NA: de Orient “Dao Day Date” – De ultieme Rolex homage mod die me grijze haren bezorgde

Intro

Met trots presenteer ik het horloge die ik al jaren wilde maken: een Orient homage van de Rolex Day Date, met de juiste blauwe wijzerplaat, two tone kast en jubilee. Een vrijwel onmogelijke opgave en met recent een paar spannende momenten waar ik grijze haren van heb gekregen.

Het onbereikbare doel

Wat maakt nu dat deze mod zo onbereikbaar was?

  • Al dit soort Orient Rolex homage modellen zijn uit productie en zeer gewild
  • Dat geldt x2 voor de modellen met baton indices dial
  • Dit geldt voor de blauwe dial x4
  • En die bestaat niet in two tone: alleen staal of geheel geelgoud look
  • Voor de zwarte dial was er wel een two tone president bracelet maar daarvan was de bracelet folded en de kroon niet geschroeft, bij de jubilee wel.
  • Dus ik wilde een onmogelijke dial waarvoor teveel geld wordt gevraagd in een ander onbereikbaar model passen (als dat kon) maar dan kwamen de wijzers niet overeen.
  • AAAAhhhh

Ik heb geprobeerd het van me af te zetten, maar moest het wel accepteren. De enige beschikbare modellen op eBay staan voor €550 plus €150 verzending en import en dan zou ik nog geen two tone hebben. Ik heb zoekopdrachten aanstaan op eBay en regelmatig eens onverwachte sites gevonden waar ze wat aanboden, dus ik wist vaak wel te vinden wat er was, maar nooit wat ik echt wilde.

Mijn vier eerdere Orient alternatieven

Ter vervanging heb ik een paar andere modellen gehad. Een two tone met zwarte dial – wat het gewoon niet voor me deed, hoe graag ik het ook wilde. De hollow links vielen me tegen, het voelde wat kwetsbaar, en zwart met two tone beviel me niet zo. Verder een zilveren met blauwe plaat, maar met de dagaanduiding onderaan ipv bovenaan, en een zilveren met steentjes.

En uiteindelijk zelfs een gouden met steentjes, die ik sowieso hou omdat ik een dikke smile krijg als ik hem zie en draag.

En oja, deze mag ik ergens in de komende maanden over gaan nemen, de Bulova Super Seville :heart_eyes::

De wijzerplaat uit Bahrein

En toen kwam ene @ahmed.yousuf.abdullah met een afgesleten Orient op dit forum met de vraag wat die waard was. Zelfs de dial was beschadigd. Ik hielp hem met meedenken over de waarde etc. en de regels van het forum.

Een tijd later kwam hij met NOS dials aan voor een prijs die ik begreep vanwege de schaarste, maar mijn hersenen niet mee akkoord konden gaan. Ik heb onderhandeld, maar kwam er niet uit en zette het opnieuw uit mijn hoofd.

Weer maanden later: ineens toch een aanbod wat nog steeds te duur was, maar wel ‘in het midden’ uitkwam. En waar ik normaal geen two tones kon vinden, vond ik er een op Marktplaats voor een prijs waar ik (na inschatting van onderhandelingsruimte) wel een goede deal in vond. Ineens werd het mogelijk.

Okee Dao. This is it. Koop die unicorn! Wat ik spannend vond: je koopt iets van een onbekende persoon in Bahrein, geen idee wat je binnenkrijgt. Maar door het lange contact (vriendelijke kerel), inmiddels ook zichtbaar op eBay en Insta en betalen via Paypal, had ik er genoeg vertrouwen in.

Marktplaats - en het negeren van alarmbellen

Ik heb de verkoper op marktplaats benaderd voor dit horloge. Mijn foto’s na ontvangst:

Zoals je ziet zijn de wijzers kort, te kort als je er een andere dial in zet. Dat was latere zorg. Maar de verkoper op Marktplaats bleek niet heel goed in communicatie. Het antwoord was kortaf, geen extra info. Na mijn bod (meteen geaccepteerd…) even aan de telefoon gehad, op zich vriendelijke man maar zijn Nederlands was niet geweldig.

Als ik eerlijk ben waren dat al triggers: was dit betrouwbaar? Maar ik maak er een punt van me niet door vooroordelen te laten leiden en wilde eigenlijk juist heel erg dat het juist betrouwbaar zou blijken te zijn. Vooroordelen zijn er al genoeg.

