Iemand enig idee van welk uurwerk dit een naamloze kloon is ?
geen klassieker overigens
ouder dan 15 jaar zal dit pockethorloge niet zijn.
bedankt alvast.
grt Gerard
Iemand enig idee van welk uurwerk dit een naamloze kloon is ?
geen klassieker overigens
ouder dan 15 jaar zal dit pockethorloge niet zijn.
bedankt alvast.
grt Gerard
Bij die moderne “betaalbare” zakhorloge zie ik vaker een polshorloge uurwerk met een grote plastic ring. Deze ziet er wel oud uit, waarom zou ie niet ouder dan 15 jaar zijn? (Ik zie het zelf niet)
Ja en het schijnt een “compensate balans” met kleinen schroeven te zijn; die zijn niet zo nieuw…
en volgens mij mis ik ook de schokbeveiliging… dus … zal rond 1930 zoiets zijn denk ik, meer pics! van voorkant ook!
Ja, dat is een oudje.
Het kan zwitsers, maar ook frans fabrikaat zijn.
In de kast zie ik een zilvermerk, is dat een beertje, hoen of kreeft ?
Tenzij ze in de jaren 30 ook plastic gebruikten voor de dial
dan hou ik het toch op iets van 15 jaar oud…hoewel
uurwerken misschien wel wat ouder zijn en wat jaartjes op de plank blijven liggen
voordat ze ergens ingebouwd worden ik zie iets staan van 2006-20 maar verder geen merktekens
De wijzerplaat is geen plastic maar van emaille. ( glas ).
Is er in het deksel helemaal geen merkje te vinden ?
Ik zie op de bovenste foto een merkje in de rand zitten, dacht ik.
In de rand zit idd een merkje en onder de kroon ook
ik kom er met mijn loep niet uit wat het is… een soort van 'S vorm
mogelijk en zeepaardje of een soort van reiger / kraanvogel
En wat betreft de dial, het is echt plastic hoor niks emaille ook het glaasje oogt als modern plastic niks hessalite oid.
Hoe weet je dat het plastic is?
Dat glas kan vervangen zijn door een modern hesaliet glas natuurlijk
Ik zie ook geen enkele aanwijzing dat dit een modern zakhorloge zou zijn, ik zou hem ook inschatten op jaren 30 vorige eeuw. Uurwerk heeft wel wat weg van deze jaren 30 Junghans:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&Junghans_J41a_1
De originele glazen van zakhorloges zijn vrijwel altijd gesneuveld in de loop der jaren en vervangen door plexiglas, Dit soort horloges heeft een heel leven achter de rug. Emaille ziet er soms een beetje als plastic uit, het is ook een beetje doorzichtig.
Het glas is waarschijnlijk vervangen door plexiglas, dat wordt veel gedaan.
Aan het uurwerkje te zien is het horloge toch echt van 1920-1930.
Lijkt het horloge goudkleurig door een lamp of is het goudkleurig.?
Staan er ook geen tekens aan de binnenkant van de deksel?
nee het ziet er uit als een soort goudkleurige plate
de bruggen e.d. lijken me ook met nepgoud gekleurd
in het binnenste deksel staat MÉTAL 66464 verder helemaal niks
bij de balans staat dus 2006-20 verder ook niks
Als in het binnenste deksel metal staat, dan is de rest van de kast waarschijnlijk van goud of zilver.
Ik kan ook niet zien wat de stempel voorsteld, maar het moet zilver of goud zijn.
Op internet is veel te vinden over deze stempels, als je die vind dan weet je meteen in waar het horloge gemaakt is.
Het uurwerk lijkt ook een beetje op deze franse Parrenin.
De urenwijzer lijkt mij overigens niet origineel (past in elk geval niet bij de minutenwijzer) dus een van twee is al eens vervangen.
laat die wijzerplaat dan eens zien, voor en achterkant. Emaille platen zijn super glad en goed schoon te maken. Achterkant moet er anders uit zien, niet wit. Glaasje is al lang vervangen omdat die goedkope glaasjes cellulose als component hadden, vanaf 1910 al. Die vergaan, worden geel en lelijk.
http://query.nytimes.com/gst/abstract.html?res=9A06E0DA1430E233A25752C2A9659C946196D6CF&legacy=true
Acryl glas vanaf 1933 blijkbaar.
ik heb de dial / wijzers niet losgehaald maar het geheel ziet er plastic uit
ook als je de zijkant van de dial bekijkt dat is hetzelfde materiaal alleen veel ruwer… het valt me wel op dat dat “plastic” plaatje niet overal even dik is
Ik zie nog steeds een emaille dial , vooral het chipje uit de rand wijst in die richting, emaille is namelijk erg hard en bros.
Als je het echt zeker wilt weten zou je met een klein schroevendraaiertje o.i.d. in de zijkant van de wijzerplaat kunnen proberen te krassen, bij plastic trek je er meteen een groef in, bij emaille krijg je alleen een erg naar geluid. Maar ik zou wel voorzichtig doen, deze wijzerplaat is in mooie staat, en dat zou ik proberen zo te houden.
+1
Plaats de horloge in de koelkast een paar minuten, dan voel de dial : als het als glas koud blijft is het email, als het zovlug als plastic warmt… is het plastic