een date only implementatie willen zien. Dag datum op sport horloges, OK, maar op een semi dress niet echt. :grin:

Ik ben tegen het ingrijpend modden van de SKX en Sumo. :grin: :grinning: Met deze kun je je goddelijke gang gaan.

Trouwens: het is een verbetering, die wijzers. Stalen band is wel weer helaas. :+1:

1 like

Ik heb niks tegen het 5 logo maar
 zou wel beter staan:


Je hebt dan alleen wel twee gaatjes in je dial om mee te dealen
 :thinking:

3 likes

ik krijg een beetje “roerstaafjes” gevoel van de wijzers.

1 like

Wat een gave aanpassingen! En een leuk verhaal erbij. :slight_smile: De nieuwe wijzers maken hem lekker strak en zakelijk, en een kanjiwiel is wat mij betreft altijd de kers op de taart bij een Japans horloge.

De verzonken eindschakels vind ik eigenlijk wel een gaaf gezicht. Alleen jammer datje onder de hoek van bijvoorbeeld deze foto wel zo’n kromme ‘rouwrand’ ziet.

Het 5-embleempje vind ik altijd wel vet, maar het horloge straalt zonder het embleem wel veel meer klasse uit. Het geeft toch wel een hele hoop rust op de wijzerplaat, dus als je iets bedenkt op die twee gaatjes
 dan zeg ik: doen! :+1:

1 like

Ha!

Dankjewel! Ja ik heb nog geprobeerd ook dat wat meer bij te buigen, maar ik heb gemerkt dat je holle endlinks daar gauw mee verziekt :roll_eyes: dus maar snel mee opgehouden. Wellicht doe ik nog wat met de stock endlinks en een jubilee, naar tip van @CT_RS.

Ik weet het nog niet van het Vijf schildje. Het verwijderen lukt denk ik wel, de gaatjes schijnen maar 0,2mm te zijn, maar ik vraag me toch ook af hoe strak de finish onder het schildje is en hoe erg die gaatjes opvallen. Bij zwarte dials valt het wel mee, en je kunt vanaf de achterkant wel dichtstoppen met dikke verf bijvoorbeeld, je zal er naar moeten zoeken dan, maar perfect is het nooit. En wat me eigenlijk nog meer tegenstaat is dat dan het Seiko logo zelf eigenlijk iets te hoog staat voor het mooie. Snapje?

Overigens even voor de alerte lezer: @W.E wees me er per PB (netjes, dank) op dat waar ik sword hands zei, eigenlijk dauphine hands bedoelde. Weer wat geleerd.

Voor iedereen - Mocht je ook wel eens twijfelen over de juiste benaming voor wijzers:

1 like

Tip van @CT_RS overgenomen

Zijn foto: solid jubilee op de stock endlinks van deze Seiko 5

image

Maar IRL vond ik de 19mm op 18mm endlink niet zo mooi, stak meer uit dan ik verwachtte.

Dus met grof geweld de eerste paar solid endlinks eruit gerukt. Omdat die tapered is, sluit de 4e link van buiten namelijk wel goed aan :sunglasses:

Meteen Seiko 5 Japan clasp erop

Later vandaag alleen even de middelste ‘link’ polijsten zodat die echt matcht met de jubilee!

Ik had nooit verwacht van Aliexpress een bracelet te kopen maar voor zo’n €10 is die serieus best okee :laughing: beter dan de president die ik eerst had. Nice.

8 likes

Lekker bezig! Mooi resultaat. :+1:

1 like

Gelukt :sunglasses: middelste deel van de endlink is nu ook gepolijst

9 likes

Nette mod ! :+1:

1 like