Wel wilde ik van de optie ‘gelijk oversteken’ gebruik maken. Hoewel dat een wassen neus is, vond ik iedere bescherming fijn. Dus ik betaalde. Belt hij me later op dat hij pas zou verzenden als het geld op zijn rekening stond. Hij begreep dus niets van het concept ‘gelijk oversteken’, en was bang dat ik dan zou aangeven dat ik niets ontvangen zou hebben. Crap. Weer een alarmbel, tegelijk heb ik hier op HF ook wel discussies gevolgd met mensen die dat liever niet doen. En ik begreep zijn kant ook wel: nu kon ik uitleggen dat hij met een track en trace code zijn geld zou krijgen, maar die uitleg ging echt niet aankomen.

Door het telefonisch contact (inhoudelijk gewoon goed en prettig inmiddels, zij het met beperkingen) over de streep gegaan. Op Marktplaats een ticket aangemaakt bij Online Betalingsplatform om de betaling te annuleren en intussen via Marktplaats een nieuwe, directe betaling gedaan. Het was een dag later weekend dus de betaling was nog niet aangekomen, toch stuurde hij het horloge al op. Die blijk van vertrouwen van zijn kant vond ik goed en fijn.

Wijzers

Anyway. Ik heb opgezocht dat Seiko en Orient wijzers uitwisselbaar zijn, op eBay stick hands van Seiko gevonden (van Orient niets gezien). Ze zijn iets minder strak om te zien, maar ik vond het wel gaaf dat het zwart op de wijzers matcht met het zwart op de indices. En ze waren maar een paar euro.

Het wachten en het moment

Het wachten was… spannend. Ik zat er inmiddels €550 diep in (waarvan €200 dubbel betaald). Vanuit Bahrein en Marktplaats kon ik daarop nog belazerd worden. En het moest ook nog eens snel binnenkomen, voor de komende vakantie. En crap, er zou vanuit Bahrein ook nog eens douanekosten bij kunnen komen…

Het moment was daar. Gelukkig: op maandag het pakketje van het horloge. Bomproof verpakt, opengesneden, benieuwd naar wat ik aan zou treffen. Een verweerd doosje met uitpuilende scharnieren. Ruw mee omgegaan of in een vochtige ruimte gestaan? Open… een horloge! En de juiste ook. Nadere inspectie… lijkt in orde… tag eraan… wat lichte gebruikssporen (“nieuw” my ass) maar allemaal acceptabel.

Maar lieve heere. Wat een zwarte bagger. Tussen alle links. Oxidatie misschien, ik weet het niet, en genoeg DNA om een nieuw mens van te kleien. Brrrrrr. Eerst schoongepoetst, maar het bleef tussen de schakels uit komen. Band eraf, kast schoengepoetst, bracelet laten weken in een warm sopje afwasmiddel en gepoets met een zachte oude tandenborstel. Blinkend schoon en het zag er meteen ook mooier uit, zelfs te delen die niet vies leken. Dat water!! Ranzig.

En de dial… Freaking €45 importkosten er bovenop!!! Dat geeft je ook meteen een indicatie voor de prijs. Dat deed pijn. Zeker omdat de dial al gewoon echt te duur was voor wat het eigenlijk is, ik dat al niet helemaal kon rationaliseren en het nu al met al een bedrag was dat ik er vooraf niet voor over had. Dankje UPS. Ook voor de extra kosten voor het ‘voorschieten’, van toch zeker een uur lang.

Het spannende is nu nog, dat je zo’n Marktplaatsbetaling aan het Online Betalings Platform niet werkelijk kunt annuleren, maar dat ze het geld vasthouden tot ze ook van de verkoper het verhaal hebben gehoord. De enige optie die ze kennen, is dat ik aangeef dat ik het product niet ontvangen heb. Maar dat wordt verwarrend, want ik heb het horloge wel ontvangen, echter tegen een tweede betaling. Als jij dit al verwarrend vind (ik heb 2x betaald, 1x aan OBP en 1x rechtstreeks) dan snapt zo’n instantie of de verkoper het al helemaal niet. Als de verkoper niet reageert, krijg ik het geld terug, als hij wel reageert en eerlijk is (wat ik echt geloof) dan ook, maar stel hij zegt “nee hoor, hier is de track and trace…” aii… en dat zal ik maandag zeker moeten weten want dan loopt de termijn af. Bij geen reactie wordt in mijn voordeel besloten.

