Een nadere voorstelling van mijn nieuwste aanwinst: ARAGON Divemaster T100 Automatic 45mm.
Een mond vol voor een flink horloge met zijn 45mm, maar korte lug to lug van 49mm. Gewichtig apparaat, dik (of hoog, het is maar hoe je het bekijkt), massief en robuust. Ondanks de grootte zit ie prima op mijn 18,5 cm pols.
Solid end links en micro adjustment in de clasp. Solide draaide bezel met 120 clicks, geen speling voelbaar.
Mooie diepe kast met enigzins sunburst antraciet wijzerplaat, gepolijste wijzers en rode (metallic?) secondewijzer. Lume pip op de bezel en uiteinde secondewijzer.
Maar inderdaad het hoe&waarom achter de aanschaf. Een horloge met lume obv tritium heb ik zelf ook al vaker naar gekeken, maar uiteindelijk nooit voor gegaan (geen specifieke keuze tegen tritium…integendeel).
Aragon is de gewijzigde merknaam van de Amerikaan Wing Liang, welke eerst Android USA luidde. Het vermoeden bestaat, dat de naamswijziging is voortgekomen na een grote zak geld van Google. Anyway Ik was vanaf mijn eerste blik op Android horloges een enorme fan en er werden erg mooie horloges gemaakt.
De laatste jaren echter steeds meer super grote en dikke, robuuste duikers die voor de gemiddelde mannenpols te oncomfortabel zijn, vaak 45 tot dik over de 50 mm, maar daarbovenop minimaal 17 mm hoog en ik meen dat de laatste grote knapen zelfs 23 mm hoog meten. Het staat misschien prachtig (of belachelijk, dat ligt aan je polsomvang), maar met de rvs versie (en ze gebruiken ook nog een zwaarder metaal waarvan de naam me even ontschoten is), wordt zo’n horloge na een halve dag dragen zeker te zwaar. Ik heb daarom een 2 tal prachtige horloges verkocht van hen, die mij helaas te oncomfortabel waren.
Ik zie die “zware jongens”, daarom ook regelmatig op eBay te koop. Kwalitatief zijn ze zeker van hoogwaardige kwaliteit met veelal Japanse loopwerken, af en toe iets Zwitsers.
Nee grapjas, het maakt het er niet makkelijk op dat de oude Android USA website niet meer in de lucht is, anders had ik het wel terug kunnen vinden. Het is waarschijnlijk een “alloy”, die een zwaarder SG heeft dan RVS, ik meende dat het harder is als rvs. Zal eens browsen op WUS…