Je snapt waarom ik er grijze haren van heb gekregen.

Maar ik liet me niet uit het veld slaan.

tumblr_8eb6d40a728fd5b9a48028cd0440699b_7fafa9c7_500

Aaaaand here we are…

Wat heb ik nu. Voor minder dan €400,- de hommage die ik altijd wilde en nog een unieke eigen mod ook! Uniek is niet hetzelfde als ‘origineel’ besef ik me, maar dat terzijde. Dit is de enige. Voor mij precies hoe ik hem wil.

Misschien ga ik iets geks zeggen. Maar het woord ‘graal’ is voor het eerst in me opgekomen. Niet de Rolex waar die op lijkt, maar echt deze. Ik heb er zo lang aan gedacht en de weg er naartoe was spannend. Bij het modden had ik voor het eerst zweet in de handen en zat ik wat trillend te prutsen om de wijzers erop te krijgen. En hij was af… eindelijk!

@Dao voelt zich zo:

tumblr_oq1ztgIogA1rmrpdmo1_400

Het bezit van de zaak is in dit geval niet het einde van het vermaak, maar het begin.

220 likes

Erg mooi. Leest als een thriller :grin:

3 likes

Een bijzonder lezenswaardig verhaal over een mooie hobby !

1 like

Two tones zijn niet mijn ding, en Rolexen ook niet. Maar ik vind deze echt wat hebben, en je verhaal erbij maakt het tot een echt bijzonder object. Hulde voor je doorzettingsvermogen!

Vind hem wel sporty-sjiek eigenlijk!

2 likes

TT met blauwe plaat, ik mag jou wel.

4 likes

Leuk verhaal. Spannend maar resultaat mag er zijn. Ik heb enkele jaren geleden 2 van die orients gehad. 1 met blauwe plaat en 1 met zwarte. Tezamen voor 110,- gekocht uiteindelijk beide los verkocht voor 100 et stuk. Geloof dat ze inmiddels voor veeel meer gaan…

2 likes

Wat een gaaf verhaal, en een prachtig horloge gecreëerd!!!
Ik kan me voorstellen dat dit een “grail” idee oproept, ook omdat je hem zelf gemaakt hebt!
Super mooie foto’s ook!!!

1 like

Ik vindt het traject gewaagd en het resultaat absoluut geslaagd! Petje af en van harte met het bereikte doel! :ok_hand:

1 like

Pwoahhh wat een cliffhanger zeg.
Wel een gaaf ding geworden. Als je deze ziet dan snap je niet dat ze die combinatie zelf niet hebben verzonnen.
Ik vind het een mooie hommage. Ééntje die het woord hommage eer aan doet en geen afbreuk.
Job well done :ok_hand:t3:

1 like

Wat een verhaal! Eerlijk gezegd vind ik het verhaal vele malen beter dan het horloge. Wil je me dat vergeven? Ik heb kostelijk genoten van je leesvoer; bijdrage van de maand, zonder meer!

1 like

wat een prachtig verhaal en dito horloge !
Maargoed ik ben bevooroordeeld aangezien ik een @Dao mods fanboy ben.

Diepe buiging naar u o mod meister!

1 like

Erg gaaf! En een fantastisch verhaal :).

1 like

Congratulations brother! Great pictures. The watch looks fantastic.

1 like

Super tof gedaan, mooi verhaal, lekker geschreven. Top

1 like

Nou die Seiko Tank kan de deur uit hoor !:wink:
Hier krijg je toch een partij blinkende smile van !

Super👍

2 likes

Damn, nice mod! Weer een hele geslaagde deze!

1 like

DITTTTT TISSSSSS ZOOOOOOO GAAAAAAAAAAAF

Echt mooi gedaan man, en gave zoektocht :slight_smile: Ik geloof er stellig in dat als het je net iets meer moeite heeft gekost dan gemiddeld, je er blijer mee bent!!

Nooit meer weg doen :slight_smile: ik stuur je zo een PB € :stuck_out_tongue:

Gefeliciteerd ermee :wink: !

4 likes

Mooi resultaat en ik heb je verhaal met veel plezier gelezen.

1 like

Cool heel cool :sunglasses:

1 like

Die is geslaagd Dao, nu van genieten!

1 like